Rabu, 11 Disember 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Bau segar pine semula jadi

Posted: 10 Dec 2013 09:17 PM PST

Sesetengah orang menyukai bau klasik yang terdapat dalam sabun anti bakteria tetapi masalahnya pada masa sama ia mengeringkan kulit.

Sebagai penyelesaian, mungkin sudah tiba masa untuk menukar sabun kepada Antabax Pure Pine Antibakteria yang mengandungi kombinasi bau kayu yang segar dan kebaikan kesihatan daripada ekstrak asli pine.

Kandungan serum mikro kelembapan serta vitamin memastikan kulit mempunyai bau segar di samping mengembalikan tahap kelembapan kulit.

Antabax Pure Pine mungkin ideal untuk mereka yang menjalani gaya hidup aktif yang memerlukan jaminan perlindungan antibakteria.

Lebih penting ia tidak mengeringkan kulit dengan bau pine semula jadi bagi jangka masa yang panjang.

Minyak pine diperoleh daripada proses penyulingan ranting dan juga daripada pokok pinus sylvestri.

Ia telah digunakan dalam bidang perubatan Timur dan Barat kerana mempunyai khasiat perlindungan antibakteria, memberi tenaga, antiseptik, penyahbauan dan juga mempunyai bau aroma terapi.

Minyak tersebut juga digunakan bagi memberi kelegaan otot dan sendi yang sakit kerana sifatnya yang memberi kepanasan melegakan.

Pati pine yang mengandungi kualiti antispetik memberi faedah dalam mengubati luka, dan jangkitan fungus.

Ia juga telah digunakan secara meluas dalam aroma terapi dan pengurutan kerana sifatnya yang memberi rasa bersih dan mengembalikan tenaga

Rangkaian The Antabax Pure Pine Shower Cream boleh diperoleh pada harga daripada RM6.20 hingga RM14.50.

Derita angkara dengki manusia

Posted: 10 Dec 2013 09:17 PM PST

GADIS ini sememangnya periang, ramah, ceria. Bibirnya sentiasa menguntum senyuman. Setiap kanak-kanak asuhannya juga kelihatan mesra dan senang bersamanya.

Itulah Fira (bukan nama sebenar) yang usianya baru mencecah 18 tahun, namun sudah bekerja sebagai pengasuh di sebuah taska yang terletak di ibu kota sejak setahun lalu.

"Fira tak sekolah sebab sakit," ujarnya perlahan bagai tahu apa tersirat di hati saya.

Sebagai remaja berusia 18 tahun dia sepatutnya berada di kolej meneruskan pelajaran atau bekerja sementara dan bukannya mengasuh kanak-kanak.

Kalau begitu keadaannya bagaimana orang yang dikatakan sakit mempunyai kudrat menjaga anak-anak kecil yang jumlahnya melebihi 10 orang, soal saya.

Saya sendiri sebagai ibu tiga anak adakalanya berasa tidak mampu menguruskan anak sendiri.

Cerita Fira pun bermula, sebenarnya dia sakit sejak berusia 13 tahun. Setahun bercuti sekolah kerana langsung tidak mampu ke sekolah. Dia menderita penyakit dalam perut di mana saluran pembuangan air kecil dan besarnya seolah-olah ditutup tidak boleh berfungsi sendiri.

"Hospital memang rumah saya. Tiada istilah rumah kedua kerana memang kebanyakan masa saya di hospital. Adakalanya tiada siapa menemani saya kerana ibu juga mempunyai tanggungjawab lain di rumah.

"Saya memang dah biasa dengan keadaan tersebut dan akhirnya Allah berikan saya kesembuhan.

" Alhamdulillah saya dapat bersekolah semula. Namun, takdir menentukan saya diuji sekali lagi dengan penyakit lain di bahagian perut ketika habis Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)," ujar gadis kelahiran utara tanah air ini.

Pendarahan sepanjang masa

Kalau gadis normal, pendarahan haid biasanya mengambil masa selama tujuh atau paling lama 15 hari. Tetapi bagi Fira dia mengalaminya sepanjang tahun.

Malah ada ketika darah yang keluar berketul-ketul seperti hati ayam.

"Ibu terus bawa saya ke hospital dan pemeriksaan dibuat. Doktor mengesyaki saya menghidap kanser. Pun begitu pemeriksaan lanjut dibuat tapi saya tidak pula menghidap penyakit lain seperti simptom kekurangan darah atau anemia.

"Saya terus mencari rawatan dan doktor mendapati bahagian rahim saya memang mempunyai masalah. Doktor memaklumkan satu pembedahan segera bagi mengeluarkan seluruh rahim saya perlu dibuat.

"Saya hanya akur dengan keputusan doktor kerana masih mentah dan tidak tahu apa-apa selain berharap dapat sembuh seperti biasa," cerita Fira.

Akhirnya, Fira bersedia untuk dibedah dan rahimnya telah dikeluarkan pada usia 17 tahun.

"Doktor menunjukkan kepada ahli keluarga keadaan rahim saya yang sudah rosak. Peliknya rahim tersebut seakan mengalami luka-luka dan kesan luka itu agak jelas. Ibu ada juga terfikir bahawa keadaan tersebut luar daripada kebiasaan. Namun saya memaksa ibu agar reda dengan apa yang telah ditentukan," katanya.

Walau telah dibedah, keadaan Fira tidaklah secergas gadis seusianya kerana masih bergantung pada ubat dan rawatan susulan setiap bulan agar penyakitnya sentiasa terkawal.

Fira hanya menghabiskan masa berehat di rumah dan bermain dengan kucing kesayangan.

Dia juga sering menguncikan diri dalam bilik dan tidak sukakan cahaya. Dia sanggup duduk bergelap dari pagi hingga ke malam dan tidak menjamah apa-apa makanan.

Keadaan Fira berterusan begitu dan sangka ibu bapa Fira itu satu yang normal bagi gadis yang menghidapi penyakit sepertinya.

Sehinggalah pada satu hari ibu dan bapa Fira memutuskan untuk meluaskan lagi keadaan rumah mereka di kampung dan proses ubah suai bermula.

"Ibu terjumpa satu bungkusan dibalut seperti mayat dikapan dalam saiz sebesar tapak tangan ketika sedang mencangkul semak di belakang rumah.

"Hanya selepas bapa pulang barulah mereka berani membuka bungkusan tersebut. Di dalamnya ada kain kuning, ada gumpalan rambut dan beberapa peralatan tajam seperti pisau cukur dan jarum.

"Sesungguhnya keluarga saya memang tabu dengan perkara begitu dan kami memang tidak pernah mengalaminya kecuali mendengar cerita orang sahaja," cerita Fira lagi.

Lantas 'benda' tersebut dibawa ke rumah seorang ustaz di hujung kampung.

Benar seperti sangkaan ibu Fira, ada sesuatu yang aneh mengganggu kesihatan anak perempuan bongsu kesayangannya itu.

Fira terus dibawa berubat dengan ustaz tersebut dan semasa proses rawatan Fira memang berubah menjadi individu lain sehingga boleh berbahasa Siam.

"Semua terkejut dengan apa yang saya alami. Tahulah mereka bahawa selama ini sakit yang saya alami memang ada berpunca daripada gangguan mistik.

"Ustaz berusaha mengubati saya. Ada ketika saya muntah pelbagai benda asing yang tidak sepatutnya berada dalam perut saya," ujar Fira lagi.

Fira meneruskan sesi berubat dengan ustaz tersebut dan perwatakannya dari seorang yang pemurung sedikit demi sedikit berubah menjadi seorang yang ceria.

Dia sudah mula ke dapur, bersembang dengan rakan sekampung dan mempunyai cita-citanya sendiri.

Jodoh tetap ada

Benarlah janji Allah SWT, tiap-tiap ujian pasti disertai dengan hikmah yang besar. Bagi Fira walaupun dia tidak akan boleh mengandung dan mempunyai zuriat, Allah telah pertemukan dia dengan seorang lelaki yang menerima dirinya seadanya.

Zahid (bukan nama sebenar) bagai 'hadiah' daripada Allah untuk Fira kerana kemuliaan hatinya.

Mereka berkenalan melalui seorang rakan. Awalnya Fira tidak berminat dengan perkenalan yang dihulur kerana menyedari kekurangan diri. Tetapi Zahir begitu beriya-iya untuk berkawan sehingga tidak sampai hati ditolak.

Sebulan berkawan, tanpa diminta Zahid bertemu dengan ibu bapa Fira memohon untuk menyunting gadis idaman. Biarpun sudah dimaklumkan tentang keadaan Fira, lelaki itu masih mahu menjadikanya sebagai isteri.

Fira kini juga amat gembira bersama anak-anak asuhannya yang dianggap seperti anak sendiri. Dia tidak peduli lagi dengan kata-kata orang tentang kekurangannya. Malah semakin menghargai kehidupannya yang semakin sihat dan tidak sebar menamatkan zaman bujangnya pada Februari tahun depan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved