Ahad, 1 September 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Prestasi Subaru XV teruji

Posted: 01 Sep 2013 10:49 AM PDT

Oleh NORILA DAUD
ekonomi@utusan.com.my

Subaru XV berwajah kontemporari dan sporty.

MEMANDU uji kenderaan utiliti sukan (SUV) crossover berjenama Subaru sangat menarik kerana inilah kali pertama penulis berpeluang meneroka kepintaran kenderaan pacuan semua roda (all wheel drive) daripada varian Subaru XV yang dipasang di dalam negara (CKD).

Apa yang dirasai tatkala memulakan perjalanan ialah tentang kehalusan prestasi enjin 2.0i dengan pacuan semua roda symmetrical berserta enjin Subaru Boxer yang memberi kuasa dan tenaga untuk kenderaan itu bergerak.

Subaru XV juga dilengkapkan dengan penderia undur dan sistem kecemasan pintu; sistem pandu arah GPS; sistem audio serta pemain DVD+iPod/USB/ Bluetooth dengan panel sentuh.

Symmetrical All-Wheel Drive memberi kestabilan yang lebih baik, efisiensi dan tindak balas yang lebih cepat dalam keadaan yang licin. Enjinnya turut dibingkaikan sebaris dengan drivetrain yang menjana pemindahan kuasa tanpa batasan kepada kesemua roda.

Dengan kehalusan prestasi Subaru XV itu, maka moto Pandulah Prestasinya adalah bertepatan dengan kenderaan yang berwajah kontemporari dan sporty ini.

Walaupun SUV crossover ini dipandu dengan kelajuan 100 km/jam atau lebih rendah, namun kehalusan teknologi enjinnya tidak banyak berubah sehingga menjadikan pemanduan amat menghiburkan.

Tatkala Subaru XV ini diuji dengan menaiki bukit yang sederhana tinggi dan di luar jalan raya (off road), prestasinya amat meyakinkan tanpa perlu menggunakan banyak tenaga. Kenderaan ini tidak berat dan sangat mudah untuk dipandu. Walaupun agak tinggi, tetapi reka bentuknya memudahkan penumpang menaikinya.

Dalam pada itu SUV ini masih menggunakan kunci menghidupkan enjin konvensional dan brek tangan walaupun menggunakan transmisi automatik Lineartronic CVT. Dalam pada itu, pada konsol gear terdapat punat yang boleh digerakkan sama ada hendak menggunakan gear automatik ataupun manual.

Mengubah mod pemanduan daripada automatik kepada manual amat mencabar kerana anda perlu sentiasa peka.

Sekiranya terlalu leka berbual dengan penumpang di sebelah berikutan berhenti sekejap di persimpangan lampu trafik misalnya, anda akan dapati gear satu akan tertera pada cermin di bahagian dashboard walaupun sepatutnya ia berada pada gear dua atau tiga mengikut kelajuan.

Jika kedudukan gear tidak seragam dengan kelajuan kenderaan, anda akan dapati perjalanan tidak lancar. Jika kurang senang dengan keadaan itu anda boleh kembali menggunakan mod automatik yang lebih ringkas dan meyakinkan.

Menyentuh penjimatan tenaga, perjalanan sejauh 198 kilometer yang dilalui penulis, Subaru XV hanya menggunakan tiga takuk minyak.

Untuk SUV dengan enjin berkapasti 2,000cc, kos penggunaan minyak dianggap menjimatkan juga berikutan mod automatik dan manual diguna pakai dan lebih daripada itu Subaru XV ini hanya dipandu dengan kelajuan 120 kilomter (km)/jam kerana tidak mahu disaman kerana memandu laju.

Dengan harga RM150,735 di atas jalan tanpa insurans sudah pasti ciri-ciri keselamatan yang dimiliki kenderaan ini menjadi faktor tarikan untuk para pelanggan membelinya.

Antara ciri-ciri keselamatan yang didatangkan bersama ialah sistem keselamatan anti-kecurian dengan enjin tanpa bergerak; ISO-FIX - tempat duduk kanak-kanak yang diubahsuai dan bersauh (sauh penambat); empat penderia/empat saluran sistem antibrek (ABS) dengan brek elektronik- kuasa edaran; sistem bantuan brek, bantuan permulaan bukit; SRS beg udara depan (beg udara di bahagian lutut untuk pemandu sahaja) dan Sistem Kawalan Dinamik Kenderaan.

Santa Fe SUV berimej futuristik

Posted: 01 Sep 2013 10:49 AM PDT

SANTA Fe terbaharu menampilkan gaya urban.

KUALA LUMPUR 1 Sept. - Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) baru-baru ini melancarkan kenderaan utiliti sukan (SUV) Sante Fe terbaharunya dengan tujuh tempat duduk.

Reka bentuk Santa Fe menampilkan imej Hyundai sebelum ini iaitu menggabungkan gril enam segi (heksagon); bahagian hadapan sporty'; bumbung panorama yang luas; lampu tinggi HID dan LED di spoiler belakang dengan lampu henti berbingkai tinggi - yang seterusnya memberikan imej SUV yang futuristik dan bergaya 'urban'.

Santa Fe menawarkan dua pilihan enjin iaitu R2.2E-VGT versi diesel dan Theta ll 2.4 MPI versi petrol.

Enjin diesel R2.2VGT mempunyai 197 kuasa kuda (hp) pada 3,800 rpm sehingga 436Nm kilasan tenaga pada 1,800 hingga 2,500 rpm, manakala Theta ll 2.4 MPI menghasilkan 176 kuasa kuda pada 6,000 rpm sehingga 226Nm kilasan tenaga pada 3,750 rpm.

Sementara itu, semua enjin Santa Fe dipasang bersama transmisi enam kelajuan automatik bersama SHIFTRONIC - kawalan manual.

Santa Fe baharu terdapat dalam empat varian termasuk Theta ll 2.4 Elegance (RM163,888); Theta ll 2.4 Executive Plus (RM177,888); R 2.2VGT Elegance (RM176,888 dan R 2.2VGT Executive Plus (RM189,888) dengan harga atas jalan.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved