Selasa, 17 September 2013

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Wanita bijak rancang belanja

Posted: 16 Sep 2013 09:39 PM PDT

Oleh NORAZLINA ISMAIL
norazlina.ismail@utusan.com

Wanita perlu lebih bijak merancang perbelanjaan keluarga lebih-lebih lagi dalam situasi kenaikan harga barang seperti sekarang. - Gambar hiasan

KENAIKAN harga minyak petrol RON 95 dan diesel sebanyak 20 sen baru-baru ini pastinya merunsingkan pengguna kerana kenaikan bahan bakar itu boleh menyebabkan sesetengah peniaga mengambil kesempatan untuk turut menaikkan harga barang.

Namun melayan ketidakpuasan hati terhadap kenaikan tersebut tidak membawa ke mana. Sebaliknya sudah tiba masanya untuk melihat semula perbelanjaan yang sudah tentunya akan bertambah.

Pertambahan beban kewangan jika tidak diurus secara bijak boleh menyebabkan seseorang individu atau keluarga itu dibelenggu masalah hutang.

Sehubungan itu, dalam membincangkan perihal pengurusan kewangan, golongan wanita adalah kelompok yang perlu memainkan peranan penting kerana lazimnya mereka yang bertindak sebagai perancang perbelanjaan keluarga setiap bulan.

Ini kerana wanita terutamanya suri rumah lebih biasa ke pasar dan mereka lebih bijak dalam membuat perbandingan harga, kualiti dan kepentingan sesuatu barangan.

Pengerusi dan Konsultan Samanea PR. Sdn. Bhd., Aisha Rashid berkata, situasi kewangan yang menekan, memerlukan wanita belajar mengurus perbelanjaan harian mereka secara berhemah melalui penyediaan bajet yang betul.

"Penyediaan bajet harian yang dibuat setiap bulan perlu dirancang secara betul dengan mengutamakan perbelanjaan untuk perkara penting sahaja.

"Utamakan perkara penting seperti kesihatan keluarga. Contohnya dari segi pemakanan dengan mengurangkan makan di luar, dan gunakan bahan masakan tempatan kerana ia dapat membantu mengurangkan kos perbelanjaan harian keluarga," katanya.

Menurutnya, wanita perlu akur dan mematuhi panduan bajet yang telah disediakan bagi memastikan matlamat mengurus kewangan dapat dicapai.

Katanya, wanita juga digalakkan untuk mengurangkan penggunaan kereta atau motosikal kepada pengangkutan awam, dan berjalan kaki ke destinasi yang dekat.

Dalam pada itu, Aisha turut mencadangkan supaya kaum ibu mengalakan aktiviti riadah bersama ahli keluarga.

Katanya, galakan aktiviti riadah seperti itu bukan sahaja boleh mengeratkan hubungan kekeluargaan malah, ia dapat mengelakkan ahli keluarga daripada jatuh sakit yang sekali gus boleh meningkatkan kos perubatan keluarga.

Tambahnya, bagi mengelakkan wanita mengalami tekanan akibat bebanan kewangan beberapa langkah perlu diambil seperti berbincang dengan keluarga atau suami.

"Perbincangan secara berhemah perlu dilakukan kerana ahli keluarga yang lain dapat bekerjasama melakukan penjimatan.

"Perlu diingat beban menguruskan perbelanjaan keluarga tidak wajib ditanggung wanita sahaja sebaliknya semua pihak terutamanya suami perlu bekerjasama," ujar Aisha.

Jelasnya, suami dan anak-anak perlu membantu untuk mengubah gaya hidup mereka kepada gaya hidup yang sederhana bagi menangani perbelanjaan yang semakin meningkat.

"Kerjasama dalam pengurusan perbelanjaan keluarga akan menjadikan sesebuah rumah tangga itu lebih bahagia.

"Justeru, wanita perlu memainkan peranan dan mengatur arah tuju perbelanjaan kewangan keluarga bagi menjamin keharmonian diri dan rumah tangga," katanya.

Khidmat kesihatan untuk Orang Asli

Posted: 16 Sep 2013 09:39 PM PDT

Dr. Ahmad Faizal Mohd. Perdaus (kiri) dan Angel Choi pada majlis menandatangani perjanjian persefahaman antara Pfizer dan MERCY Malaysia di Kuala Lumpur baru-baru ini.

BERTEPATAN dengan slogan Bersama Ke Arah Dunia Yang Lebih Sihat, syarikat farmaseutikal Pfizer (M) Sdn. Bhd., mengambil inisiatif menjelajah ke perkampungan Orang Asli di Hutan Belum, Perak, bagi meningkatkan kefahaman golongan itu mengenai kepentingan penjagaan kesihatan.

Usaha murni yang dilaksanakan secara bergandingan dengan MERCY Malaysia itu akan memberikan tumpuan kepada dua program utama iaitu perkhidmatan klinik dan pemeriksaan kesihatan di Hutan Belum dan program pemantapan pembelajaran di sekolah.

Pengurus Pfizer Malaysia, Angel Choi berkata, syarikat itu akan menyediakan pasukan sukarelawan yang terdiri daripada kakitangannya bagi memberikan perkhidmatan pemeriksaan kesihatan kepada penduduk.

"Ini merupakan sebahagian daripada tanggungjawab sosial korporat pihak Pfizer. Sukarelawan kita yang terlibat akan menggunakan segala pengetahuan mereka tentang kesihatan bagi mendidik komuniti Orang Asli di situ.

"Kita percaya melalui program pemeriksaan kesihatan ini dapat mengurangkan beban masyarakat Orang Asli di situ yang sebelum ini perlu mengambil masa berjam-jam untuk pergi ke klinik berdekatan," katanya pada majlis menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) antara syarikat itu dengan MERCY Malaysia, di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Sementara itu, Presiden MERCY Malaysia, Datuk Dr. Ahmad Faizal Mohd. Perdaus berkata, kerjasama itu boleh meningkatkan tahap kesihatan komuniti itu, selain memberi kesedaran tentang persediaan ketika menghadapi bencana alam.

"Walaupun kejadian bencana alam di Malaysia jarang berlaku, kita mahu masyarakat Orang Asli belajar bersedia.

"Kita juga lihat kemudahan dan perkhidmatan kesihatan di kawasan Hutan Belum masih lagi terhad.

"Kita akan beri pendedahan kepada penduduk agar sentiasa menitikberatkan soal penjagaan kesihatan dan mengambil tahu tentang ancaman penyakit baru seperti kanser," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved