Sabtu, 2 November 2013

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Cabaran baharu Wan Nabila

Posted: 02 Nov 2013 05:13 AM PDT

ARU setahun jagung. Itu mungkin perumpamaan yang tepat untuk menggambarkan penglibatan Wan Nabila Wan Mohd. Noor, 22, dalam dunia blog yang hanya bermula semenjak Mei tahun lalu.

Menurut pemilik blog Nabila Biela, hobi membaca blog yang mula bercambah semenjak bergelar penuntut di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) telah mendorong dirinya untuk membina laman blognya sendiri.

Seperti kebanyakan blog yang dibacanya, Wan Nabila memilih untuk membina blog peribadi yang berkisar tentang kehidupannya sebagai penuntut di USIM serta petua, info, puisi dan petikan ayat untuk berkongsi dengan rakan-rakan baharu di alam maya.

Untuk kamu yang mahu meluaskan jaringan sosial, jangan lupa singgah ke blog milik anak kelahiran Kuala Terengganu, Terengganu ini dengan berkunjung ke alamat www.nabilabiela.com. - LYNN/GAMBAR KOLEKSI PERIBADI WAN NABILA

Kongsi pengetahuan

SEBAGAI penuntut tahun tiga dalam jurusan kaunseling, pastinya saya mahu berkongsi kemahiran saya ini dengan orang lain. Walaupun tidak secara langsung, saya berharap dapat membantu orang lain biarpun dengan sekelumit info. Kebanyakan maklumat tersebut diperolehi berdasarkan pengalaman, pembacaan dan idea daripada rakan-rakan yang saya himpunkan dengan harapan dapat memberi manfaat kepada pengikut blog Nabila Biela.

Dikutuk kerana blog

KETIKA baharu berkecimpung dalam dunia blog pada Mei tahun lalu, kesukaran untuk menaikkan trafik menjadi cabaran kepada diri saya. Lebih-lebih lagi, saya terpaksa bergantung sepenuhnya kepada internet untuk membuat blog sendiri. Namun, sungguh tidak sangka kerana ada segelintir manusia yang sanggup mengutuk dan menyindir saya semata-mata blog yang saya bina. Walau bagaimanapun, saya tidak mahu patah semangat dan melayan perkara remeh-temeh tersebut kerana apa yang paling penting adalah kepuasan diri. Insya-Allah, kita akan berjaya jika melakukan perkara yang diminati dengan bersungguh-sungguh.

Sukakan cabaran

SAYA tidak tahu bagaimana pengikut-pengikut blog menggambarkan keperibadian saya. Mungkin ada sahaja yang menganggap saya seorang yang nerd, siapa tahu kan? Ramai yang tidak mengetahui saya gemar mencuba perkara baharu kerana ia mencabar. Apabila mencuba perkara baharu, saya juga akan melakukannya bersungguh-sungguh sehingga membuahkan hasil. Dan paling penting, kenalah berani menanggung risiko terhadap setiap keputusan yang kita buat. Bagi saya, individu yang suka lari daripada masalah adalah orang yang tidak mempunyai jati diri.

Karang puisi bila sedih

BERBANDING bercerita tentang kesedihan yang dirasakan dengan orang lain, saya memilih untuk berkongsi bersama pengikut-pengikut blog Nabila Biela melalui puisi. Sebab itu, banyak puisi berkisar tentang kedukaan, kesunyian dan ketenangan. Sebenarnya, saya tidak pernah belajar menulis puisi secara khusus. Malah, saya juga tidak gemar membaca karya orang lain tetapi apabila berasa sedih, idea untuk menulis akan datang mencurah-curah. Jadi, apa yang saya tulis itu benar-benar daripada perasaan yang saya rasakan ketika itu.

Jual pakaian dalam talian

MUNGKIN pada usia 22 tahun, ramai yang beranggapan diri masih muda dan perlu fokus pada pengajian sahaja. Saya pula mempunyai pandangan berbeza tentang perkara tersebut. Melihat umur yang semakin meningkat dari setahun ke setahun, saya berasa malu untuk meminta duit daripada keluarga lagi. Disebabkan itu, sedaya upaya saya berjimat-cermat dan menggunakan duit simpanan sahaja untuk berbelanja. Untuk tidak membebankan keluarga, saya mendapat idea menjual pakaian di internet kerana perniagaan tersebut menjadi trend pada masa kini. Bukan sahaja dapat menjana pendapatan tetapi pada masa sama mencabar saya untuk menjadi lebih bijak dalam membahagikan masa antara pelajaran dan perniagaan dalam talian.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved