Khamis, 26 September 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


RM1.5 juta dirampas

Posted: 26 Sep 2013 12:16 PM PDT

Oleh AZRAI MOHAMMAD
pengarang@utusan.com.my

NOOR Rashid Ibrahim (tengah) menunjukkan dua bungkusan serbuk dadah syabu yang dijumpai di dalam dua buah beg troli pakaian selepas menahan satu pasangan di LCCT Sepang pada sidang akhbar di Bukit Aman, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 26 Sept. - Polis Diraja Malaysia (PDRM) mematahkan tiga cubaan menyeludup dadah ke negara ini yang didalangi warga Nigeria selepas menahan empat 'keldai' dadah dan merampas dadah bernilai RM1.5 juta di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT), Sepang dekat sini baru-baru ini.

Mereka yang ditahan berusia lingkungan 20 hingga 31 tahun itu merupakan seorang lelaki warga Nigeria, seorang wanita warga Thailand serta sepasang pelajar kolej warga tempatan.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, polis percaya mereka yang ditahan berperanan sebagai 'keldai' dadah setelah direkrut oleh sindiket Nigeria terbabit.

Katanya, sindiket ini dilihat kembali aktif menggunakan modus operandi tersebut iaitu menyeludup menggunakan 'keldai' dadah melalui lapangan terbang.

"Tangkapan pertama dilakukan pada 23 September lalu kira-kira pukul 3 petang di KLIA melibatkan seorang warga Nigeria yang baharu tiba dengan penerbangan dari Doha, Qatar.

"Hasil pemeriksaan terhadap sebuah beg yang dibawanya, polis menemukan empat peket dadah jenis syabu seberat 1.12 kilogram," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini hari ini.

Menurut Noor Rashid, pada keesokannya, polis membuat satu serbuan di sebuah bilik hotel di ibu negara selepas mengekori seorang wanita warga Thailand yang baharu tiba di KLIA dari Dubai, Emiriah Arab Bersatu.

"Hasil pemeriksaan, polis merampas enam ketulan mampat dadah jenis kokain seberat kira-kira 495 gram yang ditemui di atas katil bilik hotel berkenaan.

"Dadah tersebut yang diseludup dari Amerika Selatan melalui Dubai, disembunyikan di dalam kemaluan dan dubur wanita tersebut. Siasatan polis percaya suspek hanya menjadikan Malaysia sebagai transit dadah itu sebelum dibawa ke Thailand," ujarnya.

Noor Rashid berkata, tangkapan ketiga dilakukan di LCCT kira-kira pukul 1.10 pagi ini melibatkan seorang lelaki dan wanita tempatan.

"Lelaki dan wanita terbabit baharu tiba dengan penerbangan dari Chennai, India. Setelah pemeriksaan dilakukan terhadap dua beg troli yang dibawa mereka, polis menemukan dua bungkusan plastik berwarna coklat mengandungi dadah jenis syabu seberat kira-kira 8.04 kg," ujarnya.

Menurut beliau, siasatan awal mendapati lelaki terbabit pernah melakukan kegiatan sama sebelum ini tetapi gagal dikesan pihak berkuasa.

Katanya, keldai dadah ini menggunakan taktik meletakkan kain yang mempunyai manik-manik di bahagian atas beg pakaian mereka kerana percaya ia boleh mengelakkan dikesan mesin pengimbas.

Beliau berkata, kesemua yang ditahan disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Ibu ambil anak pulang sekolah maut digilis lori

Posted: 26 Sep 2013 12:16 PM PDT

ANGGOTA bomba dan polis menyiasat tempat kemalangan melibatkan Siti Rohani maut digilis lori di Jalan Tanah Lapang, Sentul, Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 26 Sept. - Rutin harian seorang ibu mengambil anaknya pulang dari sekolah bertukar tragedi setelah dia maut digilis lori di Jalan Tanah Lapang, Sentul di sini hari ini.

Lebih menyayat hati, kejadian kira-kira 2.15 petang itu berlaku hanya beberapa meter dari pintu pagar sekolah anaknya itu dan mayat mangsa, Siti Rohani Mohamed Saadi, 30, pula terputus dua dari paras pinggang.

Pegawai Turus Siasatan dan Perundangan Trafik Kuala Lumpur, Deputi Supritendan Abdullah Roning berkata, kemalangan itu dipercayai berlaku apabila motosikal yang ditunggang mangsa bergesel dengan sebuah lori konkrit hingga menyebabkan motosikal itu hilang kawalan lalu terjatuh.

"Mangsa yang terjatuh di jalan raya digilis tayar bahagian belakang lori terbabit dan menyebabkan mangsa maut di tempat kejadian," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurut Abdullah, mayat mangsa dibawa ke Hospital Kuala Lumpur untuk bedah siasat dan kes disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan Raya.

Difahamkan, pemandu lori terbabit merupakan warga Indonesia yang mempunyai taraf penduduk tetap telah ditahan bagi membantu siasatan.

Sementara itu, Siti Rohani yang berasal dari Temerloh, Pahang merupakan isteri kepada seorang anggota polis berpangkat koperal dari Bahagian Risikan Jenayah (D4) Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul dan akan dikebumikan di kampungnya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved