Rabu, 13 November 2013

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


Lagi provokasi China di Spratly

Posted: 13 Nov 2013 09:32 AM PST

HONG KONG 14 Nov. - Sekumpulan aktivis Hong Kong hari ini berlepas ke Kepulauan Spratly dengan alasan ingin melakukan aktiviti memancing, setahun selepas mereka belayar ke sebuah lagi gugusan pulau yang menjadi tuntutan beberapa buah negara bagi mengukuhkan kedaulatan China.

Seorang aktivis, Tsang Kin-shing berkata, mereka yang terdiri daripada 13 orang termasuk dua wartawan, akan pergi memancing menggunakan bot Kai Fung No. 2.

Jika tiada ikan di Nansha, kami akan pergi ke lokasi di kawasan jajahan China di mana ada ikan, kata seorang lagi aktivis, Lo Chau.

Kin-shing bagaimanapun enggan mendedahkan jadual perjalanan dan hanya menyatakan mereka akan belayar ke Kepulauan Spratly yang menjadi tuntutan China dan beberapa negara jiran termasuk Malaysia, Brunei, Vietnam dan Taiwan. - AFP

Rusia salur dana musnahkan senjata kimia Syria

Posted: 13 Nov 2013 09:30 AM PST

MOSCOW 14 Nov. - Rusia akan menyalurkan dana sebanyak dua juta euro (RM8.58 juta) dalam usaha untuk menghapuskan senjata kimia milik Syria, selain bersedia untuk menawarkan bantuan pakar kepada badan yang dipertanggungjawabkan untuk melaksanakan misi tersebut.

Pertubuhan bagi Pencegahan Senjata Kimia (OPCW) setakat ini sudah mengumpul kira-kira 10 juta euro (RM42.91 juta) untuk digunakan bagi melakukan pemeriksaan tersebut, seperti yang termaktub di bawah perjanjian Amerika Syarikat-Rusia pada September lalu.

Namun begitu, badan itu memerlukan lebih banyak dana untuk memusnahkan lebih daripada 1,000 tan senjata kimia yang diisytiharkan oleh Syria. - REUTERS

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved