Rabu, 23 Oktober 2013

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


UTM memasyarakat inovasi

Posted: 22 Oct 2013 11:35 AM PDT

Oleh HANIZA HASSAN
utusanjohor@utusan.com.my

WAHID Omar (kanan) melihat salah satu produk inovasi yang dipamerkan sempena Festival Kreativiti dan Inovasi UTM 2013 di Johor Bahru, Johor, baru-baru ini.

JOHOR BAHRU 22 Okt. - Lebih 40 produk inovasi hasil kreativiti pelbagai fakulti di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dipamerkan sempena Festival Kreativiti dan Inovasi 2013 (UTMost Imagination) yang diadakan selama tiga hari baru-baru ini.

Program yang dianjurkan sejak 2011 itu berjaya menarik kira-kira 10,000 pengunjung dari dalam dan luar kampus sekali gus menjadi perintis kepada usaha membudayakan inovasi dalam kalangan masyarakat khususnya generasi muda.

Naib Canselor UTM, Prof. Dr. Ir. Wahid Omar berkata, festival berkenaan memberi peluang kepada penuntut pelbagai jurusan mempamerkan produk dan penyelidikan selain merangsang minat orang ramai mencubanya.

"Program ini juga adalah salah satu usaha untuk memasyarakatkan inovasi sekali gus menjadikan UTM sebagai peneraju dalam aktiviti reka cipta dan inovasi di negara ini.

"Setiap fakulti menghasilkan dua atau tiga produk inovasi seperti robot dan stimulasi kapal terbang dan pengunjung boleh merasai sendiri pengalaman mengendalikan peralatan yang dipamerkan," katanya selepas majlis perasmian UTMost Imagination di sini.

Yang turut hadir, Timbalannya, Prof. Dr. Ir. Mohd. Azraai Kassim dan Pengerusi Bersama UTMost Imagination, Dr. Raja Kamarulzaman Raja Ibrahim.

Wahid berkata, dalam usaha menyokong hasrat kerajaan yang mahu mewujudkan sekurang-kurang 60 peratus masyarakat membudayakan inovasi dalam kehidupan seharian, UTM mengambil inisiatif dengan melibatkan penyertaan pelajar sekolah dalam program tersebut.

"Bukan itu sahaja, penglibatan pelajar berkenaan juga bertujuan memupuk minat mereka menerusi program lebih santai dan memberi peluang bagi melihat dan mencuba sendiri produk inovasi yang dipamerkan," katanya.

Sementara itu, Raja Kamarulzaman berkata, program tersebut membolehkan orang ramai melihat lebih dekat produk reka cipta dan inovasi yang dihasilkan penyelidik dan mahasiswa UTM.

"Festival yang bercirikan interaktif dan kreatif ini juga menjadi landasan kepada penyelidik dan mahasiswa UTM untuk mempromosi produk penyelidikan masing-masing di samping menarik syarikat luar menjalinkan kerjasama untuk mengkomersialkan produk itu dalam skala besar.

"UTM sentiasa ke hadapan dalam menerapkan budaya inovasi supaya penuntutnya lebih berdaya saing sekali gus menonjolkan pelbagai kemahiran di samping mendahului kemampuan akademik berbanding institusi lain," katanya.

Wujud keraguan pengiraan undi

Posted: 22 Oct 2013 11:35 AM PDT

Oleh IFQDAR RAHMAN
ifqdar.rahman@utusan.com.my

ABDUL Halim Suleiman (dua dari kanan) menyerahkan surat bantahan keputusan pemilihan UMNO Bahagian Tebrau kepada Ramlee Bohani sambil diperhatikan oleh Abu Bakar A. Rashid (kanan) dan Abdul Aziz Ahmad (kiri) di Pejabat Perhubungan UMNO Johor di Johor Bahru, Johor, semalam.

JOHOR BAHRU 22 Okt. - Enam bekas calon UMNO Bahagian Tebrau tampil membuat bantahan terhadap keputusan pemilihan UMNO bahagian itu yang diadakan di Hotel New York di sini Sabtu lalu.

Bekas Timbalan Ketua UMNO bahagian tersebut, Datuk Abdul Halim Suleiman yang mengetuai bantahan itu mendakwa wujud keraguan terhadap keputusan yang diumumkan apabila jumlah undi dan bilangan perwakilan tidak sama.

"Setelah diperincikan, kami mendapati pengiraan undi tidak mengikut tatacara dan etika sepatutnya. Pengiraan dikhuatiri tidak telus dan dimanipulasi oleh pihak tidak bertanggungjawab dan gilakan kuasa.

"Turut menimbulkan keraguan apabila proses pengiraan undi diadakan di bilik dan tingkat berbeza dari tempat mengundi. Malah, proses pemindahan kotak undi diadakan tanpa penyeliaan penuh daripada wakil calon," katanya yang juga bekas calon Timbalan Ketua UMNO bahagian tersebut.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyerahkan memorandum bantahan kepada Setiausaha Kerja UMNO negeri, Ramli Bohani di Pejabat Perhubungan UMNO negeri di sini hari ini.

Memorandum tersebut turut ditandatangani oleh bekas calon Naib Ketua bahagian, Datuk Abu Bakar A. Rashid serta empat bekas calon ahli jawatankuasa (AJK) bahagian tersebut iaitu Datuk A. Aziz Ahmad, Abd. Jalil Mohd. Jim, Fadilah Ahmad dan Rohsawal Nizam Abd. Ghafar.

Beliau berkata, kotak-kotak undi tersebut juga pada sesuatu masa ditinggalkan tanpa dibenarkan diselia oleh wakil calon.

"Malah, di dalam bilik berkenaan turut kelihatan kotak lain, selain kotak-kotak yang digunakan ketika proses pengundian.

"Lebih mencurigakan, di dalam bilik itu juga terdapat beberapa peralatan yang digunakan untuk menyita semula kotak undi. Tidak cukup dengan itu, keraguan turut timbul apabila jumlah perwakilan yang berdaftar tidak sama dengan jumlah undi yang dikira,'' jelasnya.

Tambahnya, jumlah undi bagi jawatan Timbalan Ketua bahagian terlebih satu undi, manakala bagi Naib Ketua bahagian pula kurang satu undi, selain terdapat perbezaan 91 undi bagi AJK bahagian.

"Kami inginkan jawapan mengapa perkara seperti ini boleh berlaku? Kami akur dengan kekalahan, namun biarlah pertandingan itu diadakan dengan jujur dan telus," katanya.

Pada pemilihan Sabtu lalu, Datuk Maulizan Bujang menang tanpa bertanding bagi jawatan Ketua UMNO Bahagian Tebrau, manakala bagi jawatan timbalan dimenangi oleh Abd. Aziz Tohak, sementara Mohamad Dolmat menang jawatan Naib Ketua bahagian.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved