Selasa, 10 September 2013

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


Sindiket dadah terbesar tumpas

Posted: 10 Sep 2013 11:04 AM PDT

Oleh NORAZRIN MARZUKI
pengarang@utusan.com.my

Noor Rashid Ibrahim menunjukkan dadah jenis Heroin yang dirampas dalam sidang akhbar di Kuala Lumpur, semalam. Turut sama pegawai penyiasat Cawangan Narkotik Ibu Pejabat Polis Daerah Kajang, Inspektor Mohd. Azizuddin Ibrahim (kanan). - BERNAMA

KUALA LUMPUR 10 Sept. - Polis melumpuhkan satu sindiket pengedaran dadah antarabangsa terbesar tahun ini yang didalangi warga tempatan selepas menangkap lima individu dan merampas dadah bernilai RM50 juta dalam dua serbuan di Cheras dan Bandar Sungai Long, Kajang dekat sini malam tadi.

Dalam dua operasi yang dijalankan serentak pada pukul 8.45 malam oleh Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman itu, polis menyerbu dua buah rumah dan berjaya menangkap empat lelaki dan seorang wanita yang merupakan ahli sindiket tersebut.

Pengarahnya, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, hasil pemeriksaan di kedua-dua rumah yang dijadikan stor penyimpanan dan pembungkusan dadah itu, polis menemukan pelbagai jenis iaitu 209.96 kilogram (kg) syabu, 40.47kg heroin dan 26.85kg ekstasi yang dibungkus di dalam bungkusan teh Cina.

"Turut dirampas dalam serbuan tersebut adalah wang tunai berjumlah RM51,229, AS$300 dan 450 bath dan menyita sembilan buah kenderaan mewah antaranya Mercedes-Benz yang telah dibina ruang khas di dalamnya untuk menyembunyikan dadah ketika menjalankan perniagaan haram mereka selain dua buah komputer riba dan barang kemas.

"Polis percaya semua dadah itu telah diseludup dari Myanmar dan negara ini dijadikan transit sebelum dihantar ke Australia dan beberapa negara jiran lain untuk dijual di pasaran antarabangsa," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Bukit Aman hari ini.

Noor Rashid berkata, kesemua suspek berusia antara 26 hingga 57 tahun itu akan disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika disabit kesalahan.

Beliau memberitahu, polis juga sedang menyiasat modus operandi yang digunakan sindiket tersebut untuk menyeludup masuk dadah ke negara ini sebelum dihantar ke pasaran antarabangsa.

"Kita sedang menyiasat sama ada suspek menggunakan jalan darat atau laut untuk membawa masuk dan keluar kesemua dadah tersebut," katanya lagi.

Menurut beliau, pihaknya juga akan bekerjasama dengan agensi berkaitan bagi mendapatkan rekod perjalanan keluar dan masuk kelima-lima suspek ke luar negara bagi membantu siasatan kes itu.

Beliau turut menjelaskan, kejayaan besar polis itu adalah hasil risikan pihaknya sejak awal tahun ini selain maklumat daripada orang awam.

Polis kesan trend kumpulan kongsi gelap berselindung di sebalik majlis rasmi

Posted: 10 Sep 2013 11:04 AM PDT

KUALA LUMPUR 10 Sept. - Polis mengesan ada kumpulan kongsi gelap berselindung di sebalik majlis rasmi masyarakat dengan menaja majlis terbabit bagi mengaburi mata masyarakat mengenai kegiatan haram mereka.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Kongsi Gelap, Maksiat dan Perjudian (D7) Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Abdul Jalil Hassan berkata polis menyedari trend ini dan mereka (kongsi gelap) menyasarkan majlis masyarakat, terutama yang dihadiri orang kenamaan.

"Mereka akan menaja majlis tersebut untuk menunjukkan penglibatan mereka dengan masyarakat. Tujuan mereka tidak lain ialah untuk menunjukkan mereka pun ada membuat kebaikan. Mereka akan mengambil gambar bersama orang kenamaan dan masyarakat sebagai bukti menunjukkan mereka menjalankan kegiatan yang sah," katanya di sini.

Beliau berkata, trend seperti itu adalah untuk menyusup masuk ke dalam sesuatu komuniti bagi mengalih perhatian orang ramai berhubung aktiviti mereka yang sebenar.

Sebelum ini, sebuah portal berita melaporkan ada pemimpin kanan parti politik menghadiri sebuah majlis yang dianjurkan 'Kelab Sukan dan Rekreasi Kajang' yang didakwa mempunyai kaitan dengan kumpulan kongsi gelap geng '36'.

Ekoran itu satu laporan polis dibuat berikutan penyebaran sepucuk surat di internet yang mendakwa tiga pemimpin sebuah parti politik itu turut hadir dalam majlis yang dihadiri 6,000 peserta di Seri Kembangan pada 3 Disember lepas.

Abdul Jalil berkata, anggota kongsi gelap terbabit akan menjadi wakil dalam sesebuah komuniti dan menaja majlis-majlis anjuran masyarakat termasuk memanggil golongan kenamaan untuk menghadiri majlis yang diadakan.

"Kadang-kadang ada anggota masyarakat tidak sedar, mungkin mereka gembira ada tajaan di sebalik penganjuran majlis itu, (tetapi) sebenarnya di belakang mereka adalah kumpulan kongsi gelap. Mereka perlu berhati-hati," katanya.

Abdul Jalil turut menjelaskan pihaknya sentiasa memantau perkara itu dan turut menasihati jawatakuasa penduduk agar lebih berhati-hati untuk menganjur serta menerima sebarang penajaan daripada individu yang diragui latar belakang mereka.

Beliau berkata, pihaknya turut meminta golongan kenamaan dan orang ramai agar menyemak latar belakang sesuatu majlis yang dianjurkan sesuatu komuniti bagi mengelak kumpulan kongsi gelap terbabit daripada 'menangguk di air yang keruh'. - BERNAMA

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved