Ahad, 8 September 2013

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Penduduk dikurnia tanah, Tol

Posted: 07 Sep 2013 11:22 AM PDT

Oleh MOHAMED SAARI
utusanjohor@utusan.com.my

Chua Tee Yong menyampaikan borang notis 5A iaitu hak memiliki tanah kepada salah seorang penduduk Kampung Sungai Sabar, Chaah, Labis, Johor, semalam. - MINGGUAN/ MOHAMMED SAARI

LABIS 7 Sept. - Penantian lebih 40 tahun oleh 76 penduduk Sungai Sabar, Chaah yang mendiami tanah rizab Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) berakhir apabila mereka menerima borang 5A dan Lesen Pendudukan Sementara (TOL) semalam.

Berita gembira dan notis 5A itu disampaikan oleh Ahli Parlimen Labis, Datuk Chua Tee Yong dalam satu majlis yang diadakan di Dewan Serbaguna Chaah, di sini.

Pada majlis itu seramai 14 orang menerima notis 5A manakala 62 lagi mendapat TOL.

Seorang penerima, Chong Yong Kim, 70, mengakui pengurniaan tanah yang diduduki sejak lebih 40 tahun lalu itu amat bermakna dan disifatkannya sebagai 'hadiah' sempena sambutan Hari Kemerdekaan pada tahun ini.

Dia bercadang menyerahkan tanah tersebut kepada salah seorang anaknya yang masih belum memiliki rumah.

"Sudah lama saya tunggu saat gembira ini hingga adakalanya sudah berputus asa dan tak sangka berita gembira ini sebagai hadiah hari merdeka.

"Saya ucapkan terima kasih kepada semua pihak yang bantu dan bela nasib kami terutamanya kerajaan negeri yang meluluskan permohonan untuk dapat hak milik tanah ini," katanya.

Bagi permohonan yang diluluskan, mereka diberi tempoh selama tiga bulan untuk membayar wang premium berjumlah RM12,190 hingga RM21,040 manakala penerima TOL perlu membaharui lesen setiap tahun dengan bayaran antara RM50 hingga RM140 bergantung keluasan tanah yang diduduki.

M. Jersy, 52, pula mengakui di sebalik kegembiraan memiliki tanah kediaman yang didudukinya sejak lebih 40 tahun itu, dia berasa risau kerana terpaksa membayar premium tanah sebanyak RM12,190.

Dia yang menghidap penyakit diabetis dan tekanan darah tinggi tidak mempunyai pendapatan tetap, malah suaminya yang hanya bekas pekerja estet tidak mampu menyediakan wang sebanyak itu dalam masa yang singkat.

Justeru, mereka bercadang membuat rayuan mengurangkan jumlah bayaran dan meminta tempoh yang lebih panjang dan berharap masalah yang dihadapinya mendapat perhatian pihak berwajib.

Sementara itu Mariam Kamal, 65, berkata, walaupun permohonannya untuk mendapatkan hak milik tanah tidak tercapai, namun dia tetap gembira kerana diberi kebenaran menduduki tanah tersebut secara TOL.

"Saya harap pihak kerajaan dapat menimbangkan permohonan kami yang hanya diberikan TOL agar diberi hak milik kerana kebanyakan kami tidak mempunyai tanah lain untuk dijadikan tapak kediaman.

"Lagipun kami sudah dirikan rumah dan tinggal selama lebih 40 tahun di kawasan tersebut dan jika tanah tersebut memang tidak boleh dikurniakan kepada kami atas sebab yang tidak boleh dielakkan, saya harap kerajaan carikan kami kawasan lain yang sesuai untuk dijadikan tapak kediaman," katanya.

Swasta dipelawa bersama majukan bioteknologi

Posted: 07 Sep 2013 11:22 AM PDT

Suhaimi Salleh (tiga dari kiri), merasmikan Karnival Biotek dan Mini AGRO 2013, di Bukit Layang-Layang, Pasir Gudang, Johor semalam.

JOHOR BAHRU 7 Sept. - Kerajaan negeri amat mengalu-alukan pelaksanaan program yang berupaya memberi kesan positif kepada perkembangan semasa industri bioteknologi tanah air.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, program yang mempunyai impak dan memberi lonjakan positif mampu menjadi kesinambungan kepada usaha mengukuhkan kekayaan dan kemakmuran negara menerusi peluang komersialisasi dan inovasi bioteknologi setanding negara luar.

Beliau berkata, hingga kini pusat bioteknologi diterajui negara luar seperti Amerika Syarikat, Eropah, Kanada dan Australia.

"Justeru, dengan kewujudan Perbadanan Bioteknologi dan Biodiversiti Johor diharapkan dapat bertindak sebagai tanda sokongan dan komitmen kerajaan negeri untuk meneraju industri bioteknologi di selatan tanah air.

"Sesungguhnya, usaha untuk menggerakkan pembangunan bioteknologi memerlukan komitmen dua hala antara badan kerajaan dan swasta serta semua golongan masyarakat," katanya pada perasmian Karnival Biotek Johor dan Mini Agro 2013 di Bukit Layang-Layang, di sini malam tadi.

Teks ucapan beliau dibacakan oleh Ahli Dewan Undangan Kukup, Suhaimi Salleh. Yang turut hadir ialah Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Bioteknologi dan Biodiversiti Johor, Wan Jeffery Wan Abdul Majid.

Karnival empat hari yang akan berakhir esok itu dimeriahkan dengan jualan pelbagai produk oleh 70 peserta yang terbahagi kepada dua kategori iaitu industri asas tani dan biotek.

Malah, karnival yang dibuka bermula pukul 8 pagi hingga 11 malam itu turut disertai 14 agensi awam dan swasta yang membuka ruang pameran, sekali gus memberi pengetahuan kepada pengunjung tentang misi dan visi mereka.

Dalam pada itu, Menteri Besar berkata, kerajaan negeri turut komited dalam usaha mengangkat martabat sektor pertanian ke arah komersialisasi hasil teknologi moden.

Sebagai contoh, projek Pertanian Moden yang dilaksanakan di Kluang dengan tujuan menghasilkan makanan berasaskan pertanian untuk keperluan domestik dapat pengurangan import bahan makanan.

"Kita juga mengadakan pelbagai program mempromosikan produk hasil industri kecil dan sederhana (IKS) bagi membantu serta memastikan usahawan kecil berkenaan terus berdaya saing," katanya.

Beliau turut menyeru masyarakat supaya merebut segala peluang yang ada sama ada dalam bidang bioteknologi mahupun pertanian demi masa depan bersama.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved