Isnin, 18 November 2013

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Sasar 1BestariNet di semua sekolah

Posted: 17 Nov 2013 10:48 AM PST

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
utusanjohor@utusan.com.my

Md. Jais Sarday (tengah) beramah mesra dengan guru-guru semasa hadir merasmikan Hari Profesionalisme 1BestariNet Pengetua dan Guru Besar Sekolah-sekolah Negeri Johor di UTM, Skudai dekat Johor Bahru, kelmarin.

JOHOR BAHRU 17 Nov. - Semua sekolah di negeri ini disasarkan untuk melaksanakan program 1BestariNet menjelang awal tahun depan sebagai langkah membolehkan pelajar mendapat akses pendidikan secara maya.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Md. Jais Sarday berkata, hingga kini hampir 90 peratus sekolah di negeri ini telah dilengkapi dengan sistem 1BestariNet dan memberi manfaat kepada lebih 500,000 pelajar sekolah menengah dan rendah.

Beliau berkata, menerusi inisiatif yang diperkenalkan Kementerian Pendidikan itu, proses pembelajaran dan pengajaran dapat dilaksanakan dengan lebih mudah, sekali gus mewujudkan persekitaran yang kondusif.

"Kita akui terdapat sekolah-sekolah yang masih belum dapat melaksanakan program ini khususnya di kawasan pedalaman dan perkara ini akan diselesaikan segera kerana pada waktu ini kerja-kerja penyediaan infrastruktur sedang giat dilaksanakan," katanya selepas merasmikan Hari Profesionalisme 1BestariNet Pengetua dan Guru Besar Sekolah-sekolah Negeri Johor di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai dekat sini semalam.

Yang turut hadir, Pengarah Eksekutif YTL Corporation, Datuk Yeoh Soo Keng dan Timbalan Pengarah Pendidikan negeri, Md. Hasidin Zaini.

Hari Profesionalisme itu merupakan yang ketujuh diadakan selepas Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Selangor, Pahang, Terengganu dan Perak.

Majlis yang disertai kira-kira 3,500 guru besar, pengetua dan guru-guru ICT dari seluruh sekolah di negeri ini bertujuan memberi penerangan serta bimbingan serta kaedah penggunaan 1BestariNet.

Md. Jais berkata, penggunaan 1BestariNet membuka peluang kepada semua sekolah untuk mendapatkan kemudahan capaian Internet YES 4G, penggunaan aplikasi Frog VLE dan penggunaan teknologi cloud computing yang merupakan pertama seumpamanya di dunia.

Beliau berkata, aplikasi Frog VLE juga membolehkan para pendidik untuk berkongsi segala ilmu yang ada bersama 10,000 sekolah di seluruh negara selain dapat menggunakan bahan-bahan pendidikan dalam bentuk digital.

"Kita tidak boleh mengabaikan teknologi atau penggunaan internet dalam kehidupan seharian, begitu juga dalam pendidikan. Saya berharap guru-guru yang terlibat dapat meningkatkan pengetahuan mereka dalam penggunaan teknologi seperti ini bagi membantu melonjakkan prestasi pendidikan di negeri ini.

"Saya amat menghargai usaha yang dilaksanakan pihak kementerian kerana secara tidak langsung memberi peluang kepada semua pelajar untuk mendapatkan kualiti pendidikan yang terbaik," katanya.

PPR Taman Desa Mutiara akan dipulih

Posted: 17 Nov 2013 10:48 AM PST

AbdUL Latiff Bandi (tiga dari kiri ) bersama Ismail Karim (dua dari kiri) dan Maulizan Bujang (empat dari kanan) serta wakil penduduk berbincang mengenai masalah perumahan rakyat di Taman Desa Mutiara, Johor Bahru, baru-baru ini.

JOHOR BAHRU 17 Nov. - Kira-kira 2,000 penduduk di Projek Perumahan Rakyat (PPR) Taman Desa Mutiara di sini sedikit sebanyak dapat menarik nafas lega apabila masalah berkaitan dengan kediaman yang mereka huni sejak sekian lama mendapat perhatian daripada kerajaan negeri.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri, Datuk Abdul Latiff Bandi melawat PPR kedua di ibu negeri itu baru-baru ini, untuk mengenal pasti sendiri permasalahan yang berlaku seperti kebocoran air pada dinding, pendawaian dan kebocoran arus elektrik.

"Dalam lawatan itu, kita lihat penduduk tinggal dalam bangunan yang pada peringkat awal dahulu mungkin semasa penyerahannya dalam keadaan tidak berapa berkualiti. Gambaran yang saya nampak di sini, adalah perlunya penambahbaikan bangunan tersebut dan kita akan teliti satu persatu.

"Maknanya kita akan minta pihak MC (perbadanan pengurusan) bersama Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan untuk lihat kerosakan yang berlaku dan dari segi bajet selenggara yang boleh dimohon daripada kerajaan negeri dan Persekutuan," katanya kepada pemberita ketika ditemui baru-baru ini.

Yang turut hadir adalah Datuk Bandar, Ismail Karim dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tiram, Datuk Maulizan Bujang yang bersama dengan Abdul Latiff dalam sesi lawatan ke salah sebuah blok yang berdepan masalah kebocoran air, pendawaian elektrik, paip air dan kumbahan.

Terdahulu, Abdul Latiff bersama Ismail dan Maulizan mengadakan pertemuan dengan wakil penduduk dalam sesi dialog untuk mendapatkan perincian tentang segala bentuk permasalahan yang berlaku di PPR Taman Desa Mutiara tersebut.

Menurut beliau, peruntukan penyelenggaraan tersebut akan dimohon melalui Program Penyenggaraan Perumahan (PPP) yang dikelolakan kerajaan Pusat dengan 90 peratus daripada jumlah peruntukan sementara bakinya oleh kerajaan negeri.

Tambahnya, menjadi harapan kerajaan agar setiap bangunan yang diterima tidak mengalami masalah yang banyak dari segi penyelenggaraan dalam usaha membangunkan projek PPR baharu untuk rakyat yang kurang berkemampuan namun keselesaan hidup PPR yang sudah dihuni juga adalah penting.

Salah seorang penduduk, Hamidah Abdullah, 48, berkata, kediamannya sendiri mengalami masalah pada sistem kumbahan sehingga tandas di dalam biliknya hanya boleh digunakan untuk mandi sahaja selain kebocoran air pada dinding sehingga membentuk pepejal keras dipercayai ketulan klorin.

"Saya harap dengan lawatan Datuk Abdul Latiff Bandi ini, dapat merungkai permasalahan semua penduduk 22 buah blok di sini. Kami mengharap yang terbaik kerana tidak mampu untuk membaikinya sendiri disebabkan kurang berkemampuan," katanya.

Seorang lagi penduduk, Mahadhir Ramli, 32, memberitahu, pelbagai masalah dihadapi penghuni PPR tersebut termasuklah lori yang meletakkan kenderaan sehingga menghalang laluan, dewan dan tempat perniagaan tidak terurus, lampu jalan yang tidak dibuka pada waktu malam dan pengangkutan bas awam.

"Ramai yang terpaksa berjalan sehingga ke Kangkar Tebrau untuk menaiki bas ke AEON Tebrau barulah dapat ke pusat bandar, itupun sejam sekali. Kasihan budak sekolah yang berjalan jauh dan segelintir daripada kami terpaksa mengambil teksi walaupun kehidupan susah," ujarnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved