Isnin, 18 November 2013

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Galaxy Note berbeza

Posted: 17 Nov 2013 11:25 PM PST

Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD
ashriq.ahmad@utusan.com.my

Paparan skrin yang lebih jelas dan cantik, kepelbagaian tugasan yang boleh dilaksanakan pada satu-satu masa, keriangan berhibur tanpa had serta peluang berkarya dan berkreativiti dengan lebih luas, segalanya bakal anda temui pada Samsung Galaxy Note 10.1 edisi 2014.

Dilengkapi paparan skrin 10 inci LCD WQXGA Super Clear dengan resolusi tinggi (2560x1600), pemproses 2.3 GHzQuad Core dan RAM setinggi 3GB menjadikan Galaxy Note 10.1 itu kegilaan ramai.

Selain teknologi, aplikasi baharu juga antara yang menjadi perhatian antaranya paparan ala majalah (UX) membolehkan pengguna menyusun sumber-sumber kegemaran agar mudah untuk diakses serta satu pengalaman membaca yang baharu.

Sama ada anda sedang menonton video, membaca majalah atau e-book, Galaxy Note 10.1 baharu menyediakan pengalaman media yang mendalam ditambah bersama rekaan lapisan perlindungan pada bahagian belakangnya yang bergaya, elegan dan juga canggih.

Menerusi aplikasi Multi Window, pengguna boleh menggunakan dua aplikasi yang sama berasingan dan menggunakan S Pen untuk meleret dan meletakan sebarang kandungan seperti gambar dan tulisan dari satu aplikasi kepada aplikasi yang lain.

Manakala Pen Window pula membolehkan pengguna melakarkan saiz aplikasi pada paparan skrin seterusnya memasuki aplikasi lain seperti Youtube dan juga kalkulator.

Selain aplikasi yang dinyatakan di atas, perkakasan atau aksesori Galaxy NOTE 10.1 versi baharu iaitu S Pen dan serta aplikasi S Note juga turut diperbaharui.

Antara kelebihan S Pen yang dinaik taraf adalah sensitiviti, keberkesanan penggunaan sepanjang hari serta kebolehan menghasilkan lebih banyak input kreatif.

Penggunaan S Pen bertambah menarik apabila Samsung turut menyediakan aplikasi khas iaitu Action Memo, Scrapbook, Screen Write dan S Finder yang mana mampu mengasah daya kreativiti pemiliknya dalam penggunaan gajet tersebut.

Action Memo merupakan kemampuan gajet tersebut membaca tulisan tangan pada mana-mana bahagian paparan skrin dan menukarkan info tersebut kepada kandungan yang diformat.

Menerusinya anda boleh melakukan panggilan, menambah pada kandungan kenalan (contact), mencari alamat di dalam peta melakukan carian di laman web atau menyimpan nota peringatan (to-do-list).

Scrapbook pula membolehkan pengguna menyusun kandungan daripada sumber yang pelbagai termasuk laman web, YouTube, dan Galeery di dalam satu-satu tempat khas agar mudah untuk dicari semula.

Seterusnya Screen Write merupakan kaedah mudah menyalin mana-mana pada imej skrin penuh sesebuah laman dan anda boleh meletakkan komen padanya.

Rata-rata kelebihan yang dinaiktaraf pada Galaxy Note 10.1 edisi 2014 juga boleh ditemui pada Samsung Note 3 dan bagi peminat kedua-dua gajet tersebut pasti menjadi satu kemestian untuk memilikinya.

Galaxy NOTE 10.1 edisi 2014 juga akan dimuatkan dengan 'widget' Samsung App yang mana boleh memudahkan anda untuk meneroka kandungan menarik yang disediakan oleh Samsung.

Widget tersebut tidak perlu dimuat turun kerana akan disediakan bersama apabila gajet tersebut dibeli termasuk seksyen tawaran istimewa untuk Galaxy yang mana akan mengetengahkan kandungan yang unik.

Gajet pintar tersebut tersedia dalam dua warna, jet black dan classic White dan pada kadar memori binaan dalaman 32GB, kad mikro SD dan bersama sambungan LTE dan bakal menemui anda bermula bulan ini.

Sebarang pertanyaan serta maklumat lanjut anda boleh layari laman web Samsung di www.samsung.com/my atau laman Facebook Samsung di http://www.facebook.com/samsungmobilemalaysia.

Dengan ciri nilai tambah

Posted: 17 Nov 2013 11:25 PM PST

Canon Marketing (Malaysia) Sdn. Bhd. (Canon) baru-baru ini menampilkan rangkaian terbaru pencetak foto Pixma semua dalam satu (AiO) yang mampu menghasilkan cetakan berkualiti.

Kemas dan bergaya, pencetak model MG7170, MG6470 dan MG5570 menjadi lambang mesra pengguna serta dilengkapi ciri-ciri baru yang mampu memenuhi kehendak pengguna di rumah dan juga pengguna peranti pintar.

Ketiga-tiga model Pixma itu membolehkan pengguna mengakses aplikasi Pixma Cloud Link terbaru, iaitu kemudahan percetakan rangkaian data (cloud) bersepadu dari Canon.

Sesuai untuk mereka yang menyimpan imej dalam jumlah yang besar dalam talian, pengguna boleh mencetak foto yang mereka ingini secara terus dari pelbagai laman rangkaian sosial seperti Facebook dan Twitter

Selain itu, mereka juga boleh memanfaatkan untuk laman perkongsian foto seperti Picasa, Photobucket dan Flicker; serta perkhidmatan simpanan cloud termasuk Evernote dan Dropbox.

Malah, mereka tidak perlu menggunakan komputer peribadi (PC) memandangkan mereka boleh melihat, memilih dan mencetak dengan mudah hanya melalui skrin pencetak.

Apabila memperkatakan mengenai ciri-ciri ketersambungan yang meluas, pencetak Pixma semua dalam satu sememangnya berada di hadapan.

Bersesuaian dengan zaman tanpa wayar ketika ini, ketiga-tiga model pencetak mempunyai sambungan Wi-Fi yang dipasang di bahagian dalamnya, seterusnya membolehkan pengguna mencetak dari mana sahaja di rumah selagi mereka berada dalam kawasan liputan.

Pada masa sama, Canon turut memperkenalkan fungsi Access Point Mode terbaru yang direka khusus untuk menyokong percetakan tanpa wayar antara peranti digital tanpa wayar dan pencetak Pixma.

Tanpa memerlukan router tanpa wayar, pengguna boleh membuat sambungan secara terus dengan mudah antara kamera dan peranti pintar mereka kepada pencetak.

Malah, penyelesaian inovatif ini memberi peluang kepada rakan yang berkunjung ke rumah untuk menggunakan pencetak itu tanpa perlu memasukkan kata laluan bagi rangkaian sekuriti pemilik.

Selain itu, pencetak berkenaan membolehkan pemilik kamera digital tanpa wayar yang mempunyai sokongan DPS atau Wireless PictBridge, menghantar gambar mereka ke model MG7170 dan MG6470, menerusi rangkaian tanpa wayar setempat.

Cara ini sememangnya memudahkan lagi kerja percetakan kerana ia tidak memerlukan komputer peribadi atau sebarang kabel sambungan dari kamera ke pencetak.

Aplikasi penyelesaian percetakan Pixma terbaru juga sesuai untuk pengguna iOS dan Android OS.

Pengguna boleh mengakses kemudahan Pixma Cloud Link, menghantar tugasan cetakan secara terus dari peranti pintar mereka, selain memindahkan semula data ke peranti mereka. Ciri ini bukan saja dapat menjimatkan kertas; ia juga menawarkan fleksibiliti dan memudahkan pergerakan mereka yang sentiasa sibuk.

Pengguna boleh mengakses talian manual dengan mudah, memeriksa status dakwat serta menjalankan penyelenggaraan rutin pencetak seperti pembersihan kepala pencetak hanya melalui aplikasi berkenaan!

Dengan rekaan bergaya, rendah dan kompak, pengguna boleh meletakkan pencetak foto Pixma mana-mana bahagian tempat kerja yang kecil, sekali gus memanfaatkan ruang di rumah dengan sebaiknya.

Tidak hanya bertindak sebagai kemudahan semata-mata, ia juga direka untuk menyerlahkan hiasan dalaman kediaman.

Model MG7170 mempunyai pilihan warna berani seperti hitam, coklat dan merah, manakala model MG6470 dan MG5570 boleh didapati dalam pilihan warna hitam dan putih..

Menerusi teknologi milik Canon iaitu Full-photolithograpy Inkjet Nozzle Engineering, (FINE), pencetak tersebut dilengkapkan dengan muncung mikroskopik yang menghasilkan semburan dakwat yang halus, dengan cetakan mengagumkan.

Malah, model MG7170 mampu menghasilkan cetakan beresolusi sehingga 9600 x 2400dpi dengan minimum titisan dakwat pada 1pl, manakala MG6470 dan MG5570 boleh menghasilkan output sehingga 4800 x 1200dpi dengan minimum titisan dakwat pada 2pl.

Ketiga-tiga model menggunakan sistem dakwat hibrid yang mengoptimumkan penggunaan kedua-dua dakwat pigmen hitam dan warna untuk cetakan berkualiti tinggi.

Malah, kualiti hasil cetakan dipertingkatkan lagi dengan teknologi ChromaLife100+ Canon yang membantu memelihara jangka hayat foto dan dokumen dengan melindunginya daripada cahaya, gas dan kelembapan.

Foto boleh bertahan sehingga 300 tahun jika disimpan rapi di dalam album gambar.

Cetakan berkualiti juga dapat dihasilkan dengan pantas. Ini kerana MG7170 mampu mencetak sehingga 10 imej seminit (ipm) untuk cetakan warna dan hanya mengambil 21 saat untuk menghasilkan foto tanpa sempadan yang bersaiz 4 x 6". MG6470 dan MG5570 pula mampu menghasilkan foto tanpa sempadan bersaiz sama hanya dalam tempoh 44 saat.

Fungsi Auto Power ON membolehkan pencetak dioperasikan secara automatik sebaik arahan mencetak dihantar dan akan dimatikan dengan sendirinya apabila ia dibiarkan tanpa tugas mencetak selepas beberapa ketika.

Selain itu, ketiga-tiga pencetak itu juga mampu menjalankan cetakan pada kedua-dua muka surat dan menyokong penggunaan katrij bersaiz XL.

Gabungan ciri-ciri ini membantu menjimatkan sumber dan tenaga elektrik yang banyak, seterusnya memberi penjimatan kos yang maksimum kepada pengguna.

Ketiga-tiga model turut dilengkapi dengan panel kawalan sentuhan yang sensitif serta paparan LCD.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved