Jumaat, 2 Disember 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Najib perkenal buku

Posted:

Najib perkenal buku <i>Menjuarai Transformasi</i>

Najib perkenal buku Menjuarai Transformasi


NAJIB Tun Razak bersama Shahruddin Salleh (kiri) dan Mohd. Khair Ngadiron menunjukkan buku Menjuarai Transformasi pada pelancaran buku tersebut sempena Perhimpunan Agung UMNO 2011 di PWTC, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 1 Dis. - Datuk Seri Najib Tun Razak sekali lagi menemui khalayak pembaca dengan memperkenalkan buku terbaharu Menjuarai Transformasi menampilkan prinsip kekuatan yang menjadi titik-tolak kejayaan negara berlandaskan perpaduan nasional, kemakmuran dan keadilan sosial.

Buku terbitan Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM) itu diperkenalkan kepada umum oleh Perdana Menteri sejurus beliau menyampaikan ucapan dasar pada Perhimpunan Agung UMNO 2011 di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Hadir sama pada majlis tersebut, Pengerusi Institut Terjemahan Negara Malaysia (ITNM), Datuk Dr. Shahruddin Salleh dan Pengarah Urusan yang juga Ketua Pegawai Eksekutif ITNM, Mohd. Khair Ngadiron.

Buku diterbitkan dalam dwibahasa iaitu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris itu mengandungi 11 bab yang turut menyentuh tentang proses melestarikan kelangsungan kepimpinan UMNO di persada politik tanah air.

Dalam empat bab awal yang menjadi teras buku tersebut, Perdana Menteri melontarkan wawasannya dan cara mengangkat bangsa Malaysia khususnya orang Melayu dalam membentuk mekanisme siasah sebagai alat memupuk perpaduan.

Sehubungan itu, beliau berpegang pada tiga prinsip utama iaitu kesatuan Melayu sebagai teras perpaduan nasional; Islam sebagai addin dan kemakmuran negara sebagai tonggak keadilan sosial.

Pada bab seterusnya, Najib menerangkan secara jelas kepentingan mekanisme lain dalam usaha kerajaan pimpinannya memastikan kestabilan perpaduan nasional.

Dalam buku itu, beliau mengajak para pembaca tanpa mengira latar belakang politik dan keturunan untuk berani melaksanakan perubahan serta transformasi yang bersesuaian mengikut keperluan semasa demi mengukuhkan kekuatan negara dan bangsa terutama orang Melayu.

Buku Menjuarai Transformasi itu merupakan karya keempat Najib selepas buku Menakhoda Zaman, Jawapan Najib dan Perkhidmatan Awam: Meneraju Perubahan, Melangkau Jangkaan.

Apa yang menarik buku tersebut menggunakan sepenuhnya bahan mesra alam dan semula jadi selain diterbitkan secara ekocetak, sekali gus melayakkannya menjadi buku pertama di negara ini yang mendapat pengiktirafan SIRIM QAS International Eco-Labelling Scheme.

Buku setebal 158 halaman dijual pada harga RM32 senaskhah dan sempena Perhimpunan Agung UMNO kali ini, orang ramai boleh mendapatkannya dengan harga diskaun sebanyak 30 peratus di gerai jualan ITNM di Aras 3, PWTC di sini.

Full content generated by Get Full RSS.

NFC: Tiada unsur pecah amanah

Posted:

NFC: Tiada unsur pecah amanah

NFC: Tiada unsur pecah amanah

Oleh ASSIM HASSAN
pengarang@utusan.com.my


Khalid Abu Bakar (kiri) dan Zulkifli Zainal Abidin (dua dari kiri) melepaskan kenderaan peronda pada pelancaran Rondaan Bersama PDRM-ATM di bawah program Strategi Gelombang Biru Kebangsaan di Sungai Buloh, semalam.


KUALA LUMPUR 1 Dis. - Polis Diraja Malaysia (PDRM) hari ini mengesahkan siasatan terhadap kes Pusat Fidlot Nasional (NFC) dan pembelian kondominium mewah di One Menerung, Bangsar yang dikaitkan dengan keluarga seorang menteri Kabinet setakat ini tidak menemui sebarang unsur pecah amanah atau penyelewengan.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata, pihaknya juga sudah merakamkan percakapan lebih 74 individu termasuk suami dan anak kepada menteri Kabinet itu bagi membantu siasatan kes tersebut.

Beliau memberitahu, pihak polis dari semasa ke semasa, menemui bukti atau maklumat terbaru berhubung isu tersebut dan akan terus menyiasat kes berkenaan.

"Masih ada individu yang akan kita rakam percakapan mereka dan siasatan kes ini masih berjalan," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan Rondaan Bersama PDRM-Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di bawah program Strategi Gelombang Biru Kebangsaan di Sungai Buloh di sini, hari ini.

Turut hadir Panglima Tentera Darat, Jeneral Datuk Zulkifli Zainal Abidin, Pengarah Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA), Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Salleh Md. Rashid dan Exco Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia, Tan Sri Robert Phang.

Laporan Ketua Audit Negara baru-baru ini menyatakan NFC gagal memenuhi matlamat penubuhannya diikuti dakwaan pembangkang wujud penyelewengan peruntukan kerajaan berjumlah RM250 juta kepada NFC, yang mana suami Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Dr. Mohamad Salleh Ismail menjadi Pengerusi Eksekutifnya.

Tambah Khalid, pihaknya akan memanggil Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil untuk dirakam percakapan sekiranya diperlukan bagi membantu polis dalam siasatan isu NFC itu.

Beliau berkata, orang ramai diminta memberi ruang dan masa kepada polis menjalankan siasatan menyeluruh dan telus berhubung isu tersebut.

"Jika ada keperluan untuk memanggil beliau (Shahrizat), kita akan panggil untuk membantu siasatan. Tapi buat masa ini, tiada keperluan untuk merakam percakapan beliau.

"Ada macam-macam maklumat dan bukti baru yang kita terima dan siasatan kita akan berlandaskan kepada bahan-bahan bukti ini," katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 yang diluluskan Dewan Rakyat Selasa lalu, Khalid menjelaskan, PDRM menyambut baik perubahan itu yang bermatlamat membenarkan orang ramai berhimpun secara aman dan tanpa senjata.

Katanya, beliau merasakan akta baru itu merupakan satu anjakan paradigma yang besar kerana kuasa itu bukan diberikan kepada polis tetapi orang ramai bebas mengadakan perhimpunan dengan syarat ia bukan demonstrasi jalanan.

"Bagaimanapun, kita sentiasa berjaga-jaga dan memantau setiap perkara itu bagi memastikan keadaan keselamatan dan keamanan terjamin," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Ibu PM lancar buku terbitan Yadim

Posted:

Ibu PM lancar buku terbitan Yadim

Ibu PM lancar buku terbitan Yadim

KUALA LUMPUR 1 Dis. - Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim) hari ini melancarkan buku berjudul Membumikan Erti Kasih Sayang karya Yang Dipertuanya, Datuk Aziz Jamaludin Mhd. Tahir.

Buku setebal 550 halaman itu merupakan kompilasi 97 rencana yang pernah disiarkan Utusan Malaysia dan dijual pada harga RM21 dengan RM1 akan disumbangkan kepada Rumah Anak Yatim Al-Taqwa, Sungai Semungkis, Hulu Langat.

Aziz berkata, beliau melihat setiap kejadian yang menimpa manusia sebagai sesuatu yang signifikan dengan sikap dingin terhadap nilai kasih sayang.

"Dalam mempraktikkan nilai tersebut, kita tidak memerlukan sokongan kebendaan kerana kasih sayang itu wujud secara semula jadi dalam diri. Sehubungan itu, kandungan buku ini cuba memberikan pandangan bagaimana kasih sayang yang tepat, sesuai dan berkesan dalam mewujudkan sebuah kehidupan yang baik," katanya ketika berucap pada pelancaran buku itu di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Katanya, buku itu juga merupakan pengamatannya terhadap isu-isu politik, sosial dan ekonomi yang memberi kesan kepada umat Islam di Malaysia, Indonesia, Kemboja, Myanmar dan Thailand.

Lebih bermakna bagi Aziz Jamaludin, buku itu dilancarkan oleh ibu Perdana Menteri, Tun Dr. Rahah Mohd. Noah.

Turut hadir, Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim.

Pada majlis itu juga, sebanyak 250 naskah telah dibeli oleh tiga individu perseorangan sebagai tanda sokongan kepada usaha Aziz Jamaludin.

Orang ramai yang berminat untuk mendapatkan maklumat mengenai buku itu boleh menghubungi Yadim di talian 03-40437826 atau 03-40437815.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved