Jumaat, 2 Disember 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Pemandu lori tipu pelajar IPT

Posted:

Pemandu lori tipu pelajar IPT

Pemandu lori tipu pelajar IPT

Oleh HAMDAN TAWADI
utusanjohor@utusan.com.my

BATU PAHAT 1 Dis. – Pemandu lori berjaya menipu penuntut institusi pengajian tinggi (IPT) dan guru adalah sebahagian kes jenayah siber terbaru di daerah ini yang terpedaya dengan tawaran jualan murah barangan menerusi Internet.

Tergoda dengan tawaran seperti jualan topi keledar jenama 'Arai' berharga RM800 sedangkan harga pasaran sebenarnya RM1,200 ke atas, mangsa tanpa berfikir panjang menyerahkan wang tetapi akhirnya kecewa apabila barang dipesan tidak muncul.

Menurut statistik polis, sejak awal tahun sehingga 27 November lalu, sebanyak 38 kes penipuan jual beli menerusi Internet dilaporkan di daerah ini dengan jumlah kerugian sebanyak RM56,170.

Daripada keseluruhan kes itu, majoriti mangsa membabitkan pelajar dan penuntut IPT iaitu seramai 18 orang, lain-lain (17) dan guru (3).

Daripada 38 kes dilaporkan itu, majoriti mangsa terdiri daripada kaum Melayu iaitu seramai 30 orang dan daripada segi jantina, kebanyakan mangsa adalah golongan lelaki.

Antara barangan yang ditipu untuk dijual kepada mangsa adalah telefon bimbit sebanyak sembilan unit, telefon pintar jenis IPhone 4 (9), lain-lain (9), kamera (6), komputer serta komputer riba (5), topi keledar jenama Arai (3).

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Din Ahmad berkata, pihaknya berjaya menahan seorang pemandu lori berhubung kes penipuan tersebut pada tahun ini tetapi enggan mendedahkan maklumat lanjut mengenainya.

Bagaimanapun, pihaknya yakin, bukan semua kes penipuan di daerah ini melibatkan lelaki itu tetapi wujud suspek-suspek lain dan kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu.

Beliau memberitahu, suspek dikesan mengiklankan barangan yang ditawarkan di laman-laman Internet seperti www.facebook.com, www.mudah.com.my, www.lowyat.com, www.e-bay.com, www.lowyat.net dan jbtalk.cc.

Katanya, suspek meletakkan nombor telefon untuk dihubungi pelanggan tetapi nombor tersebut tidak didaftarkan di atas namanya sebaliknya nama warga asing bagi mengelak dikesan pihak polis.

"Sehubungan itu orang ramai diminta berhati-hati dalam urusan jual beli di Internet terutamanya jika harga ditawarkan terlalu murah," katanya lagi.

Full content generated by Get Full RSS.

Kenang jasa, pengorbanan perajurit

Posted:

Kenang jasa, pengorbanan perajurit

Kenang jasa, pengorbanan perajurit

Oleh KAMIL MASLIH
utusanjohor@utusan.com.my


ZULKIFLEE Mazlan (dua dari kanan) menerima replika cek daripada Amran Abdul Rahman di Muar, Johor, kelmarin. – UTUSAN/ISHAK RAHMAD


MUAR 1 Dis. – Matlamat utama kutipan Rayuan Hari Pahlawan bukan untuk mengejar dana yang besar, sebaliknya memberi kesedaran kepada masyarakat terutamanya generasi muda mengenai pengorbanan para perajurit dalam memberi nikmat keamanan negara.

Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Veteran (JHEV) Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Mejar Jeneral Datuk Zulkiflee Mazlan berkata, secara keseluruhan, pihaknya berpuas hati dengan sambutan yang diberikan terhadap kutipan Rayuan Hari Pahlawan, namun masih terdapat pelbagai ruang untuk diperbaiki.

"Wang tidak begitu mustahak tetapi kesedaran menghargai jasa pahlawan yang penting. Kita takut generasi baru tidak menghargai sumbangan yang telah diberikan oleh pahlawan ini. Buat masa ini, sumbangan yang besar datang daripada syarikat-syarikat korporat.

"Bayangkan kalau setiap 28 juta rakyat Malaysia menderma seorang seringgit, dengan mudahnya kita mendapat RM28 juta," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Penyampaian Kutipan Rayuan Hari Pahlawan 2011 peringkat daerah Muar di Hotel Sri Pelangi, di sini semalam.

Pada majlis tersebut, Penaung Persatuan Bekas Tentera Malaysia (PBTM) cawangan Muar yang juga Pegawai Daerah Muar, Amran A. Rahman menyerahkan kutipan daerah sebanyak RM15,222.20 kepada Zulkiflee. Hadir sama, Ketua PBTM cawangan Muar, Shamsuddin Rais.

Dalam majlis yang sama, sumbangan kebajikan turut diserahkan kepada dua veteran ATM yang cedera dalam operasi, dua balu veteran, empat warga emas veteran, bantuan kemasukan ke institusi pengajian tinggi (IPT) kepada empat anak veteran di samping bantuan keusahawan sebuah mesin pemprosesan mi kepada seorang veteran.

Zulkiflee pada majlis itu turut menyempurnakan penyampaian Pingat Jasa Malaysia kepada 12 orang veteran ATM dari daerah Muar.

Jelas Zulkiflee, kutipan Rayuan Hari Pahlawan pada tahun lalu berjaya mencatatkan jumlah sebanyak RM6.1 juta dan buat tahun ini, pihaknya menyasarkan sebanyak RM10 juta.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved