Ahad, 20 Oktober 2013

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


SMK Ledang, Johor.

Tutor mantapkan program i-TR1M

Posted: 20 Oct 2013 12:36 PM PDT

Sebahagian daripada pelajar tingkatan lima dari sekolah dalam kawasan Parlimen Kuala Selangor melihat akhbar pendidikan Tutor yang diedarkan sempena program i-TR1M peringkat negeri Selangor di SMK Kuala Selangor, baru-baru ini.

PrograM Interaktif Tuisyen Rakyat 1Malaysia (i-TR1M) memantapkan persediaan 3,756 calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sekitar Parlimen Kuala Selangor dengan memberikan akhbar pendidikan terbaharu Utusan Malaysia, Tutor secara percuma.

Pengarah Program i-TR1M Selangor, Mohd. Ali Berkat Ali (gambar) berkata, edaran 4,000 naskhah Tutor itu adalah untuk membantu murid membuat persiapan melengkapkan diri mereka dengan teknik menjawab soalan sebelum menduduki peperiksaan SPM nanti.

"Penggunaan Tutor tepat pada masa dan bersesuaian dengan keperluan i-TR1M dalam menyediakan bantuan kemudahan pembelajaran tambahan kepada murid yang kurang mendapat akses pendidikan lebih baik.

"Kandungan pembelajaran Tutor juga menarik, mudah difahami murid dan membantu memantapkan pembelajaran mereka sebelum menduduki SPM,"katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Utusan Malaysia selepas majlis perasmian program anjuran Persatuan Alumni Asrama Yayasan Selangor di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kuala Selangor, baru-baru ini.

Program dirasmikan oleh Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Selangor, Datuk Seri Noh Omar itu turut dihadiri Ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Irmohizam Ibrahim dan Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Melawati, Jakiran Jacomah.

Akhbar Tutor bersaiz tabloid itu diterbitkan dua kali sebulan bermula pertengahan Ogos lalu dan eksklusif untuk jualan di sekolah pada harga 40 sen senaskhah.

Pendidikan berterusan melalui amalan membaca

Posted: 20 Oct 2013 12:36 PM PDT

Transformasi pendidikan yang sebenar menurut Nawi Ismail, Pelita Bahasa, September 2013, pada masa ini adalah merealisasikan amalan membaca di kalangan pelajar. Beliau menekankan kepentingan membaca.

Sebagai contoh, guru Bahasa Melayu perlu mengadakan aktiviti membaca dan membuat rujukan sebelum aktiviti penulisan dalam karangan.

Pelbagai program diadakan di sekolah untuk memupuk budaya membaca. Program Nadi Ilmu Amalan Membaca (Nilam), Program Majalah dalam Kelas (MDK) dan Akhbar Dalam Darjah (ADD) merupakan antara usaha untuk memupuk budaya membaca di kalangan murid.

Budaya membaca wajar mendarah daging dalam setiap individu selaras dengan matlamat membudayakan pembelajaran sepanjang hayat.

Namun, amalan membaca di kalangan murid hanya dilihat ketika di sekolah dan semasa menghadapi peperiksaan. Mereka membaca buku teks dan nota yang disediakan oleh guru.

Mungkin inilah yang dimaksudkan dalam pernyataan di atas. Murid kurang membaca dan berhenti membaca setelah tamat peperiksaan.

Malah, menurut beliau, ada ibu bapa melarang anak mereka membaca novel kerana menurut mereka tidak ada kaitan dengan peperiksaan.

Seharusnya ibu bapa menggalakkan anak mereka membaca apa-apa buku yang diminati walaupun bukan buku teks.

Dengan membaca buku, kosa kata murid akan bertambah dan secara tidak langsung mengaktifkan minda.

Minda yang aktif mencetuskan murid cemerlang dan cinta akan ilmu pada sepanjang hayatnya.

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) merupakan satu program transformasi dalam pendidikan yang menyeluruh. Pendidikan sebelum ini lebih condong berorientasikan peperiksaan.

Guru mengajar murid untuk menghafal skema peperiksaan. Kaedah ini telah berjaya melahirkan ramai murid cemerlang dan lulus dalam peperiksaan.

Walau bagaimanapun, kelulusan itu tidak dapat menilai bakat, minat, sahsiah dan aspek lain dalam perkembangan diri murid apatah lagi untuk melahirkan insan yang seimbang dari segi fizikal, mental, rohani, emosi dan seterusnya mengamalkan budaya pembelajaran sepanjang hayat.

Oleh itu, cabaran guru dalam transformasi pendidikan adalah untuk mengembalikan tugas mendidik dan membentuk murid secara holistik selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.

Hal inilah yang ingin dicapai melalui PPPM. Guru bukan sahaja bermatlamat untuk meletakkan murid mencapai band tertinggi dalam akademik, malah pencapaian murid dalam bidang-bidang lain yang dilaporkan secara menyeluruh dalam Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).

Guru perlu menjadi idola murid. Mereka bukan sahaja berketerampilan mengajar, malah boleh membimbing, menjadi fasilitator, menjadi rakan, boleh bertindak sebagai kaunselor dan sebagainya yang boleh membantu pembelajaran murid.

Guru perlu mengajar mengikut tahap pencapaian murid dan berusaha untuk meningkatkan kemahiran fizikal dan mental mereka, tanpa tergesa-gesa menghabiskan sukatan pelajaran untuk menghadapi peperiksaan.

Situasi murid kurang bermotivasi untuk membaca dan belajar apabila tiada peperiksaan awam dapat diatasi dengan mengadakan lebih banyak pembelajaran berbentuk hands-on untuk memberi lebih banyak pengalaman dan kemahiran.

Bakat, minat dan sikap murid dapat dikesan untuk disalurkan ke bidang yang sesuai agar dapat menghayati amalan belajar sepanjang hayat.

Sesungguhnya, matlamat untuk melahirkan budaya belajar sepanjang hayat dan membaca menjadi amalan perlu diberi keutamaan pada era ini. Hal ini kerana ledakan ilmu sentiasa berubah dan berkembang.

Sekiranya murid tidak membaca dan terus belajar setelah menamatkan pelajaran atau pengajian merupakan satu kerugian dalam pembangunan modal insan negara.

MD ISHAK A. RAHMAN
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved