Ahad, 20 Oktober 2013

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Tab 8 inci Samsung

Posted: 20 Oct 2013 06:08 AM PDT

PEMBUAT peranti elektronik terkenal Korea - Samsung mengukuhkan portfolio tablet 8 inci - saiz skrin yang telah meraih populariti di kalangan pengguna - dengan pengenalan Tab Galaxy 3 8.0 peranti berharga premium. Peranti 8-inci ini adalah versi pertengahan saiz Tab Galaxy 3 siri termasuk 7-inci dan saiz skrin 10.1 inci.

Peranti baru ini adalah paling nipis dalam keluarga. Berat Galaxy Tab 8.0 3 adalah adalah 316 gram dengan 0.74 sentimeter tebal manakala Tab 7- inci dan 10.1 inci adalah 0.8 sentimeter dan lebih tebal.

Tab 8-inci berukuran 12.3 sentimeter lebar, bermaksud orang dengan tapak tangan yang kecil masih boleh selesa memegang peranti.

Samsung juga telah membina sarung peranti dari plastik yang tidak kelihatan murah.

Pengguna hanya diberikan ruang yang sangat sedikit - 0.71 sentimeter - untuk memegang bingkai di sebelah dan hasilnya, jari akhirnya sengaja memegang skrin.

Juga apabila dipegang melintang, jari akhirnya terkena menu dan butang belakang, menyebabkan muka surat terbuka untuk kembali ke sebelumnya.

Kamera -pintar. Tab 8- inci bersaing model lain dalam keluarga. Peranti ini dilengkapi dengan kamera depan 1.3 megapiksel dan kamera belakang 5 megapiksel - resolusi yang jauh lebih tinggi daripada kamera 3 megapiksel belakang dalam Tab 7-inci dan 10.1 inci.

Walaupun ia mempunyai skrin kecil, Tab 8- inci sepadan dengan resolusi skrin Tab 10.1 inci sebanyak 1,280 dengan 800, yang berada di atas 7-inci 1,024 dengan 600.

Chipset 8- inci bagaimanapun, berfungsi agak perlahan pada 1.5 gigahertz kelajuan CPU berbanding dengan 1.6 gigahertz kelajuan CPU inci 10.1.

Tablet beroperasi di Android Jelly Bean 4.2.2 dengan 1.5 gigabait RAM.

Seperti semua peranti terbaru mereka, tablet yang dilengkapi dengan aplikasi asli terbaru Samsung, seperti Kumpulan Play, yang membolehkan orang ramai menyelaras permainan muzik di Tab mereka yang berhampiran dengan peranti Samsung peranti mudah alih lain.

Tab Galaxy 3 8.0 juga menyokong pandangan dua, membolehkan orang ramai untuk membuka dua tingkap, termasuk video secara serentak.

Ciri-ciri ini sudah ada dalam Galaxy Note 2 sebelumnya, adalah berguna untuk orang-orang yang melakukan pelbagai tugas.

Secara keseluruhan, Tab Galaxy 3 8.0 adalah pilihan yang berdaya maju di kalangan Tab 3 barisan produk Galaxy.

Walau bagaimanapun, peranti ini tidak datang pada harga premium dan dengan itu lebih baik jika ia telah dipenuhi dengan ciri-ciri baru.

Peranti ini belum ada di pasaran tempatan.

Memilih kamera dasar laut pertama

Posted: 20 Oct 2013 06:08 AM PDT

Bersama MOHD. HAZLI HASSAN
klik.mingguan@gmail.com

'Kenikmatan' merakamkan imej dasar laut membuatkan jurufoto dasar laut sampai ke tahap lebih ekstrem setup kameranya.

MENGIKUT pengalaman saya, memilih kamera dasar laut pertama kita agak sukar. Pertamanya, kita kena tahu apa kegunaan kamera itu. Memang banyak kamera yang boleh digunakan di dasar laut, namun kita juga kena rasional.

Sebagai contoh, jika anda seorang profesional, adakah kamera pandang dan tilik sesuai? Manakala jika anda hanya suka-suka dalam aktiviti ini, adakah anda akan memikul beban yang amat berat membawa kamera lensa refleks tunggal digital (DSLR) ketika menyelam?

Semua ini amat penting ketika anda ingin mencari sebuah kamera dasar laut yang boleh menghasilkan kualiti imej terbaik. Mungkin ada yang mengatakan kamera murah pun boleh menghasilkan kualiti yang sama dengan DSLR kerana boleh disunting dan bagi saya jawapannya ialah ya dan tidak.

Setiap kamera ada keperluan dan kelebihan yang tersendiri. Malah, kita kena fikir dari segi logik di mana fungsi tambahan pasti ada pada kamera yang lebih mahal berbanding sebuah kamera yang murah, paling tidakpun kelebihan dari segi resolusi kamera itu sendiri.

Jadi, mana yang patut dibeli? Saya sering mengesyorkan kepada mereka yang bertanya soalan ini Tepuk poket, tanya diri.".

Sebuah kamera asas pandang dan tilik (P&S) dengan set peralatan lengkap boleh mencapai maksimum RM5,000 berbanding set lengkap pada DSLR RM25,000 minimum. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan.

P&S hanya mempunyai lensa tetap dan tidak boleh ditukar ganti berbanding DSLR yang lebih banyak lensa yang boleh digunakan namun DSLR lebih berat berbanding P&S.

DSLR tidak mempunyai jeda masa ketika butang pengatup ditekan berbanding P&S yang tidak mampu merakam tepat pada saat yang diperlukan. Jadi semuanya berbeza dan mempunyai kelemahan dan kelebihan masing-masing. Saya akan sambung maklumat ini pada ruangan akan datang. Jika ada sebarang pertanyaan, e-mel dengan subjek Dasar Laut ke klik.mingguan@gmail.com.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved