Selasa, 13 Disember 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Dengar suara orang muda - Najib

Posted:

Dengar suara orang muda - Najib

Dengar suara orang muda - Najib

Oleh ABD. HALIM HADI TALIB
pengarang@utusan.com.my


NAJIB Tun Razak mengangkat buku Youth Defined: Shape Our Future sewaktu menghadiri Majlis Makan Malam Program Suara Belia Dalam Transformasi Negara di Hotel Golden Horses, Seri Kembangan, malam tadi. Turut hadir, Khaled Nordin (kiri) dan Pengerusi MyHarapan, Roslan Bakri Zakaria.


KUALA LUMPUR 12 Dis. - Kerajaan sentiasa terbuka untuk mendengar pandangan dan idea daripada golongan belia dalam menjayakan setiap program transformasi negara.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, selain memberi pandangan, kerajaan juga sedia untuk menerima kritikan daripada golongan muda.

"Tetapi suara orang muda itu bukan sekadar kritikan tetapi perlu datang bersama dengan idea penyelesaian.

"Mereka ini seperti 'superhero' kepada negara sebab mereka mempunyai kuasa mengubah dan jika semua 'superhero' ini berganding tenaga dengan kerajaan, program transformasi negara lebih mudah menjadi realiti," katanya pada Program Suara Belia Dalam Transformasi Negara di sini, hari ini.

Turut hadir Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin dan Pengerusi MyHarapan, Roslan Bakri Zakaria.

Najib berkata, kritikan yang positif adalah kunci kepada kejayaan negara untuk mencapai setiap sasaran dan menjadi negara maju.

"Sebab itu, kita mahu mendengar suara rakyat dan golongan belia sebagai sebahagian daripada proses pembangunan negara," katanya.

Beliau berkata, kerajaan pada masa ini berusaha gigih untuk mewariskan sebuah negara yang mempunyai kestabilan dan asas yang kukuh kepada generasi akan datang.

"Kita percaya kepada prinsip pembangunan negara ini perlu diteruskan seperti menyerahkan baton atau obor kepada generasi akan datang.

"Bila terima, mereka harus membawanya lebih jauh," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Semua isu program 6P perlu diselesai akhir tahun

Posted:

Semua isu program 6P perlu diselesai akhir tahun

Semua isu program 6P perlu diselesai akhir tahun

PUTRAJAYA 12 Dis. - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mahu semua isu dan masalah berhubung program pemutihan di bawah Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin (6P) diselesaikan selewat-lewatnya akhir tahun ini.

Beliau berkata, keadaan itu bertujuan membolehkan satu mesyuarat dijalankan bagi menentukan keperluan pekerja asing mengikut sektor selain memastikan program 6P berjalan mengikut perancangan asal.

"Pada minggu kedua Januari 2012, menteri-menteri yang terlibat akan bermesyuarat dengan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan kita akan mendengar keperluan pelbagai kementerian terlibat.

"Antara isu pemutihan yang berlaku mungkin melibatkan agensi lain seperti Jobs Malaysia, begitu juga dengan soal pemeriksaan kesihatan pekerja," katanya selepas mengadakan perjumpaan dengan wakil Kedutaan Indonesia, Bangladesh, India, Myanmar dan Nepal mengenai program 6P, di sini hari ini.

Hishammuddin berkata, kejayaan proses pemutihan juga mempunyai kaitan langsung dengan kerjasama pihak kedutaan asing.

"Seramai 600,000 pekerja asing telah memohon untuk mendapatkan pasport Indonesia dan pihak kedutaan memerlukan masa untuk memprosesnya. Walaupun ia melibatkan banyak kementerian dan pihak, tetapi ia masih perlu diselesaikan demi kepentingan negara," katanya.

Beliau berkata, program pemutihan melibatkan 400,000 pekerja yang mempunyai majikan dan 93,000 orang yang perlu disalur ke sektor-sektor yang memerlukan pekerja asing.

"Lebih 50,000 pekerja telah membuat keputusan untuk kembali ke negara asal mereka dan langkah ini boleh diperhebatkan supaya ia berjalan dengan lebih lancar," katanya.

Tambahnya, kerjasama daripada Kedutaan Indonesia, Bangladesh, India, Myanmar dan Nepal adalah amat penting untuk memastikan Malaysia dapat mengurus pekerja asing secara berkesan.

"Negara-negara ini merupakan penyumbang terbesar pekerja asing di negara ini," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Ketibaan Tuanku disambut meriah di Kuala Terengganu

Posted:

Ketibaan Tuanku disambut meriah di Kuala Terengganu

Ketibaan Tuanku disambut meriah di Kuala Terengganu


TUANKU Mizan Zainal Abidin bersalaman dengan para pembesar negeri yang menyambut ketibaan baginda dari Kuala Lumpur di Lapangan Terbang Sultan Mahmud, Kuala Terengganu, Terengganu, semalam. – BERNAMA


KUALA TERENGGANU 12 Dis. – Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Tuanku Nur Zahirah selamat tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di sini kira-kira pukul 2.02 petang ini dari Kuala Lumpur.

Keberangkatan balik Seri Paduka berdua ke Terengganu adalah berikutan tamat tempoh pemerintahan sebagai Yang di-Pertuan Agong dan Raja Permaisuri Agong selama lima tahun.

Seri Paduka berdua tiba dengan pesawat khas yang diiringi dua pesawat pejuang Sukhoi dan disambut meriah dengan penuh adat istiadat diraja.

Pemangku Raja Terengganu, Tengku Muhammad Ismail kemudian mengetuai para tetamu menghadap Tuanku Mizan bagi memohon limpah perkenan sebelum berangkat turun dari pesawat berkenaan.

Sejurus selepas itu Mufti Terengganu, Datuk Dr. Alias Abdullah memimpin bacaan doa selamat sebelum disusuli 21 das tembakan meriam serentak dengan nyanyian lagu Negaraku.

Tuanku Mizan kemudian menerima menghadap Ketua Pasukan Kawalan Kehormatan Utama dari Batalion Ke-18 Rejimen Askar Melayu Diraja untuk memeriksa perbarisan pasukan yang terdiri daripada tiga pegawai dan 103 anggota lain-lain pangkat.

Lagu Negaraku dipersembahkan sekali lagi sebelum Seri Paduka berdua berangkat ke Istana Maziah diiringi Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said, kerabat-kerabat diraja dan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang bertindak sebagai Menteri Pengiring.

Kenamaan lain yang turut serta ialah Ketua Setiausaha Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Ibrahim Muhammad merangkap Pegawai Pengiring Seri Paduka.

Tuanku Mizan dan Tuanku Nur Zahirah kemudian diraikan pada majlis santapan petang yang dihadiri kira-kira 300 tetamu di istana berkenaan sebelum berangkat meninggalkan majlis untuk ke Istana Nur Nadirah, di sini.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved