Jumaat, 2 Disember 2011

Utusan Online - Utara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Utara


Guna laluan alternatif

Posted:

Guna laluan alternatif

Guna laluan alternatif

Oleh MOHD. ANUAR SULAIMAN
utusanperak@utusan.com.my


MOHD. Elham Abd. Kasim meninjau kawasan tanah runtuh di Kilometer 3, Seri Iskandar-Parit, Perak, semalam.


PARIT 1 Dis. – Pengguna di laluan Seri Iskandar-Parit diminta menggunakan laluan alternatif Bota-Parit atau Si Puteh-Parit, berikutan kerja-kerja pembaikan jalan di Kilometer 3, Seri Iskandar-Parit akibat kejadian tanah runtuh, hari ini.

Jurutera Jabatan Kerja Raya (JKR) Daerah Perak Tengah, Mohd. Elham Abd. Kasim berkata, penutupan itu dilakukan bagi membolehkan kerja-kerja pembersihan dilakukan secepat segera.

Katanya, kejadian tanah runtuh berlaku dua kali iaitu kira-kira pukul 10.45 pagi dan pukul 12.15 tengah hari.

Menurutnya, kejadian yang melibatkan runtuhan tanah setinggi kira-kira 50 meter itu menutup sebahagian besar jalan tersebut.

"Beberapa batang balak didapati condong ke arah jalan dan kerja-kerja pemotongan balak terpaksa dilakukan sebelum laluan terbabit boleh dibuka semula.

"Kita menutup jalan ini kerana khuatir balak yang condong itu boleh mengancam nyawa pengguna jalan itu," katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Mohd. Elham berkata, kejadian tanah runtuh itu berlaku secara tiba-tiba dan berkemungkinan berpunca daripada hujan lebat sejak beberapa minggu lalu dan bukan berpunca daripada kegiatan pembalakan.

Tegasnya, kawasan terlibat juga menempatkan loji takungan air bagi seluruh Perak Tengah, dan tindakan segera diambil bagi memastikan lebih 20,000 penduduk tidak terputus bekalan air jika loji tersebut turut runtuh.

Full content generated by Get Full RSS.

Suami isteri warga emas dirompak dua lelaki bersenjatakan pisau

Posted:

Suami isteri warga emas dirompak dua lelaki bersenjatakan pisau

Suami isteri warga emas dirompak dua lelaki bersenjatakan pisau

PULAU PINANG 1 Dis. - Sepasang suami isteri warga emas melalui detik-detik mencemaskan apabila banglo yang mereka diami dipecah masuk oleh dua penjenayah di Solok Cantonment di sini, malam tadi.

Ketika kejadian kira-kira pukul 8 malam, pasangan itu bersama seorang cucu mereka baru pulang ke rumah apabila dua lelaki tiba-tiba meluru memasuki pintu pagar automatik yang masih terbuka.

Salah seorang daripada suspek yang bersenjatakan pisau menuju ke arah pasangan itu lalu merampas beg tangan yang mengandungi barangan berharga.

Rakannya pula masuk ke dalam rumah dan mengambil barang bernilai seperti barang kemas, jam berjenama, komputer, telefon bimbit dan wang tunai.

Pemangku Timbalan Ketua Polis Daerah Timur Laut, Supritendan Ahmad Bakhtiar Kassim berkata, mangsa tidak dapat mengecam kedua-dua perompak kerana panik dan keadaan gelap ketika kejadian.

Katanya, banglo tersebut juga tidak memasang kamera litar tertutup (CCTV).

"Berdasarkan maklumat daripada mangsa, kedua-dua perompak bersaiz sederhana dan berusia dalam lingkungan 30-an.

"Difahamkan, penjenayah menaiki motosikal ketika melakukan jenayah itu," katanya di sini, hari ini.

Kerugian yang dialami mangsa dianggarkan RM10,000.

Full content generated by Get Full RSS.

Unimaju Fly tawar pakej kesihatan di Perak

Posted:

Unimaju Fly tawar pakej kesihatan di Perak

Unimaju Fly tawar pakej kesihatan di Perak


ROSHIDI Hashim (enam dari kanan) bersama Pengarah Urusan Unimaju Fly, Habidi Zain menunjukkan isyarat bagus pada majlis pelancaran penerbangan Subang-Ipoh-Medan di Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah di Ipoh, semalam.


IPOH 1 Dis. - Syarikat pengurusan penerbangan tempatan, Unimaju Fly Travel & Tours Sdn. Bhd. (Unimaju Fly) akan menawarkan pakej pelancongan kesihatan eksklusif kepada rakyat Indonesia yang mahu mendapatkan rawatan kesihatan di negeri ini.

Pengarah Urusannya, Habidi Zain berkata, pakej yang akan dilancar selewat-lewatnya Mac tahun depan itu melibatkan penerbangan khas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Polonia di Medan ke Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah (LTSAS), Ipoh.

Katanya, pakej yang masih dalam peringkat perbincangan itu melibatkan sewaan pesawat khas dengan kadar berpatutan kepada pesakit dan keluarga.

"Pusat perubatan di negeri ini menjadi pilihan rakyat Indonesia terutama dari Medan kerana menawarkan perkhidmatan bermutu tinggi dan bayaran lebih murah berbanding negara lain," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas pelancaran penerbangan sulung tiga hala Subang-Ipoh-Medan oleh Datuk Bandar Ipoh, Datuk Roshidi Hashim di LTSAS di sini, hari ini.

Habidi berkata, pihaknya kini sedang berbincang dengan wakil-wakil pusat perubatan di bandar ini bagi mendapatkan terma dan peraturan untuk membawa pesakit dari republik itu ke Ipoh.

"Secara purata, rakyat Indonesia membelanjakan jutaan ringgit untuk mendapatkan rawatan kesihatan di sini setiap tahun.

"Oleh itu, dengan adanya penerbangan khas pada kadar berpatutan ini, ia secara tidak langsung meningkatkan kadar pelancongan selain membantu sektor perubatan di negeri ini," katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai penerbangan sulung Subang-Ipoh-Medan menggunakan pesawat ATR 72 milik Firefly itu, Habidi berkata, buat permulaan pihaknya menawarkan jadual penerbangan tiga kali seminggu iaitu Selasa, Khamis dan Ahad.

"Permintaan terhadap penerbangan terus Ipoh-Medan sangat menggalakkan dan Unimaju Fly berharap peluang ini direbut oleh semua pihak sama ada untuk berkunjung ke Medan atau rakyat republik itu melancong ke Perak.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved