Selasa, 13 Disember 2011

Utusan Online - Timur


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Timur


Baiki Jalan Jabor-Kota Bharu

Posted:

Baiki Jalan Jabor-Kota Bharu

Baiki Jalan Jabor-Kota Bharu

Oleh radhuan hussain
utusanterengganu@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU 12 Dis. - Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia (PPPM) mendesak Jabatan Kerja Raya (JKR) Terengganu dan Kelantan membaiki segera jalan rosak dari Jabor melalui Bukit Besi, Ajil sehingga Kota Bharu demi keselamatan pengguna.

Presidennya, Datuk Mohd. Firdaus Abdullah berkata, pihaknya menerima banyak rungutan daripada pengguna kerana keadaan jalan berkenaan yang kini semakin teruk.

Katanya, ramai pengguna mengemukakan aduan kepada cawangan PPPM di Kelantan dan Terengganu kerana tidak berpuas hati setelah mendapati jalan berkenaan mengalami kerosakan teruk yang dibimbangi boleh mengancam keselamatan mereka.

Menurutnya, berdasarkan aduan, terdapat banyak lubang sehingga sedalam 15 sentimer selain lopak berair setiap kali selepas hujan, bermula dari Jabor menghala Bukit Besi, Dungun.

"Begitu juga laluan ke Kota Bharu di mana jalan juga berlubang di sana sini. Banyak kenderaan mengalami kerosakan dan ada yang terbabas selepas terlanggar lubang.

"Kita amat berharap pihak berkenaan khususnya JKR di kedua-dua negeri terbabit segera mengambil tindakan sewajarnya termasuk menampal segera lubang-lubang tersebut kerana ia membahayakan keselamatan pengguna," katanya ketika menghubungi Utusan Malaysia di sini semalam.

Mohd. Firdaus berkata, berikutan masalah itu, laluan tersebut seolah- olah tidak lagi sesuai untuk digunakan oleh kenderaan ringan dan hanya untuk kenderaan berat sahaja.

Beliau menambah, maklum balas positif daripada pihak berkenaan amat dialu-alukan demi keselamatan dan keselesaan pengguna jalan raya.

Katanya, para pengguna mengharapkan keadaan jalan yang berbaloi dengan jumlah insurans dan cukai jalan yang dibayar mereka.

Full content generated by Get Full RSS.

Aktiviti berbasikal fixie dicemari 'pil kuda'

Posted:

Aktiviti berbasikal fixie dicemari 'pil kuda'

Aktiviti berbasikal fixie dicemari 'pil kuda'


A. Rahman Mokhtar (kiri) menyampaikan hadiah kepada Fauzi Ismail dan Ahmad Firdaus Ismail (kanan) yang memenangi acara sukan yang dianjurkan oleh AADK Terengganu di Kuala Terengganu, kelmarin.


KUALA TERENGGANU 12 Dis. - Aktiviti riadah mengayuh basikal fixie beramai-ramai dalam kalangan remaja di negeri ini dilaporkan telah dicemari dengan kegiatan pengedaran pil kuda.

Kegiatan itu dipercayai didalangi oleh pihak tertentu yang bertindak merekrut remaja berkenaan bagi tujuan mengembangkan perniagaan haram tersebut.

Perkara itu didedahkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Perpaduan dan Hal Ehwal Pengguna negeri, Dr. A. Rahman Mokhtar yang tidak menolak kemungkinan ada pihak cuba mengambil kesempatan membekalkan dadah kepada remaja yang terlibat dalam aktiviti riadah itu kerana ia boleh menjana keuntungan cepat.

"Oleh kerana perniagaan ini boleh memberi wang mudah, mereka cuba pelbagai cara termasuk menjadikan kumpulan remaja berbasikal ini sebagai sasaran," katanya

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Majlis Tindakan Membanteras Dadah (MTMD) negeri berkata demikian pada program Bicara Santai anjuran Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) di sini, malam tadi.

Turut hadir, Pengarah AADK Terengganu, Wan A'ddenan Wan Mohd. Noor dan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik negeri, Supritendan Roslan Abd. Wahid.

Beliau seterusnya memohon kerjasama masyarakat terutama ibu bapa bagi membendung gejala itu daripada menjadi lebih serius.

"Kita menggalakkan aktiviti berbasikal seperti ini agar golongan remaja tidak terjerumus dalam masalah sosial seperti samseng rempit. Malangnya kegiatan ini telah dipengaruhi kegiatan pengedaran dadah," ujarnya.

Dalam pada itu, Roslan memberi jaminan pihaknya akan menjalankan siasatan mengenai perkara itu bagi memastikan ia dibendung lebih awal.

Full content generated by Get Full RSS.

Produk Ayamas di T-Shoppe 60 produk KR1M dijual T-Shoppe

Posted:

Produk Ayamas di T-Shoppe 60 produk KR1M dijual T-Shoppe

Produk Ayamas di T-Shoppe 60 produk KR1M dijual T-Shoppe

KUALA TERENGGANU 12 Dis. - Produk yang kini dipasarkan di Kedai Ayamas, anak syarikat KFC Holdings (Malaysia) Bhd. (KFCH) akan dijual di rangkaian kedai serbaneka, T-Shoppe, pada akhir tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Mohamed Awang Tera berkata, ia hasil daripada rundingan yang disepakati bersama KFCH sebelum ini.

"Selain produk Ayamas, kita telah mengenal pasti sekurang-kurangnya 60 produk Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) untuk dijual di T-Shoppe bermula akhir tahun ini juga.

"Justeru itu, saya harap dengan adanya produk seperti ini, T-Shoppe mampu bersaing dengan kedai-kedai serbaneka lain," katanya semasa menghadiri majlis penutup 'UMT YoungPreneurs' di Pusat Dagangan Terengganu (TTC) di sini semalam.

Dalam perkembangan lain beliau berkata, kerajaan negeri telah memperuntukkan sebanyak RM2 juta dalam bentuk bantuan untuk diagihkan kepada usahawan-usahawan kecil termasuk penjaja mulai tahun depan.

"Peruntukan itu telah diluluskan, namun kita masih belum pasti kaedah bantuan tersebut akan disalurkan sama ada menerusi YPU (Yayasan Pembangunan Usahawan) atau UPEN (Unit Perancang Ekonomi Negeri).

"Ini kali pertama program bantuan seperti itu dilaksanakan dan kita harap ia dapat membantu para usahawan yang memerlukan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved