Rabu, 11 Disember 2013

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


13 pelatih dan jurulatih komando diberi pingat PGB

Posted: 11 Dec 2013 02:13 AM PST

MELAKA 11 Dis. - Kerajaan negeri akan menganugerahkan Pingat Gagah Berani (PGB) kepada dua jurulatih dan 11 pelatih komando dari Kem Sungai Udang yang terselamat selepas bot yang mereka naiki terbalik dipukul ribut dan ombak sewaktu menjalani latihan di perairan Selat Melaka dekat Pulau Upih di Klebang, malam Sabtu lalu.

Ketua Menteri, Datuk Seri Idris Haron berkata, pingat tersebut juga turut diberikan kepada seorang juruterbang dan dua pembantu juruterbang yang turut terselamat dalam kejadian pesawat ringan milik Akademi Penerbangan Malaysia yang terhempas di perairan Selat Melaka berhampiran Masjid Selat di Pulau Melaka, 23 Julai lalu. - UTUSAN ONLINE

Pegawai PDRM meninggal dunia bukan akibat H1N1

Posted: 11 Dec 2013 01:04 AM PST

KUALA LUMPUR 11 Dis. - Pegawai awam wanita dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kedah disahkan meninggal dunia kerana komplikasi daripada penyakit Tiroid dan bukannya dijangkiti Influenza A (H1N1).

Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr S. Jeyaindran berkata perkara itu disahkan selepas semakan dan kajian semula dibuat oleh pakar dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) terhadap rekod perubatan hospital swasta yang merawat mangsa berusia 48 tahun itu.

Beliau berkata mangsa sebelum itu sakit dan demam sebelum dihantar ke sebuah hospital swasta untuk menjalani rawatan.

Ketika dirawat di hospital itu, dalam proses kajian darah yang dibuat, title H1N1 ditemui pada pesakit berkenaan positif, oleh itu pesakit terbabit disyaki mengalami jangkitan H1N1.

"Bagaimanapun, KKM telah menghantar pakar bagi mengkaji dan menyemak semula laporan perubatan mangsa dan selepas meneliti rekod berkenaan sehingga hari ini, pakar mengesahkan mangsa mati akibat Tiroid dan bukan disebabkan H1N1," katanya kepada Bernama hari ini.

Mengulas lanjut, Jeyaindran berkata disebabkan wabak H1N1 pernah berlaku di negara ini, potensi untuk rakyat terdedah kepada virus itu adalah tinggi.

"Bagaimanapun dari semasa ke semasa, sekiranya wabak itu menjadi agresif, barulah ia mungkin menyebabkan kematian," jelasnya.

Pegawai awam wanita berusia 48 tahun itu meninggal dunia kira-kira 11.10 pagi semalam di hospital swasta itu setelah menghadiri majlis Perjumpaan Pegawai Awam PDRM bersama KPN di Melaka, Khamis lepas. - BERNAMA

UNICEF akui usaha bangunkan kanak-kanak di Malaysia

Posted: 11 Dec 2013 12:55 AM PST

PUTRAJAYA 11 Dis. - Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) memperakui komitmen jangka panjang kerajaan dalam mewujudkan persekitaran yang mampu mengembangkan potensi setiap kanak-kanak di negara ini.

Wakil UNICEF Malaysia, Wivina Belmonte berkata, perakuan itu berasaskan laporan Profil Statistik Kanak-kanak di Malaysia: Perlaksanaan Hak Kanak-kanak dengan Kesamarataan oleh UNICEFF dengan kerjasama Unit Perancang Ekonomi (EPU), Jabatan Perdana Menteri.

Beliau berkata, laporan itu menunjukkan keberkesanan program yang dirangka untuk kesejahteraan kanak-kanak dan juga usaha mengenal pasti jurang yang mungkin masih wujud di peringkat negeri, kaum dan jantina.

Katanya, Malaysia telah mencurahkan banyak usaha untuk memastikan hak kanak-kanak di negara ini sentiasa selaras dengan Konvensyen Hak Kanak-Kanak 1995 dan dua Protokol Pilihan 2012 di bawah enakmen Akta Kanak-Kanak 2001.

Malah, pendekatan yang turut mengutamakan kanak-kanak dalam perancangan pembangunan negara telah membolehkan golongan itu menikmati faedah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis pelancaran laporan yang disempurnakan oleh Ketua Pengarah EPU, Datuk Dr. Rahamat Bivi Yusoff di sini hari ini. - UTUSAN ONLINE

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved