Rabu, 13 November 2013

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Bergaya retro

Posted: 12 Nov 2013 09:34 PM PST

Oleh ROSMAH DAIN
Gambar Noor Azlina Jaafar

Gaya retro dengan dres paras lutut dengan corak zig zag melintang.

Fesyen yang ringkas juga mampu mencipta penampilan yang memukau sekiranya kombinasi rekaan digabungkan dengan aksesori dan padanan acara yang dihadiri.

Fesyen yang ringkas juga mampu mencipta penampilan yang memukau sekiranya kombinasi rekaan digabungkan dengan aksesori dan padanan acara yang dihadiri.

Begitu yang cuba diilhamkan oleh label fesyen tempatan terkenal, Molec, yang bertemakan Ms Print.

Rekaan dres mini flapper dengan gaya retro ini merupakan kombinasi gabungan warna-warna ceria dipadankan dengan corak berjalur, zig zag, polka dots dan rama-rama, sesuai untuk wanita muda.

Menariknya, corak-corak ini dilukis menggunakan teknik canting terhasil daripada lukisan tangan berasaskan batik pada fabrik sutera.

Berkonsep ringkas, potongan bersih, yang dinamakan potongan pensel separas atas lutut, koleksi Molec ini adalah untuk rangkaian sedia pakai.

Menepati konsep ringkas, kebanyakan rekaan dibuat tanpa lengan, namun ada juga yang direka berlengan panjang bagi memberi kepelbagaian.

Batik moden yang lebih segar nampak lebih menyerlah dan eksklusif dengan padanan warna-warna seperti oren salmon, hijau jade dan coklat.

Fesyen ini boleh digayakan sepanjang hari. Dari hari yang sibuk di pejabat dengan padanan jaket dan bersedia untuk ke bilik mesyuarat, hinggalah ke petang dan malam untuk aktiviti lebih santai.

Boleh digayakan bersama selendang, cermin mata hitam atau skarf, hari anda bersama gaya fesyen ini berakhir dengan lebih ceria.

Rekaan dres mini flapper ini dipertontonkan kepada peminat fesyen di Jakarta, Indonesia, baru-baru ini atas undangan Isteri Duta Malaysia ke Indonesia, Datin Sharifah Ikhlas Al-Jefree pada satu majlis minum pagi.

Terdapat 20 rekaan yang secara eksklusifnya dihasilkan ranggi dan menerima permintaan yang hangat daripada isteri-isteri duta luar negara di Jakarta.

Baju Molec Boutique (Sitty 019-265 3646)

C08-4, Pusat Perdagangan Taman Dagang, Taman Dagang, Ampang, Selangor.

Solekan Zul (012-3812671)

Model Killa

Kerja keras demi keluarga

Posted: 12 Nov 2013 09:34 PM PST

Oleh MERAN ABU BAKAR
Gambar SYEFRI MONIZ

Nur Baizura Basri yang mesra disapa sebagai Jue.

span class=intro> "SELAGI ada pelawaan untuk memperaga fesyen, saya tidak akan menolak. Dengan syarat pakaian yang diperagakan itu adalah busana Muslimah dan menepati ciri-ciri pakaian wanita Islam,'' demikian tegas Nur Baizura Basri, 24, model busana Muslimah yang semakin laris ketika ini.

"SELAGI ada pelawaan untuk memperaga fesyen, saya tidak akan menolak. Dengan syarat pakaian yang diperagakan itu adalah busana Muslimah dan menepati ciri-ciri pakaian wanita Islam,'' demikian tegas Nur Baizura Basri, 24, model busana Muslimah yang semakin laris ketika ini.

Ditemui di studio Utusan Malaysia ketika datang untuk fotografi dengan ditemani oleh adiknya, Norasyida, 23, ketegasan dalam berpakaian tersebut dapat dilihat semasa Baizura atau lebih mesra membahasakan diri sebagai Jue, sedang bersiap.

Hijab yang dipakai dilabuhkan menutupi bahagian dada kerana baju yang dipakai agak ketat dan dia tidak mahu menayangkan bahagian dada.

Begitu juga apabila bertukar kepada busana kedua. Hijab yang dipakai mahu diubah kepada turban. Sekali lagi Jue memakai sendiri hijab yang kemudian dilihat turut menutupi bahagian dada.

Pemilik Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Hartanah dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu berkata, dia kini sedang berusaha untuk mengumpul wang bagi memulakan perniagaan tudung milik keluarga yang diberi nama Miss Jue Collection.

Justeru, anak sulung daripada dua beradik itu tidak menolak sebarang tawaran peragaan.

Bermula dari tahun lalu, iaitu selepas memperoleh ijazah, Jue telah menjadi model untuk lebih 10 buah butik pakaian Muslimah.

Jue turut menerima tawaran menjadi duta kek dan biskut sebuah syarikat di Shah Alam, Selangor. Malah sebagai duta makanan, dia telah diberi kesempatan merasmikan kiosk syarikat kek tersebut di Hotel De Palma, Shah Alam.

"Sebenarnya Jue telah melibatkan diri dalam bidang peragaan ini semasa masih menuntut di UiTM Sri Iskandar, Perak lagi. Jue sering diminta menjadi model untuk pelajar jurusan fesyen dan daripada situ Jue mengumpul pengalaman.

"Dahulu Jue agak kurang berkeyakinan. Tetapi sekarang semakin dapat mempertingkat keyakinan diri dan banyak belajar daripada sesi fotografi yang Jue lakukan.

"Dalam seminggu Jue mendapat antara lima hingga enam kali penggambaran dan bayaran yang diterima pun memuaskan,'' kata Jue yang berasal dari Klang, Selangor.

Ditanya mengenai cabaran, ujar Jue, dalam apa sahaja pekerjaan yang dilakukan pasti ada cabarannya.

Tambahnya, antara cabaran dan dugaan yang dihadapi adalah apabila pemilik butik mahukan dia memakai pakaian yang mereka pilih sedangkan pakaian tersebut tidak menepati syarat pakaian Muslimah.

Menurut Jue, dia akan memberitahu cara baik bahawa dia tidak boleh memakai pakaian tersebut dan meminta agar ditukar. Biasanya sebelum hari penggambaran, dia akan memberitahu dahulu kriteria pakaian yang akan dipakai.

Jelasnya, setakat ini dia tidak pernah berhadapan masalah besar dan kedua-dua pihak saling berbincang dengan baik.

Ditanya tidakkah berasa rugi belajar sehingga memperoleh ijazah tetapi tidak mahu bekerja makan gaji, Jue berkata, apa yang dipelajari adalah sebagai ilmu untuk diri sendiri dan tidak ada ruginya.

"Jadi model pun perlu ada ilmu supaya orang tidak mempermainkan kita.

"Bagi Jue, memiliki ijazah adalah satu bonus untuk merangka masa hadapan. Buat masa ini rezeki Jue belum lagi terarah ke bidang hartanah. Namun Jue ada perancangan masa depan untuk menjadi agen hartanah berdaftar suatu hari nanti,'' katanya.

Bercerita mengenai pencapaiannya, menurut Jue, daripada kecil dia suka berangan-angan apabila terlihat papan iklan di lebuh raya.

Dia selalu berharap suatu hari nanti wajahnya akan terpapar di papan iklan tersergam di tepi lebuh raya.

"Sampai satu ketika, dua minggu sebelum Hari Raya Aidilfitri lalu, Jue ditawarkan menjadi duta bagi produk makanan Anis Choc Moist Cake. Rasa bersyukur yang teramat sangat apabila angan-angan menjadi kenyataan. Alhamdulillah sekarang gambar Jue ada dalam bilboard di lima lebuh raya,'' ujarnya.

l Pakaian G65 BY YAN'S CREATION, LOT G.65, TINGKAT BAWAH, KENANGA WHOLESALE CITY, JALAN GELUGOR, KUALA LUMPUR (017-2813200)

l Solekan dan dandanan OGY ROSZY (012-7888160)

"Jue bukanlah daripada keluarga orang senang. Sebab itu Jue perlu bekerja keras demi memberikan kesenangan kepada keluarga. Dunia ini hanya sementara jadi rebut segala peluang yang ada untuk menjadi insan yang berjaya.

"Jue memilih untuk jadi model bagi mengumpul modal untuk berniaga tudung. Jue pernah bekerja dengan firma penilaian selama dua bulan tetapi berhenti kerana bidang peragaan memberikan lebih rezeki. Rasa puas bekerja dalam bidang yang diminati. Rezeki tak putus-putus.

"Paling seronok bila ada orang meminta pendapat Jue dalam berfesyen, menjaga penampilan dan ada yang terbuka hati untuk berhijab,'' kata Jue yang mempunyai wajah mirip personaliti terkenal, Norjuma Habib.

Menurut Jue, tudung Miss Jue Collection telah mula dijahit oleh ibu dan adiknya. Pada masa ini, tudung selendang syifon iu telah diedar di lima buah syarikat dengan dibantu oleh kawan-kawannya.

Sambutan yang diterima agak baik kerana harga tudung selendang itu mampu dibeli, iaitu antara RM15 hingga RM69.

Selepas ini akan mencuba bidang pengacaraan.

Cinta ketenangan, tidak suka tempat yang terlalu ramai orang atau bersesak.

Suka tengok orang kaya dan berjaya.

Cenderung menggayakan palazzo, blaus dan dres labuh kerana ringkas, manis dan sopan.

Menjaga wajah dengan mengamalkan minum dua liter air sehari.

Matlamat ingin memiliki empayar perniagaan sendiri.

Sudah bertunang dengan seorang pegawai tentera dan akan mendirikan rumah tangga tahun hadapan.

Sangat menyayangi adiknya, seorang insan istimewa yang tidak boleh mendengar dan bercakap. Tidak pernah rasa malu membawa adik menemaninya ke lokasi penggambaran.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved