Rabu, 6 November 2013

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Maklumat bersandarkan penyiasatan disah sebelum penyiaran artikel Cuit

Posted: 06 Nov 2013 11:56 AM PST

KUALA LUMPUR 6 Nov. - Akhbar Utusan Malaysia dan syarikat akhbar, Utusan Melayu (M) Bhd. (UMMB). telah terlebih dahulu mengesahkan maklumat yang bersandarkan penyiasatan sebelum menyiarkan artikel bertajuk, Jual Aset PKNS: Sultan Selangor murka?

Artikel itu ditulis oleh kolumnis, Datuk Mohd. Zaini Hassan yang juga Penolong Ketua Pengarang 1 Kumpulan Utusan dan disiarkan pada 30 Oktober 2012 dalam kolum Cuit.

UMMB menyatakan, selain siasatan kewartawanan, penerbitan artikel telah didorong oleh pelbagai kenyataan sebelum artikel mengenai pemindahan beberapa aset prinsipal komesial Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) itu diterbitkan.

Menurut UMMB, terdapat banyak ketidakpastian mengenai tujuan sebenar pemindahan yang didakwa diragui mekanismenya dan ditambah dengan penjelasan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada 29 Oktober tahun lalu.

Antaranya aset-aset komersial PKNS akan digabung dan diserap dalam subsidiari perbadanan itu tanpa mendedahkan, objektif sebenar pemindahan dan mekanisme pemindahan yang didakwa diragui.

Perkara tersebut terkandung dalam pernyataan pembelaan UMMB bertarikh 6 Jun lalu yang difailkan menerusi firma guaman, Tetuan Izral Partnership.

UMMB sehubungan itu menyatakan, pihaknya akan membatalkan secara keseluruhan writ saman dan pernyataan tuntutan yang difailkan oleh PKNS terhadapnya di Mahkamah Tinggi di sini pada 19 April lalu.

PKNS selaku pihak plaintif menamakan Zaini dan UMMB sebagai defendan pertama dan kedua dalam saman fitnah tersebut.

Menurut pernyataan tuntutan plaintif mendakwa, pihak defendan telah memutar belitkan fakta sebenar bagi menggambarkan yang PKNS sewenang-wenangnya merancang untuk menjual atau melupuskan asetnya yang menguntungkan pihak ketiga untuk mengaut keuntungan yang mungkin akan disalurkan sebagai dana politik.

PKNS menyatakan, pihaknya telah membuat penjelasan berhubung dakwaan tersebut dalam penerbitan mingguan dalam edisi 2 hingga 9 November tahun sama.

Menurut pihak plaintif, artikel tersebut membawa maksud, PKNS terlibat dalam amalan haram, menjalankan perniagaan yang tidak jujur, tidak boleh dipercayai dan mengamalkan rasuah.

Pihak plaintif berkata, tindakan defendan didorong dengan niat jahat telah menyebabkan reputasinya terjejas.

PKNS yang diwakili peguam K. Subahsini, justeru itu antaranya menuntut ganti rugi am, ganti rugi teruk, ganti rugi teladan dan injunksi.

Ketika pengurusan kes saman tersebut hari ini, peguam Crystal Nilsson yang mewakili UMMB memberitahu pemberita, Hakim Datuk John Louis O'Hara menetapkan 2 Disember depan bagi pengurusan kes selanjutnya.

Menurut beliau, pihak-pihak yang terlibat dalam kes itu perlu memasukkan ikatan pliding, fakta yang dipersetujui, kronologi kes dan senarai saksi-saksi.

Bekas banduan baru sebulan bebas didakwa bunuh isteri

Posted: 05 Nov 2013 10:47 PM PST

KUALA LUMPUR 6 Nov. - Bekas banduan yang baru dibebaskan dari penjara bulan lepas, hari ini dihadapkan di Mahkamah Majistret Selayang di sini atas tuduhan membunuh isterinya.

M. Pugumeswaran, 35, didakwa membunuh K. Murugammal, 36, di rumah mereka di Ladang Bukit Darah, Sungai Buloh di sini pada 9.20 malam 27 Oktober lepas.

Kelindan lori itu hanya mengangguk tanda faham selepas pertuduhan dibacakan kepadanya di hadapan Majistret Nurul Izzah Hassan Basri.

Tiada pengakuan direkodkan daripada tertuduh, yang didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati mandatori, jika sabit kesalahan.

Mahkamah menetapkan 9 Disember untuk sebutan semula kes bagi menunggu laporan bedah siasat.

Pada 27 Oktober lepas, wanita itu ditemui mati dengan kesan tikaman di beberapa bahagian badan di hadapan rumah jirannya yang terletak selang tiga rumah dari rumahnya.

Pugumeswaran dibebaskan pada 12 Oktober lepas selepas dipenjara lima bulan 10 hari kerana menyebabkan kecederaan terhadap isterinya. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved