Jumaat, 2 Disember 2011

Utusan Online - Muka Hadapan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Muka Hadapan


Sedia hadapi PRU13 – Najib

Posted:

Sedia hadapi PRU13 – Najib

Sedia hadapi PRU13 – Najib


NAJIB Tun Razak bersama-sama para perwakilan UMNO mengibar Jalur Gemilang sambil menyanyikan lagu 1Malaysia sebelum menyampaikan ucapan dasar pada Perhimpunan Agung UMNO Ke-62 2011 di Dewan Merdeka, PWTC, Kuala Lumpur, semalam. – UTUSAN/Izham Jaafar


KUALA LUMPUR 1 Dis. – Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini meniupkan semboyan kepada seluruh ahli dan kepimpinan UMNO dengan menegaskan masa dan waktunya sudah tiba untuk mereka turun bertempur di gelanggang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Mengungkapkan demikian pada akhir Ucapan Dasar Presiden di sini, Presiden UMNO berkata, dalam sistem demokrasi, tidak ada tempat kedua sebaliknya UMNO wajib menjadi juara.

Menurut beliau, biar berdepan apa pun dugaan, orang UMNO mesti terus berdamping dengan rakyat.

"Ayuh, rapatkan saf, nyalakan jamung, gigitlah kuat-kuat perjuangan ini dengan geraham kita.

"Palulah genderang perang, palulah ia tabuh-tabuhan dan tiupkanlah semboyan. Masanya sudah hampir, waktunya sudah tiba. Bingkaslah orang-orang UMNO, kita turun ke medan bakti," kata beliau.

Dalam ucapan selama sejam itu, Najib berkata, parti akan menempah tragedi jika ia masih gagal memahami dan menghayati faktor-faktor yang menjadi 'game changer' atau peneraju cara baru kepada landskap politik nasional.

Pada masa sama, parti berdepan risiko jika tidak pula mengambil langkah merangka semula gerakan terancang.

"Apakah yang dimaksudkan dengan game changer ini? Pertamanya ialah realiti baru. Jika UMNO tidak memahami realiti baru lanskap politik nasional, bagaimana UMNO dan BN mahu berjaya?

"Keduanya, media baru. Mahu tidak mahu, suka tidak suka, UMNO harus menguasai media baru kerana hari ini, detik ini, ia mampu menentukan kemenangan atau kekalahan.

"Ia berupaya mendatarkan "the playing field" atau ia turut boleh menjadikan satu pertarungan itu tidak setara," kata beliau.

Memenuhi maksud dan menjiwai realiti baru juga, kata beliau, UMNO tidak boleh hanya sekadar hebat bertempur dalam pertarungan lalu.

"Kita semestinya juga menjadi juara dalam berperang di medan laga terkini," katanya.

Ketiga, kata Najib, UMNO juga harus menghayati pemikiran baru yang ada di kalangan semua segmen pengundi bagi menarik sokongan mereka.

Kata beliau: "UMNO tidak boleh bersikap atau sekalipun dilihat sebagai bersikap angkuh lagi sombong. Jika tidak, para pengundi dan rakyat akan benci dan menjauhi kita."

Beliau mengingatkan bahawa jasa UMNO yang memberi kemakmuran kepada rakyat negara ini seolah-olah hendak dipadam terus dari helaian sejarah oleh pembangkang.

"Mereka tanpa malu dan segan, gah mendakwa bahawa UMNO langsung tiada budi atas kehidupan mereka. Kalau benarlah begitu, siapakah yang mengubur Malayan Union? Siapa yang memenangi kemerdekaan secara aman? Kalau bukan parti bertuah ini.

"Mengatasi semua persoalan ini, kata orang, kalau mandi air di kali, jangan lupa pada siapa yang menggalinya. Kerana bukankah UMNO yang menjadi induk, mencipta kemakmuran?," katanya.

Kata Presiden UMNO: "Ini tidak, belum lagi berkuasa, sudah ibarat kaduk naik junjung. Ibarat lidah tidak bertulang, katanya mahu membuang separuh dari penjawat awam kalau sudah berkuasa.

"Apa maksud mereka mahu membuang lebih 200 ribu orang guru? Siapa yang mahu mengajar anak-anak kita? Bukan semua yang mampu menghantar anak ke sekolah-sekolah swasta."

Tidak cukup dengan itu, kata beliau, pembangkang juga mahu menamatkan khidmat separuh doktor dan jururawat sedangkan tidak semua rakyat Malaysia mampu mendapatkan rawatan di hospital-hospital swasta.

"Mahu diberhentikan separuh tentera dan polis? Lalu, pada siapa hendak diharap untuk membenteng keselamatan kita dan keluarga?," katanya.

Kata beliau: "Inilah nasib yang akan melanda, jika UMNO sudah hilang kuasa, siapa yang akan membela syiar Islam? Siapa yang mampu membela hak umat dan agenda orang Melayu? Siapa pula yang dapat terus memuliakan Raja-Raja kita? Tepuklah dada, tanyalah jawapan."

Full content generated by Get Full RSS.

UMNO mendakap demokrasi, bukan rasis

Posted:

UMNO mendakap demokrasi, bukan rasis

UMNO mendakap demokrasi, bukan rasis

KUALA LUMPUR 1 Dis. - Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, UMNO bukan sebuah pertubuhan rasis sebaliknya sebuah parti yang mendakap demokrasi.

Malah UMNO tegas beliau, sebenarnya pencetus serta perintis kepada semangat tolak ansur antara kaum yang akhirnya berjaya mencipta kestabilan sosial dan kemakmuran nasional.

Parti itu juga menurut Najib, bukan parti yang gentar terhadap demokrasi sebagaimana dituduh oleh seteru-seteru politik mereka.

''Iltizam UMNO bagi menjayakan prinsip yang dipelopori jelas terpamer sejak dari awal lagi. Sebagai contoh, dalam pilihan raya tahun 1955, untuk memilih 51 daripada 52 ahli Majlis Perundangan Persekutuan.

''Prinsip perkongsian kuasa telah dipraktikkan UMNO apabila kita meletakkan calon di hanya 35 kawasan, berbanding MCA, 15, dan MIC, 2. Walhal, daripada 52 kerusi yang dipertandingkan, 50 adalah kawasan majoriti,'' tegas beliau ketika menyampaikan ucapan dasar pada Perhimpunan Agung UMNO 2011 di sini hari ini.

Bagi pemimpin dan orang-orang UMNO kata Najib, demi mencapai perpaduan antara parti-parti komponen Perikatan, mereka harus menunjukkan keikhlasan berkongsi kuasa.

Keikhlasan itu kata Perdana Menteri, dimanifestasikan dalam bentuk kerelaan memberi kerusi majoriti Melayu kepada parti-parti komponen untuk ditandingi.

''Tidak terhenti setakat itu sahaja, ia diikuti pula dengan kesanggupan orang-orang UMNO untuk mengundi calon bukan daripada bangsa mereka sendiri, demi matlamat lebih besar, yakni memenangi pilihan raya, kemudiannya, membentuk kerajaan, seterusnya mencapai kemerdekaan,'' katanya.

Najib berkata, dalam parti pula UMNO telah membesarkan francais pemilih bagi ahli-ahli Majlis Tertinggi.

Ia katanya, bertujuan memberi hak kepada lebih ramai ahli UMNO untuk memilih pemimpin mereka.

Sambil mengambil contoh tiga parti pembangkang utama, Najib menegaskan parti-parti itu tidak demokratik.

Antaranya kata beliau, jawatan Ketua Umum, sudahlah tidak dipilih secara demokratik, lebih berkuasa pula daripada Presiden parti manakala sebuah lagi parti yang memakai gelar demokrasi, namun, langsung tidak demokratik.

''Sebuah lagi parti kononnya memperjuangkan negara kebajikan tetapi jawatan Mursyidul Am pun tidak diundi secara demokratik, tetapi ternyata lebih berkuasa daripada Presiden,'' tegasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

Ambil peringatan mesej Presiden

Posted:

Ambil peringatan mesej Presiden

Ambil peringatan mesej Presiden


NAJIB Tun Razak dan Muhyiddin Yassin ketawa mendengar perbahasan daripada wakil Sabah, Datuk Seri Mohd. Salleh Tun Said ketika Perhimpunan Agung UMNO 2011 di PWTC, Kuala Lumpur, semalam. – BERNAMA


KUALA LUMPUR 1 Dis. – Ucapan dasar Datuk Seri Najib Tun Razak pada Perhimpunan Agung UMNO 2011 merupakan peringatan kepada setiap ahli supaya mempersiapkan minda dan kekuatan bagi menghadapi pilihan raya.

Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ia termasuk mesej Najib mengenai perbezaan antara menjadi ahli UMNO dengan orang UMNO yang menuntut kepada kesediaan untuk berjuang dan berkorban demi parti.

''Presiden tekankan yang penting kita harus jadi orang UMNO dengan nilai dan sifat yang baik serta memahami dan mengetahui erti perjuangan. Ini ditegaskan supaya kita mengamalkan sikap setia kepada parti, menghormati kepada pimpinan dan bertanggungjawab.

''Ini supaya kita bukan sahaja jadi ahli tetapi yang penting jadi orang UMNO yang sebati dengan perjuangan. Sebab itu, kita harus anggap ini satu peringatan daripada Presiden,'' katanya pada sidang akhbar di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Sementara itu, Muhyiddin berkata, 10 Game Changer yang digariskan Najib mempunyai banyak signifikan kepada perjuangan orang Melayu dan rakyat Malaysia.

Beliau berkata, ini seharusnya diberi perhatian oleh seluruh ahli UMNO terutamanya yang menyentuh generasi muda dan perubahan dari segi kerangka pemikiran rakyat sekarang.

''Beliau telah beri amaran kalau kita tidak insafi akan perubahan ini, UMNO akan berhadapan satu situasi yang amat mencabar sekali. Ini kenyataan yang bagi saya amat perlu kita beri perhatian,'' jelasnya.

Tambah Muhyiddin, ucapan Najib itu juga amat padat dengan mesej kepada seluruh rakyat jelata yang memperlihatkan komitmen beliau untuk membawa Malaysia kepada masa depan lebih hebat.

''Saya ucapkan tahniah kepada Presiden kerana menyampaikan ucapan yang penuh inspirasi, jelas dan tegas. Yang ini tentulah dianggap antara ucapan terbaik Presiden dalam mana-mana perhimpunan,'' jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved