Ahad, 7 Julai 2013

Utusan Online - Pendidikan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pendidikan


Mantapkan persediaan calon SPM

Posted: 07 Jul 2013 10:23 AM PDT

Khairun Nisa Apandi, pelajar Tingkatan 5 Ibnu Sina di Sekolah Menengah Agama Haji Mohd Yatim di Rembau berkata, pengisian program akademik gaya Utusan Malaysia ini sangat berkesan dan tepat kepada persediaannya menghadapi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2013, kerana dapat mempelajari teknik-teknik baru menghafal dan menjawab soalan.

Contohnya, penceramah mata pelajaran Sejarah memberikan rumus 9S, yang antaranya memberikan set falsafah ketika berhadapan dengan kertas peperiksaan Sejarah.

Dengan 9S Khairun Nisa berpegang kepada kata kunci 'S' bagi merujuk proses, set minda, senang, buku teks, penyelesaian, seminar, 'betul ke salah soal lain', sistematik, strategi dan sebagainya.

"Dengan prinsip 9S itu bermakna ketika SPM nanti, apa-apa sahaja yang terlintas di minda berkaitan soalan yang ditanya, calon tidak perlu teragak-agak menulis di kertas jawapan kerana semuanya akan dikira oleh pemeriksa," katanya dengan penuh keyakinan dan bersemangat.

Dia juga aktif berinteraksi ketika sesi bersama pakar Motivasi, Dr. Ismail Zain.

''Pagi-pagi begini, memang sesuai bersama Dr. Ismail Zain sebelum masuk ke sesi akademik yang agak berat," katanya ketika ditemui selepas program Kecemerlangan Akademik dan Motivasi SPM di Pejabat Pelajaran Rembau, Negeri Sembilan baru-baru ini.

Nur Mawaddah Mohd Nadzri, pelajar Tingkatan 5 Taimiyyah di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Pedas berasa lega kerana penceramah Matematik program itu telah menunjukkan bagaimana menggunakan kalkulator saintifik dengan cara yang mudah, dan bukan membazir masa mengira di atas kertas secara manual.

Pelajar itu turut memuji nota serta kertas edaran sepanjang program itu berlangsung, khususnya soalan ramalan dan wajib keluar.

Cara pengajaran guru-guru pakar dalam program itu keseluruhannya sangat berkesan dan sentiasa memberi tumpuan kepada subjek yang sukar, sering keluar dan dijangkakan ditanya pada SPM tahun ini dan selain memberi tekanan kepada teknik penghafalan, kata Nur Mawaaddah yang mengambil 11 mata pelajaran.

Pelajar Tingkatan 5 Fesyen 1 Kolej Vokasional Dato Undang Hj Muhammad Sharip, Ainul Najihah Mohd Rizal berkata, dia mendapat banyak tip, terutamanya dalam sesi Sejarah.

''Guru Sejarah memberitahu peserta program supaya menjawab semua soalan, termasuk kedua-dua jawapan jika kurang yakin mana satu yang betul," katanya.

Cikgu Matematik pula, katanya telah memberi peringatan tentang soalan-soalan yang perlu diberi perhatian.

''Kami juga diberi tunjuk ajar cara mudah menggunakan kalkulator untuk menjimatkan masa semasa dalam dewan peperiksaan nanti," kata Ainul Najihah.

Sebagai kumpulan pelajar terakhir aliran vokasional yang menduduki kertas SPM tahun ini, Ainul Najihah dan rakan-rakannya berazam untuk melakar kecemerlangan untuk ditinggalkan sebagai kenangan manis kepada sekolahnya.

Keakraban guru dan Utusan Malaysia

Posted: 07 Jul 2013 10:23 AM PDT

PERANAN Utusan Malaysia sebagai pencetus kesedaran dalam kalangan guru terhadap dasar-dasar kerajaan, memang tidak dapat disangkal lagi.

Banyak dasar baharu yang mahu diperkenalkan oleh kerajaan diuar-uarkan melalui Utusan Malaysia. Guru akan menyambut dasar-dasar baru berkenaan dengan pelbagai reaksi - tidak terkecuali segelintir yang menjadi pemerhati pasif sahaja.

Sebagai guru, kita tidak seharusnya menjadi massa yang pasif atau menjurus kepada kelompok negatif dan anarki. Keakraban antara Utusan Malaysia dan pendidik akan menjadikan sistem pendidikan lebih bermakna, bukan menyimpang.

Sebagai pendidik dan pelajar, membaca akhbar Utusan Malaysia akan mendedahkan kita dengan pengetahuan baharu, yang boleh diserap, digarap, dicerna dan dipraktiskan bagi menjadikan kita seorang pendidik atau pelajar yang lebih berketerampilan.

Ilmu-ilmu semasa ini juga boleh menjadikan kita manusia yang mampu membezakan perkara yang baik dan buruk, lama dan baru serta menetapkan sesuatu kewajaran, sama ada untuk diterima atau ditolak.

Sehubungan itu, adalah wajar bagi setiap pelajar - mahupun pendidik - membiasakan diri dengan semua halaman dan kolum di dalam Utusan Malaysia, dan bukan kepada halaman seperti hiburan, sukan atau pendidikan sahaja.

Terdapat banyak halaman yang boleh memberi nilai tambah kepada pengetahuan pelajar seperti ruangan rencana pengarang, rencana agama, rencana semasa, ulasan buku dan ruangan bahasa.

Sehubungan itu, guru juga perlu mengingatkan pelajar supaya membiasakan diri dengan bahan-bahan yang boleh memberikan nilai tambah ini.

Sebagai permulaan, amalan atau kebiasaan ini boleh dilakukan ketika guru menggunakan akhbar sebagai bahan bantu pengajaran secara langsung, dengan mendedahkan elemen tatabahasa, kosa kata atau laras bahasa - serta semantiknya.

Ketika guru memetik item khusus bahan pengajaran dan pembelajaran (P&P) daripada kolum rencana pengarang atau rencana semasa daripada Utusan Malaysia, maka mereka sepatutnya membuat ulasan tentang apa yang cuba hendak disampaikan oleh pengarang rencana berkenaan.

Pelajar juga perlu diberi peluang memberi pandangan balas bagi membolehkan percambahan minda merentas bilik darjah.

Di pusat sumber sekolah pula, akhbar perlu menjadi rujukan bahan berkala yang penting kepada guru yang ingin merujuk dan menggunakan bahan, selain pelajar yang mahu memetik isu atau ungkapan seseorang pemimpin atau selebriti.

Dengan usaha yang berterusan dan ikhlas daripada warga guru untuk mempromosikan nilai tambah yang terdapat di dalam akhbar Utusan Malaysia, nescaya usaha untuk menyebarkan dasar dan pemikiran arus perdana akan sampai kepada pelajar yang merupakan pengemudi negara pada satu hari nanti.

MAKLUMAN

PENDIDIK atau pentadbir sekolah digalakkan menyumbang buah fikiran tentang isu semasa berkaitan dengan pendidikan dalam ruangan ini. Penulis yang tulisannya mencapai standard tertentu mengikut penilaian kami, akan diangkat menjadi ahli Lembaga Editorial Sekolah dan diberi testimoni (sijil) untuk merit kerjaya keguruan.

Selain itu, inisiatif berupa kerjasama pintar antara Utusan Malaysia-pihak sekolah seperti program ADaP, langganan ADaP pada harga istimewa serta beberapa hadiah menarik lain akan diberikan kepada wacana terpilih.

Hantarkan sumbangan anda melalui e-mel pendidikan@utusan.com.my. Panjang karya sekitar dua helai kertas bersaiz A4.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved