Selasa, 22 Oktober 2013

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


2 karya sayembara dipilih sebagai teks sekolah

Posted: 22 Oct 2013 11:35 AM PDT

KUALA LUMPUR 22 Okt. - Dua buah karya hasil daripada Sayembara Novel Fiksyen Sains dan Teknologi Universiti Teknologi Malaysia (UTM)-Kumpulan Utusan bagi dua musim sebelum ini terpilih sebagai teks komponen sastera tingkatan tiga dan empat untuk tahun 2015.

Pengerusi Eksekutif Kumpulan Utusan, Tan Sri Mohamed Hashim Ahmad Makaruddin berkata, pencapaian kedua-dua karya itu iaitu Tawanan Komander Caucasus dan Di Sebalik Dinara amat membanggakan, lebih-lebih lagi dilahirkan menerusi sayembara yang dikira baharu dalam arena kesusasteraan negara.

"Saya percaya pemilihan kedua-dua karya tersebut sebagai teks komponen sastera subjek Bahasa Melayu akan menyuntik semangat para penulis muda untuk terus menghasilkan naskhah terbaik dalam genre ini tanpa mengetepikan nilai-nilai kerohanian manusia dan budaya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap dalam majlis pelancaran dan menandatangani memorandum perjanjian (MoA) Sayembara Novel Fiksyen Sains dan Teknologi UTM-Kumpulan Utusan musim ketiga di Kampus Kota UTM di sini hari ini.

Novel Tawanan Komander Caucasus hasil tulisan Ruzaini Yahya merupakan pemenang tempat ketiga dalam sayembara musim pertama manakala Di Sebalik Dinara karya Dayang Noor, adalah pemenang hadiah penghargaan dalam musim kedua.

Menurut Mohamed Hashim, dengan penerimaan karya sains fiksyen itu di sekolah, kecenderungan generasi baharu ke arah menjadikan genre cereka sains dan teknologi sebagai cabang penulisan kelak dapat dipupuk di peringkat awal.

"Bagi pihak Kumpulan Utusan, saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada Kementerian Pendidikan yang memberi ruang serta mengiktiraf produk sastera yang dihasilkan dengan kerjasama UTM ini sebagai salah satu wadah pembelajaran yang diguna pakai di dalam silibus pendidikan," ujarnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved