Ahad, 8 Disember 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Ubat gigi serata dunia

Posted: 08 Dec 2013 05:01 AM PST

SEBAGAI doktor gigi, memang patutlah Dr. Val Kolpakov, dari Saginaw, Michigan, Amerika Syarikat cukup mencintai bidang itu sehinggakan hobinya pun berkaitan pergigian. Dia kini ialah pemegang rekod dunia sebagai penyimpan koleksi ubat gigi terbanyak iaitu sehingga 1,800 unit.

Daripada perisa bambu, coklat hinggalah kari, koleksi ubat giginya diperolehi dari seluruh dunia.

Dr. Kolpakov mula tergerak hati untuk mengumpul ubat gigi selepas membaca satu artikel mengenai Carsten Gutzeit dari German yang mengumpul 500 tiub ubat gigi.

Dia merasakan ia suatu hobi terbaik untuk seorang doktor gigi sepertinya lalu terus menghubungi rakan-rakan sejawatan yang berada di negara lain meminta mereka menghantar beberapa ubat gigi tempatan.

Dr. Kolpakov lalu membuka laman web toothpasteworld.com dan mula memburu ubat gigi di laman e-Bay.

Antara koleksi paling berharga miliknya adalah sebuah kotak serbuk ubat gigi antik zaman George iaitu sekitar 1801 yang berharga AS$1,500 (RM4,833).

Menurutnya, zaman itu, ubat gigi belum lagi dicipta.

Satu lagi koleksi menarik Dr. Kolpakov adalah ubat gigi Doramund iaitu sebatian beradioaktif dari zaman Perang Dunia Kedua. Agak pelik bunyinya namun masyarakat ketika itu mempercayai bahan radioaktif dapat membantu membina semula gusi.

Dia turut memiliki semua jenis ubat gigi dari syarikat Breath Pallette sebanyak 31 perisa termasuk teh hijau, puding labu dan kari India.

Dr. Kolpakov juga menyimpan ubat gigi yang menjadi peralatan dalam filem Primary Colors dan drama bersiri Prison Break.

Sebahagian koleksinya dipamerkan di klinik giginya di Michigan.

Setakat ini, Dr. Kolpakov sudah berbelanja AS$30,000 (RM96,700) sepanjang sembilan tahun mengumpul koleksinya dan dia tidak berniat untuk menjualnya.

Kasut klasik untuk lelaki

Posted: 08 Dec 2013 05:01 AM PST

Foto SHAHRIL AZMAN ZAIN

Material dan warna dari Itali.

KASUAL, tahan lasak dan menggoda pada masa sama tampil urban dalam klasik adalah gambaran jenama kasut baharu, Mango Mojito.

Ia semestinya menjadi aksesori wajib bagi lelaki yang inginkan penampilan bergaya.

Dengan potongan kemas dan berkualiti, pastinya penampilan jejaka yang menyarung kasut jenama ini akan lebih segak. Apatah lagi jahitan setiap barangan Mango Mojito juga cukup rapi.

Menyedari kelebihan dan keistimewaan kasut bagi lelaki, jenama ini menawarkan rangkaian sut yang istimewa.

Kasut santai dan but menampilkan kombinasi kulit dan warna grafik yang cukup luar biasa.

Jenama yang berasal dari Thailand ini turut menampilkan kasut pelbagai warna bagi meraikan minat mereka yang gemarkan seleksi warna segar.

Menurut Pengarah Mango Mojito, Silratth Sukwatthanasiri, koleksi istimewa ini menampilkan kasut dengan material berkualiti.

"Jenama ini mengetengahkan konsep klasik tetapi mendapat sentuhan moden. Inspirasi rekaan ini sebenarnya berasal dari Jepun.

"Kami juga menghasilkan rekaan kasut yang mendapat sentuhan Itali menggunakan kulit dengan warna klasik seperti hitam, kelabu dan coklat.

"Istimewanya jenama ini, setiap kasut dihasilkan sendiri oleh tukang kasut kami sendiri," katanya yang ditemui di butik Magazine, 3-1, Jalan Telawi 2, Bangsar Baru, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved