Ahad, 8 September 2013

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


Utamakan hidup sihat

Posted: 07 Sep 2013 11:22 AM PDT

Oleh SHOLINA OSMAN
utusanperlis@utusan.com.my

JAFPERI Othman (dua dari kanan) dan Ghazali Othman (tiga dari kanan) turut menyertai senamrobik pada Majlis Kempen Nak Sihat! sempena Gegar 10,000 Langkah Merdeka Peringkat Negeri Perlis di Dataran Datuk Sheikh Ahmad di Kangar, semalam.

KANGAR 7 Sept. - Perlis sentiasa menyokong usaha Jabatan Kesihatan melaksanakan pelbagai kempen dan aktiviti komuniti supaya masyarakat di negeri ini dapat mengamalkan kehidupan yang sihat.

Menteri Besar, Azlan Man berkata, ini kerana gaya hidup yang tidak aktif adalah penyebab utama kepada pelbagai masalah kesihatan termasuk obesiti, diabetes, penyakit jantung dan juga hipertensi.

''Obesiti boleh dicegah jika kalori yang diambil adalah sama dengan jumlah kalori yang digunakan," katanya dalam teks ucapan yang dibacakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Luar Bandar dan Kesihatan Negeri, Jafperi Othman ketika melancarkan Kempen Nak Sihat Sempena Gegar 10,000 Langkah Merdeka Peringkat Negeri anjuran Jabatan Kesihatan negeri di Dataran Datuk Sheikh Ahmad di sini hari ini.

Yang turut hadir Pengarah Kesihatan negeri, Datuk Dr. Ghazali Othman.

Azlan berkata, cara mudah untuk membakar kalori adalah dengan melakukan aktiviti fizikal secara konsisten.

Katanya, apabila hidup aktif dan sihat maka bukan sahaja dapat menghindari penyakit-penyakit kronik malah dapat meningkatkan tahap keyakinan diri ke arah lebih baik.

Beliau berkata, kerajaan negeri yakin dengan usaha mempertingkatkan tahap kesihatan menerusi aktiviti yang melibatkan komuniti akan mampu memberi faedah kepada semua rakyat.

Azlan berkata, menerusi Kempen Nak Sihat dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran melakukan aktiviti fizikal khususnya kepada golongan belia.

Beliau berkata, ini penting bagi mewujudkan belia yang sihat kerana mereka bakal meneruskan legasi kepimpinan negara pada masa akan datang.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved