Rabu, 25 September 2013

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Perjuangan akan jadi sia-sia

Posted: 25 Sep 2013 01:07 PM PDT

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanpahang@utusan.com.my

KIRI Mohd. Sani Ishak, Khairul Amin Osman, Abdullah Ani, Abdullah Abu Bakar, Mohamed Razali Mamat

TEMERLOH 25 Sept. - Pelbagai pihak termasuk pemimpin masyarakat di negeri ini mahu kerajaan bertegas dan tidak berkompromi dengan usaha pihak-pihak tertentu untuk membawa pulang abu mayat Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng ke negara ini.

Pengerusi Pertubuhan Kumpulan Veteran Tentera Tidak Berpencen Negeri Pahang, Mohd. Sani Ishak berkata, pengorbanan tentera dalam mempertahankan negara akan menjadi sia-sia jika petualang itu dibenarkan pulang.

Sepanjang perkhidmatan saya selama 16 tahun termasuk menyertai operasi menjejaki komunis, banyak pertempuran berlaku yang mengorban nyawa dan kecacatan kekal kepada anggota keselamatan negara.

Jadi kami tidak boleh menerima kepulangan Chin Peng dalam apa jua bentuk sama ada jasad ataupun abu," katanya di sini hari ini.

Sementara itu, Presiden Majlis Belia Negeri Pahang, Khairul Amin Osman optimis kerajaan tidak akan melayan permintaan pihak tertentu untuk membawa abu apa lagi jasad bagi mengelakkan kemarahan rakyat khususnya veteran tentera dan polis.

Jangan dilayani permintaan mereka dengan apa alasan sekalipun kerana dosa dan kesalahan Chin Peng terhadap rakyat dan negara ini sangat besar.

Generasi muda pula jangan sesekali termakan hasutan seolah-olah komunis pejuang kemerdekaan sedangkan komunis telah menjadikan negara kita huru-hara," jelasnya.

Ketua UMNO Felda Jengka 1, Abdullah Ani pula berkata, Chin Peng bukan wira tetapi pengkhianat negara kerana banyak melakukan pembunuhan dan kemusnahan harta benda seperti landasan kereta api dan sebagainya.

Saya amat kesal kerana ada segelintir orang Melayu mengagungkan Chin Peng walaupun mereka tahu peranan penting pemimpin komunis itu yang membawa huru-hara terhadap negara bangsa," ujarnya.

Sementara itu, Pengerusi Alumni Majlis Belia Felda Malaysia (AMBFM), Datuk Abdullah Abu Bakar, 53, berpendapat, bekas Setiausaha Agung PKM itu telah meninggalkan banyak kerosakan dan musibah kepada rakyat dan negara.

Tegasnya, jasad dan abu Chin Peng tidak layak disemadikan di bumi Malaysia kerana rekod kekejamannya selain pemimpin komunis itu juga dikatakan bukan warganegara Malaysia.

Generasi muda jangan mudah terpengaruh dengan usaha pihak tertentu untuk mengangkat martabat Chin Peng sebagai wira sedangkan hakikatnya dia adalah individu yang tidak diperlukan di negara bertuah ini," katanya.

Sementara itu, generasi baharu Felda Raya Jengka 14, Mohamed Razali Mamat menyifatkan isu abu mayat pengganas komunis tersebut sengaja diperbesar-besarkan bagi menguji kewibawaan kerajaan di samping cuba menyemai pengaruh komunis di negara ini.

Bagaimanapun katanya, jaminan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menolak sebarang permohonan membawa balik abu mayat Chin Peng memberi kelegaan kepada rakyat.

2,000 rumah mampu milik

Posted: 25 Sep 2013 01:07 PM PDT

Oleh SYAH HAIRIZAL

WAN Rosdy Wan Ismail (dua dari kiri) melihat replika rumah rekaan terbaru Pasdec Holdings Berhad di ruang legar pusat beli belah Kuantan Parade, Kuantan, baru-baru ini.

utusanpahang@utusan.com.my

KUANTAN 25 Sept. - Lebih 2,000 rumah mampu milik di bawah Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) yang dibina di beberapa daerah di negeri ini dijangka siap menjelang hujung tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Perbandaran negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail berkata, rumah yang dijual pada harga kira-kira RM150,000 itu bagi memenuhi permintaan penduduk negeri ini.

"Keseluruhannya sebanyak kira-kira 4,000 unit rumah mula dibina di bawah PR1MA di beberapa daerah seperti Kuantan, Temerloh dan Cameron Highlands.

"Kerajaan juga sentiasa bersedia untuk membuat penambahan bilangan rumah yang merupakan proses berterusan demi kesejahteraan rakyat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada perasmian Karnival Jualan Pasdec di ruang legar pusat beli-belah Kuantan Parade, di sini baru-baru ini.

Karnival selama tiga hari berakhir Ahad lalu melibatkan penawaran 312 unit rumah dan pusat komersial bernilai RM95 juta.

Sempena karnival itu, Pasdec menawarkan harga istimewa bagi produk kediaman dan komersialnya untuk tempoh sebulan bermula 20 September hingga 21 Oktober depan.

Yang hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif Pasdec Holdings Berhad, Datuk Khairuddin Abdul Manan.

Tambah Wan Rosdy, ketika ini hampir 30,000 permohonan untuk membeli rumah diterima pihak kerajaan negeri dengan usaha berterusan akan dilakukan bagi memastikan rakyat dapat memiliki kediaman.

"Semua proses permohonan tersebut sedang diteliti bahagian perumahan dan telah ada beberapa ribu permohonan yang telah diberi jawapan.

"Dalam rekod yang kita ada, sejumlah 40,000 rumah telah dan sedang dibina, ini pasti dapat memenuhi permohonan yang kita terima," jelasnya.

Kepemimpinan UMNO Raub perlu perubahan

Posted: 25 Sep 2013 01:07 PM PDT

Ir. Mohd. Ghazali

RAUB 25 Sept. - Keinginan dan keazaman bagi melakukan perubahan kepada UMNO Raub menjadi pendorong kepada Datuk Ir. Mohd. Ghazali Kamaruzaman, 48, bertanding merebut jawatan Ketua UMNO Bahagian pada pemilihan parti bulan hadapan.

Timbalan Ketua UMNO Cawangan Kuala Semantan itu berkata, sudah tiba masanya suntikan darah baharu diberikan kepada kepimpinan UMNO Bahagian Raub demi memastikan sokongan orang Melayu terutama golongan muda terus meningkat.

Menurutnya, usaha bagi meningkatkan sokongan orang Melayu di daerah tersebut perlu segera dilakukan kerana dapat dilihat sokongan kaum itu kepada parti berkurangan pada pilihan raya umum lalu.

"Keputusan saya bertanding bagi jawatan ini (Ketua UMNO Bahagian) bukan demi kepentingan peribadi tetapi saya ingin meremajakan UMNO di Raub yang kini kelihatan agak lesu.

"Matlamat dan wawasan saya adalah untuk memperkukuhkan kedudukan parti di kawasan ini terutama dalam menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-14 yang saya percaya pasti lebih mencabar, jadi kita perlu tingkatkan sokongan orang Melayu," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Mohd. Ghazali berkata, beliau ingin memastikan UMNO Bahagian tersebut disertai oleh Ahli Jawatankuasa (AJK) yang terdiri daripada pelbagai golongan.

Beliau berkata, terdapat lima golongan yang perlu dimasukkan dalam senarai AJK bahagian iaitu profesional, pendidik, ketua kampung, orang muda dan golongan peniaga.

"Penglibatan semua pihak ini perlu dalam kita memastikan UMNO disertai bukan hanya oleh golongan terpelajar sahaja malah golongan seperti ketua kampung juga perlu dilibatkan kerana mereka lebih mengetahui hal berkaitan kampung.

"Begitu juga golongan profesional seperti peguam, jurutera dan doktor. Ramai golongan ini di Raub berminat tetapi atas kekangan politik mereka tidak dapat untuk bergiat aktif dalam parti," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved