Selasa, 13 Disember 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Pasar tani NS untung RM16.7j

Posted:

Pasar tani NS untung RM16.7j

Pasar tani NS untung RM16.7j

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
utusanN9@utusan.com.my

SEREMBAN 12 Dis. – Prestasi jualan pasar tani di seluruh negeri ini meningkat sebanyak 12 peratus apabila mencatatkan nilai keuntungan melebihi RM16.7 juta dari Januari hingga Oktober lalu berbanding tempoh sama pada 2010.

Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) negeri, A. Rahaman Suleiman berkata, perkembangan positif itu merupakan hasil kutipan jualan membabitkan 29 tapak pasar tani pelbagai jenis di sekitar negeri ini.

"Dalam tempoh 10 bulan, negeri ini berjaya mencatatkan jualan keseluruhan sebanyak RM16,797,335 berbanding RM14,849,819 pada tahun sebelumnya.

"Daripada jumlah tersebut, peningkatan nilai jualan adalah sebanyak RM1,947,515 iaitu pada kadar 12 peratus," katanya selepas melawat tapak Pasar Tani Mega Paroi Jaya di sini hari ini.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Pertanian, Industri Asas Tani, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Datuk Yunus Rahmat.

Katanya, berdasarkan statistik, purata jualan bulanan bagi seluruh pasar tani di negeri ini adalah sebanyak RM1.7 juta.

"Jika prestasi ini berterusan, nilai jualan bagi tahun ini boleh mencecah RM20.4 juta berbanding RM17.9 juta pada 2010," jelasnya.

Tambahnya, tiga Pasar Tani Mega yang mencatatkan nilai jualan tertinggi adalah di Pasar Tani Mega Ampangan (RM2,188,136) diikuti Pasar Tani Mega Rembau (RM1,784,839) dan Pasar Tani Mega Paroi Jaya (RM1,590,897).

Dalam pada itu, A. Rahaman memberitahu, berdasarkan komoditi jualan, makanan dan minuman mencatatkan nilai jualan tertinggi berbanding barangan lain.

"Bagi makanan dan minuman, nilai jualan yang dicatatkan sebanyak RM2,681,454 diikuti sayur-sayuran iaitu sebanyak RM2,299,373 manakala ikan laut RM2,130,821," ujarnya.

Full content generated by Get Full RSS.

SMD Quessant Agosta 70 tarikan baru

Posted:

SMD Quessant Agosta 70 tarikan baru

SMD Quessant Agosta 70 tarikan baru

Oleh AMRAN MULUP
utusanmelaka@utusan.com.my


Kapal selam SMD Ouessant Agosta 70 yang bakal dijadikan Muzim Kapal Selam pertama di Malaysia ini sedia menanti kunjungan pelawat apabila ia dibuka nanti.


MELAKA 12 Dis. – Melaka dikenali di seluruh dunia sejak sekian lama. Walaupun sebuah negeri kecil, keunikannya adalah pada pelbagai produk pelancongan yang terdapat di negeri ini.

Sungguhpun sumber hasil buminya terhad, Melaka mampu membangun kerana industri pelancongannya berupaya menarik kedatangan jutaan pengunjung setiap tahun.

Tidak hairanlah saban masa terutama pada hujung minggu dan cuti umum terutama cuti sesi persekolahan, orang ramai mula tertumpu ke negeri ini.

Kepelbagaian produk pelancongan berasaskan sejarah, pendidikan, sukan dan kesihatan jelas telah mengubah landskap Melaka secara keseluruhannya.

Sejak lima tahun lalu banyak yang berubah. Negeri yang terkenal sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka itu kini semakin menjadi tumpuan pelancong menerusi pelbagai tarikan.

Usaha kerajaan negeri berjaya menarik kedatangan pelabur dalam industri pelancongan dan ia dapat dilihat di sekitar kawasan bandar raya Melaka.

Langkah kerajaan membangunkan pelbagai produk pelancongan di sekitar Banda Hilir hingga ke Klebang serta Pantai Puteri memudahkan orang ramai berkunjung dari satu tempat ke tempat yang lain tanpa melalui perjalanan yang jauh.

Pakej pelancongan lebih tertumpu kepada tempat seperti Stadthuys, A Famosa, Christ Church, St. Paul Church, Perigi Hang Li Po dan sebagainya.

Ia ditambah pula dengan kewujudan bot Melaka River Cruise, Menara Taming Sari, Jonker Walk, kenderaan dua alam Duck Tours, Monorel, Zoo Melaka dan sebagainya.

Wild Life Theater di Pulau Melaka adalah produk terkini dibuka pada 25 November lalu untuk mereka yang berminat menyaksikan persembahan unik tiga ekor singa laut yang didatangkan khas dari Chile selain aksi spesies haiwan lain.

Terbaru, kerajaan membuat pelaburan besar apabila membeli sebuah kapal selam dari Perancis untuk dijadikan Muzium Kapal Selam pertama di negara ini.

Mulanya hasrat itu dilihat seperti 'main-main' namun, ia menjadi realiti apabila kapal selam SMD Ouessant jenis Agosta 70 milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) tiba di negeri ini.

Kapal selam itu dibawa menaiki sebuah kapal kontena menempuh pelayaran hampir sebulan selepas bertolak dari sebuah pelabuhan di Perancis dan akhirnya kapal selam seberat 1,200 tan itu tiba di perairan Selat Melaka pada 12 November lalu.

Bagaimanapun, proses untuk mengangkut kapal selam terbabit menelan belanja RM12.6 juta dan pertama kali dilakukan, kerja-kerja menaikkannya memakan masa yang lama apabila ia perlu dilakukan dengan begitu teliti.

Sebuah syarikat iaitu FELDA Transport Services Sdn Bhd (FTSSB) telah diberi kepercayaan memikul tanggungjawab mengangkut kapal selam itu untuk diletakkan di Dataran 1Malaysia di Klebang.

Dua buah kren khas yang masing-masing berkemampuan mengangkat beban seberat 900 tan telah digunakan dalam operasi selama tiga jam bagi mengalihkan kapal selam berkenaan dari kapal Jumboship ke kapal ponton.

Kapal selam dengan ukuran 67.57 meter panjang dan tinggi 11.75 meter dengan lebar 6.5 meter tersebut akhirnya berjaya didaratkan di tapak berkenaan untuk dijadikan Muzium Kapal Selam pada 22 November lalu.

Kedatangan kapal selam itu membuatkan rakyat negeri ini begitu teruja kerana itulah kali pertama mereka dapat melihat sebuah kapal selam secara nyata di depan mata sendiri berbanding menontonnya di televisyen.

Tempoh 10 hari kerajaan negeri memberi peluang kepada rakyat untuk melihat dari dekat kapal selam itu mendapat sambutan menggalakkan.

Orang ramai berpusu-pusu datang ke Dataran 1Malaysia untuk melihat kapal selam buatan Perancis berkenaan sebelum ia ditutup bagi kerja-kerja mengecat dan pembinaan infrastruktur muzium kapal selam pertama di negara ini.

Agosta 70 digunakan untuk melatih krew pertama kapal selam Malaysia dari 2005 hingga 2009 dan latihan itu dijalankan berikutan kontrak yang ditandatangani oleh Malaysia bagi pemilikan kapal selam Scorpene Perancis pada 2002.

Kali terakhir Agosta 70 digunakan oleh TLDM dan Tentera Laut Perancis ialah ketika melakukan pelayaran di Lautan Atlantik pada Julai 2009.

Sudah pasti kehadiran kapal selam buatan Perancis itu bakal menambah tarikan pelancong dari dalam dan luar negara untuk menjadikan Melaka sebagai destinasi pelancongan mereka pada masa depan.

Full content generated by Get Full RSS.

Muzium kapal selam jadi rujukan pelajar

Posted:

Muzium kapal selam jadi rujukan pelajar

Muzium kapal selam jadi rujukan pelajar

MELAKA 12 Dis. - Muzium Kapal Selam yang pertama dibina di negara ini bukan sahaja akan digunakan untuk menarik kedatangan lebih ramai pelancong ke Melaka tetapi lebih penting ia menjadi sumber maklumat dalam kalangan pelajar.

Pengurus Besar Perbadanan Muzium Negeri Melaka (Perzim), Datuk Khamis Abas berkata, kapal selam itu boleh menggalakkan minat selain melahirkan pelajar yang cenderung dalam industri maritim.

Menurutnya, pelajar dari sekolah rendah, menengah hingga di institusi pengajian tinggi (IPT) boleh mendapat maklumat lebih tepat berkaitan kapal selam apabila muzium itu siap dan dibuka kepada orang ramai pada 2015 nanti.

''Di muzium ini orang ramai khususnya pelajar dapat melihat dari dekat kapal selam berusia 32 tahun itu selain kelengkapan yang terdapat di dalamnya.

''Apabila muzium ini dibuka kepada orang ramai, kita menjangka ia akan menjadi tumpuan bukan sahaja untuk rakyat di negeri ini tetapi juga dari luar negeri ini," katanya di sini baru-baru ini.

Menurutnya, memang agak sukar untuk orang ramai melihat dari dekat dua kapal selam yang dibeli oleh kerajaan iaitu KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Razak yang kini dikendalikan oleh Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).

Sehubungan itu, dengan kewujudan Muzium Kapal Selam tersebut katanya, orang ramai hanya perlu datang ke negeri ini dan boleh melihat secara dekat dan 'meneroka' sendiri keadaan di dalam kapal tersebut.

Katanya, Muzium Kapal Selam di Dataran 1Malaysia di Klebang di atas tanah seluas empat hektar itu akan dibangunkan dengan pelbagai kemudahan dan kelengkapan lain.

Ujarnya, kawasan tersebut akan dikenali sebagai Kompleks Pelancongan Klebang dan selain menempatkan kapal selam itu, kerajaan juga akan membina kapal Laksamana Cheng Ho dan kapal Raja Melayu di situ.

''Kos anggaran sebanyak RM25 juta telah dipohon daripada kerajaan Pusat. Kita menjangka kelulusan itu akan diketahui pada penghujung 2012 dan selepas itu barulah projek pembinaan muzium berkenaan akan dimulakan," ujarnya.

Kata beliau, kapal selam itu kini diselenggara oleh Perzim dengan kerja-kerja pembersihan pada badan dan dalam kapal sebelum ia dicat semula.

Muzim kapal selam itu hanya mampu menampung 25 pelawat pada satu-satu masa apabila ia dibuka kelak.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved