Selasa, 1 Oktober 2013

Utusan Online - Rencana


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rencana


Malaysia maju tanpa paradoks

Posted: 01 Oct 2013 11:19 AM PDT

Oleh NIZAM YATIM
nizam.yatim@utusan.com.my

SEPERTI yang kita semua sedia maklum, Malaysia telah meletakkan sasaran untuk menjadi sebuah negara maju yang berpendapatan tinggi dalam tempoh kurang sedekad daripada sekarang.

Perkara itu jelas dinyatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Model Baru Ekonomi (MBE) yang menyaksikan Pelan Transformasi Ekonomi (ETP) telah diperkenalkan dengan matlamat menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi yang inklusif dan mapan menjelang 2020.

Tetapi mampukah kita mencapai sasaran tersebut jika pembangunan sosio-ekonomi kita masih dipenuhi dengan paradoks yang merujuk kepada hakikat-hakikat yang saling bertentangan antara satu sama lain?

Antara paradoks itu adalah walaupun pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) terus berkembang pesat, namun kebanyakan anggota masyarakat merasakan tahap hidup mereka adalah lebih buruk.

Kita juga tidak mahu berlaku situasi paradoks yang menyaksikan pendapatan purata keseluruhan rakyat negara ini semakin meningkat tetapi dalam masa yang sama pendapatan golongan terbesar iaitu bumiputera terus ketinggalan.

Penyelesaian terhadap paradoks seperti itulah yang cuba dicari semasa Khazanah Megatrends Forum (KMF) 2013 anjuran Khazanah Nasional Bhd. yang berlangsung selama dua hari bermula 30 September lalu.

KMF adalah forum perniagaan dan sosio-ekonomi tahunan yang paling berprestij di Malaysia yang menghimpunkan para cendekiawan tempatan dan global di Kuala Lumpur untuk membincangkan isu-isu utama yang kritikal.

Forum bertemakan 'Pertumbuhan dengan Keterangkuman dalam Era Paradoks: Permainan Sama, Pemain Baharu' yang diadakan di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur dihadiri lebih 800 peserta yang dijemput khas dan lebih 40 ahli panel.

Pengarah Urusan Khazanah, Tan Sri Azman Mokhtar dalam ucapan alu-aluannya menegaskan, kewujudan paradoks berkenaan adalah satu cabaran dalam usaha kerajaan untuk mewujudkan pertumbuhan ekonomi yang bersifat inklusif.

"Paradoks seperti ini sering wujud sepanjang sejarah kehidupan manusia dan ia bukan bersifat falsafah semata-mata, malah turut melibatkan bidang sosio-ekonomi yang bersifat praktikal.

"Semasa sesi panel dalam KMF 2013, kita membincangkan bagaimana caranya menghadapi paradoks berkenaan bagi membolehkan Malaysia meneruskan pembangunan yang bersifat inklusif yang merangkumi semua sektor masyarakat kerana melalui cara itu sahaja dapat dipastikan pertumbuhan itu bersifat mapan.

"Jika ini tidak dilakukan, asas pertumbuhan ekonomi kita boleh menjadi goyah dan tidak boleh dipercayai," ujarnya.

Dalam pada itu, KMF 2013 turut membincangkan satu hakikat bahawa negara-negara sedang membangun seperti Malaysia tidak akan mampu mengejar negara-negara yang terlebih dahulu maju seperti Britain, Jepun, Amerika Syarikat (AS) dan Korea Selatan, tidak kira betapa pantas ia berkembang.

Ia diumpamakan seperti paradoks Yunani purba iaitu Paradoks Zeno yang menjelaskan hero tamadun itu, Achilles sentiasa gagal untuk menandingi kura-kura yang bergerak lebih perlahan daripadanya semata-mata kerana haiwan itu telah memulakan perjalanan lebih awal.

Untuk mengejar negara-negara terbabit, Malaysia tidak boleh meniru kaedah sama yang digunakan oleh mereka, sebaliknya memperkenalkan strategi baru menerusi inovasi dan kreativiti.

Kaedah itulah yang dilakukan oleh AS bagi menyaingi Britain yang terlebih dahulu melalui Revolusi Industri yang menyaksikan pengenalan mesin bagi membolehkan pengeluaran barangan secara besar-besaran.

Walaupun mencontohi kaedah Britain pada awalnya, AS kemudiannya melakukan inovasi baharu bagi menjana ekonominya termasuk memperkenalkan lampu elektrik, telefon dan kereta yang banyak membantu meningkatkan perkembangan industri negara itu.

Kejayaan itu juga berpunca kerana AS memperkenalkan dasar-dasar dan peraturan yang mempermudahkan pertumbuhan ekonomi serta memperhebatkan bidang pendidikan bagi melahirkan lebih ramai pekerja mahir.

Satu lagi hakikat yang perlu disedari adalah Malaysia harus mengelak mencontohi China dan India yang membangunkan ekonomi mereka secara pantas semata-mata dengan meniru segala strategi yang dibuat oleh AS kerana ia tidak akan membolehkan dua negara itu menjadi negara paling maju.

Sementara itu, Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah ketika berucap merasmikan forum berkenaan menjelaskan, usaha Malaysia untuk mengatasi segala paradoks berkenaan akan berjaya jika mendapat sokongan syarikat swasta dan rakyat.

Beliau berkata, sektor swasta secara keseluruhan, daripada konglomerat besar sehingga kepada syarikat sederhana dan kecil, perlu memberi sumbangan bagi memastikan matlamat menjadi negara berpendapatan tinggi tercapai.

"Saya yakin dengan sokongan syarikat swasta kita boleh meningkatkan produktiviti dan mewujudkan aktiviti-aktiviti ekonomi yang boleh menghasilkan pendapatan lebih tinggi," ujarnya.

Katanya, dalam masa yang sama, kerajaan turut akan memainkan peranan bagi memastikan 67 peratus golongan bumiputera tidak terus ketinggalan.

"Tinjauan di negara-negara maju akan memberitahu anda bahawa di semua negara itu, kumpulan etnik majoriti memegang majoriti kekayaan.

"Sehingga ini dicapai, sejarah mengajar kita bahawa keamanan dan kestabilan tidak boleh dijamin untuk tempoh lama jika terdapat ketidakadilan pembahagian kekayaan negara.

"Lihat kepada Afrika Selatan, Fiji dan beberapa negara Afrika di mana minoriti memegang sebahagian besar kekayaan negara.

"Terdapat juga rasa tidak puas hati di Singapura kerana rakyat biasa republik itu merasakan diri mereka terpinggir dan dikecualikan daripada limpahan kekayaan negara itu.

"Wujud persepsi bahawa mereka yang diberi kerakyatan Singapura dan penduduk tetap sahaja yang menikmati semua yang terbaik di Singapura," katanya.

Tambah beliau, sokongan rakyat yang berbilang kaum juga amat diperlukan bagi membolehkan Malaysia menjadi negara berpendapatan tinggi.

"Kita boleh mempunyai satu demi satu pelan induk kebangsaan yang sangat bijak tetapi jika kita tidak mempunyai rakyat yang mempercayainya dan sanggup sama-sama melaksanakannya, maka pelan induk yang terbaik sekalipun sudah pasti ditakdirkan untuk gagal.

"Perlu ada semangat dan perlu ada rasa sayang. Perlu ada satu keperluan untuk kita semua turut serta dalam satu aspirasi lebih tinggi, mengatasi politik harian, mengatasi perdebatan harian - demi Malaysia," katanya.

Akan adakah suara baru dalam pimpinan UMNO?

Posted: 01 Oct 2013 11:19 AM PDT

DATUK NOOR AZAM ialah pemerhati politik.
noor.azam33@gmail.com

APAKAH sebenarnya yang hendak dan perlu ditransformasikan dalam UMNO? Tidak pernah siapa pun menghuraikan. Ramai ahli UMNO sendiri, termasuk pemimpin di peringkat Cawangan dan Bahagian, tidak jelas. Setelah kira-kira tiga tahun diputuskan, transformasi paling penting sedang berlaku dalam sistem pemilihan pemimpin tahun ini.

Maka orang yang berminat pada politik - khususnya Melayu - sedang menunggu: Apakah akan ada pemimpin yang akan membawa 'suara baru' dalam UMNO? Atau yang dipilih dan terpilih, orang macam itu, itu juga!

Apakah akan terpilih pemimpin yang akan dapat melakukan atau mampu mengajak pucuk pimpinan melakukan apa-apa perubahan positif yang ketara dalam parti?

Akan adakah pemikiran baru dan cara baru dalam kegiatan UMNO, terutama dalam hal-hal yang langsung melibatkan kehidupan rakyat?

Akan adakah usaha serius membersihkan imej dan persepsi buruk rakyat terhadap pemimpin dan orang UMNO? Macam-macam keburukan telah berlaku, bukan rahsia lagi.

Jawapan kepada pertanyaan-pertanyaan inilah yang dinanti-nanti. Banyak sangat kedengaran cakap-cakap bahawa UMNO memerlukan perubahan dan peremajaan. Banyak pula kenyataan kempen calon-calon yang nadanya gagah berani.

Kata Datuk Idris Haron, beliau menawarkan diri "untuk memperkukuh kedudukan UMNO, Islam dan orang Melayu yang semakin getir selepas PRU Ke-13." (Utusan Malaysia 19 Sept. 2013)

Datuk Seri Ismail Sabri pula menegaskan, "UMNO adalah sebuah parti untuk orang Melayu. Kita perlu pemimpin yang secara terbuka dan berani memperjuangkan hak kepentingan orang Melayu. Kita tidak boleh ada pemimpin yang apologetik." (Utusan Malaysia 25 Sept. 2013)

Senanglah hati orang Melayu mendengar komitmen seperti ini. Namun akan adakah pemimpin seperti ini hasil pemilihan Oktober nanti? Pengalaman menunjukkan, ucapan hebat biasanya bergema dalam media dan di Dewan Merdeka.

Bolehkah UMNO sebagai parti tonggak kerajaan hanya akan memikirkan kepentingan Melayu saja? Presiden UMNO adalah Perdana Menteri untuk semua rakyat, bukan hanya untuk Melayu.

Akan berjayakah Datuk Mukhriz Mahathir memecah tradisi bahawa Naib Presiden mestilah orang yang senior. Kalau berjaya, apakah beliau mampu mempengaruhi pucuk pimpinan dan ahli UMNO agar "meremajakan" parti dan menerima "suara orang muda" yang akan dibawanya?

Setelah Presiden dan Timbalan Presiden menang tanpa saingan - keberanian Mukhriz mencabar tiga Naib Presiden (menteri-menteri senior) yang 'gagah, selesa dan sekata' - jadi tumpuan utama dalam pemilihan pimpinan UMNO kali ini. Ada implikasinya jika salah seorang daripada Naib Presiden itu tidak terpilih!

UMNO mempunyai amalan dan ikatan tradisi Melayu yang amat kukuh. Dan memang pun tradisi itulah yang menjadikan UMNO tonggak pemerintah yang bertahan cukup lama, yang ampuh menghadapi pelbagai gelombang dan badai besar di dalam dan dari luar parti.

Antara tradisinya, orang tua jangan disanggah. Mukhriz cuba memecahkan sedikit tradisi ini.

Datuk Seri Najib Tun Razak, dalam sidang media mengumumkan pencalonannya sebagai Presiden, menegaskan: "I've always been a great advocate of continuity and change. The important thing is stability and at the same time, permit changes to take place." (NST 20 Sept. 2013).

Tekad Presiden UMNO ini dalam dan luas maknanya: Kesinambungan, perubahan dan kestabilan! Beliau "sentiasa mempertahankan kesinambungan dan perubahan". Namun yang penting adalah "kestabilan". Dan kestabilan itu mestilah memberi ruang kepada perubahan.

Maka sesiapa yang hendak membawa perubahan, mestilah mengambil kira hal ini agar perubahan apa pun jangan sampai menggugat kestabilan.

Kemasukan seorang Mukhriz dalam barisan Naib Presiden, tidak mungkin membawa perubahan yang drastik.

Namun jika tokoh muda - yang baru pertama kali masuk pertandingan MT ini - berjaya dalam pemilihan ini, tandanya sudah ada perubahan besar dalam pemikiran politik 146,500 pemimpin pelbagai peringkat yang diberikan hak menentukan pimpinan peringkat tertinggi.

Pergerakan Pemuda telah mengumumkan empat tokoh mereka sebagai satu pasukan - yang akan bersaing merebut tempat dalam MT. Pada pemilihan yang sudah-sudah, rasanya belum pernah ada pasukan rasmi Pemuda.

Dalam gambar di Utusan Malaysia 6 September, keempat-empat tokoh Pemuda itu nampak yakin dan gagah-gagah belaka. Bersalaman mengikat ikrar setiakawan menghadapi cabaran lawan. Komandernya Ketua Pemuda, Menteri Belia dan Sukan yang baru, YB Khairi Jamaluddin.

Dalam kenyataannya Khairi tidak sekadar berkempen, tetapi juga memberi arahan yang tegas agar semua Pemuda yang terpilih sebagai perwakilan "hendaklah" mengundi empat calon Pemuda ini. Apakah "peremajaan" yang akan berlaku sekiranya pasukan ini menang?

Pelantikan Ketua Wanita (bekas menteri yang terpaksa meletak jawatan akibat tempias kes NFC) Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil sebagai penasihat kepada Perdana Menteri dengan status menteri telah memperkukuh kedudukannya.

Justeru tiada calon yang mampu menggugat Shahrizat. Namun kiranya Shahrizat tewas, akan tercatatlah satu lagi sejarah baru dalam UMNO.

Sayangnya Pergerakan Wanita - sayap UMNO yang didukung 1.5 juta ahli dan sangat berpengaruh - telah terlepas peluang untuk ikut serta membuat perubahan. Enam daripada tujuh calonnya untuk MT, adalah tokoh-tokoh 'lama' belaka.

Mengapa tidak nampak ada calon Puteri yang bertanding MT, seperti pasukan Pemuda? Bekas Ketuanya yang sudah cukup umur, masuk bertanding sebagai calon pasukan Wanita. Apakah ini bermakna Puteri masih berada di pinggir medan perjuangan.

Entah apalah sebabnya, tiba-tiba Setiausaha Agung UMNO menyarankan agar Menteri Besar (MB) dan Ketua Menteri (KM) masuk pertandingan MT? Kata beliau, mereka tidak seharusnya mengharapkan Presiden akan melantik mereka jadi Ahli MT. Ini suara Setiausaha Agung atau suara Presiden?

Dalam banyak hal, MB dan KM lebih ada kuasa daripada seorang ahli MT. Menteri Pusat pun kena 'tunduk hormat' pada MB dan KM.

Pada akhirnya saranan itu tak dapat sambutan. Yang masuk bertanding hanya KM Melaka yang baru, Datuk Idris Haron. MB Kedah, Datuk Mukhriz masuk, tetapi terus bertanding jawatan Naib Presiden. Jika menang, sesuailah beliau diberikan tugas khas bantu mentransformasikan parti.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved