Ahad, 7 Julai 2013

Utusan Online - Pemotoran


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pemotoran


Keanggunan Honda CR-Z

Posted: 07 Jul 2013 10:23 AM PDT

Oleh JOHARDY IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

Honda CR-Z generasi ketiga tampil dengan rupa lebih garang dan mantap.

PENGENALAN hibrid sport Honda CR-Z menyingkirkan imej tersebut. CR-Z adalah kereta yang sekali pandang, akan pantas memikat mata. Jelita pada wanita, tampan pada lelaki.

Generasi pertama CR-Z dilancarkan pada November 2011 dan terus mencatat jualan yang mengkagumkan sepanjang tahun lalu iaitu lebih 2,500 unit. Setakat Januari lalu, Honda Malaysia menjual lebih 14,600 kenderaan hibrid di negara ini dan 20 peratus daripadanya adalah CR-Z. Pencapaian itu juga mendorong Honda Malaysia tidak teragak-agak memperkenalkan generasi kedua CR-Z pada Februari lalu

Pembaharuan nyata pada luaran CR-Z ialah bamper depan dan belakang yang lebih garang berbanding model sebelumnya. Lampu depan HID dan belakang menggunakan LED tambah menyerlahkan keterampilannya. Terdapat juga lampu siang yang bernyala terang pada bamper.

Memasuki ruang dalamannya, anda akan melihat sarung kerusi separuh kulit dengan jahitan merah yang timbul, sarung kulit pada kemudi roda dan tombol gear.

Kemudian meter pada papan pemukanya ibarat dalam sebuah pesawat dengan warna biru gemilang. Ambil sedikit masa untuk anda menyesuaikan diri dengan fungsi dan pernyataan pada paparan tersebut.

Sama seperti model terdahulu, CR-Z dikenali kerana Sistem Pemanduan 3-Mode yang membolehkan pemandu menukar kaedah pemanduan Normal, Econ dan Sport - bergantung kepada gaya pemanduan dan keadaan jalan.

Tiga mod ini mengubah cara tindak balas pendikit (throttle), kemudi, pemasaan berhenti sepenuhnya, kawalan suhu dan paras bantuan yang diberi menerusi Sistem Hibrid IMA.

Bagi meningkatkan keseronokan memandu hibrid sport ini, CR-Z baharu ini didatangkan dengan enjin 1.5L i-VTEC yang disambungkan dengan motor elektrik yang telah dimajukan dan lebih berkuasa.

Enjin ini menawarkan kuasa maksimum 100 kw pada 6,600 rpm dan kuasa kilas 190 Nm pada 1,000-2,000 rpm bagi transmisi manual. Untuk transmisi automatik pula ialah kuasa maksimum 99 kW pada 6,600 dan kuasa kilas 172 Nm pada 1,000-3,000 rpm.

Teras kepada Sistem Hibrid Integrated Motor Assist (IMA) ialah bateri lithium-ion baharu yang membantu memelihara tambahan aliran elektrik ke dalam selnya yang padat dan tahan lama.

Bateri lithium-ion berprestasi tinggi ini meningkatkan dua kali ganda output kapasiti tenaga berbanding bateri sebelum ini. Dengan pertambahan ini, CR-Z baharu ini memberi pengalaman pemanduan yang lebih dinamik dan bertenaga.

Bukan itu sahaja, bagi memberikan prestasi sport yang sebenar, CR-Z dilengkapi dengan Sistem Plus Sport, yang memberikan rasa pemecutan yang lebih baik. Sistem ini adalah sempurna untuk memotong dan boleh digunakan di dalam ketiga-tiga mod pemanduan berkenaan.

Perubahan warna pada meter kenderaan hibrid Honda berlangsung mengikut gaya pemanduan individu. Semasa memandu dalam mod Normal dan Econ misalnya, perubahan warna adalah dari Biru kepada Biru Kehijauan dan Hijau, memberi makna kereta dipandu dengan baik dan mencatat penjimatan bahan api. Biru mewakili pemanduan laju (tidak ekonomi), Biru-Hijau penjimatan sederhana manakala Hijau adalah pemanduan jimat bahan api.

Daripada segi keselamatan, CR-Z dilengkapi dengan dua beg udara SRS penumpang depan, beg udara sisi dan tepi dengan Sistem Pengesanan Kedudukan Penumpang (OPDS), Teknologi Kawalan G-Force (G-Con), Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA), Sistem Anti Kekunci Membrek (ABS), Bantuan Brek (BA), Edaran Kuasa Brek Elektronik (EBD) dan Kejuruteraan Keserasian Maju (ACE).

Model CR-Z baharu ini ditawarkan dalam dua bentuk transmisi iaitu manual enam kelajuan dan Continuous Variable Transmission (CVT) tujuh kelajuan dengan penukar padel. Empat warna ditawarkan iaitu Premium Northern Lights Violet Pearl, Premium White Pearl, Polished Metal Metallic dan Milano Red.

BMW 316i versi CKD di pasaran

Posted: 07 Jul 2013 10:23 AM PDT

BMW 316i merupakan model mewah paling berjaya di pasaran dunia dalam kelas 3 Series.

KUALA LUMPUR 7 Julai - BMW Group Malaysia (BMW) telah melancarkan kereta mewah terbaharu BMW 316i versi pemasangan tempatan (CKD) pada harga RM209,800, tidak termasuk insurans.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Gerhard Pils berkata, BMW 316i merupakan model mewah paling berjaya di pasaran dunia dalam kelas 3 Series.

"Kini kenderaan mewah berkenaan telah dipasang di Malaysia untuk pasaran tempatan dan ini jelas menunjukkan komitmen berterusan BMW sejak 10 tahun tahun beroperasi di sini.

"Kini BMW memiliki enam model versi CKD untuk pilihan rakyat Malaysia. Walaupun CKD, semua model ini menepati piawaian kualiti dan pemasangan yang ditetapkan oleh BMW," katanya dalam satu kenyataan.

Tambah beliau, sebagai peneraju dalam segmen kereta mewah, BMW sentiasa mengintai peluang untuk menawarkan produk dan perkhidmatan terbaik kepada pelanggan di seluruh negara.

BMW 316i turut dilengkapi dengan teknologi BMW ConnectedDrive yang menghubungkan pemandu dengan kereta dan dalam masa yang sama dengan alam sekitar.

Kereta baharu ini didatangkan dalam lima warna pilihan iaitu putih, hitam, merah, perak dan kelabu serta dilengkapi dengan kemasan kulit hitam Dakota di ruang kabin.

Tempahan BMW 316i sudah boleh dibuat di semua pusat jualan BMW di seluruh negara.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved