Ahad, 4 Disember 2011

Utusan Online - Rekreasi


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Rekreasi


Kehebatan bot dua alam

Posted:

Kehebatan bot dua alam

Kehebatan bot dua alam

Oleh MOHD. RIDZWAN IMAN
ridzwan@utusangroup.com.my


IGUANA boleh bergerak dengan kelajuan 35 knot di dalam air dan 8 kilometer sejam di darat.


RAMAI yang mengetahui ketam merupakan haiwan dua alam kerana kemampuannya untuk hidup di darat dan air tanpa sebarang masalah. Bagaimanapun, bagaimana pula rupa bot dua alam atau bot amfibia?

Sebenarnya hoverkraf adalah bot amfibia yang telah sekian lama digunakan di kawasan berpaya dan juga bagi mereka yang meminati sukan lasak air dan darat. Kereta kebal atau perisai generasi baru juga kebanyakannya adalah jenis amfibia kerana kemampuannya beroperasi di atas darat dan dalam air.

Perkembangan teknologi kenderaan amfibia ini sememangnya semakin menarik kerana ia dijangka menjadi kenderaan pilihan masa depan di atas kemampuannya bergerak di darat dan air.

Iguana 29 misalnya merupakan kenderaan amfibia yang telah dibangunkan menggunakan roda getah berantai bagi memudahkannya bergerak di darat dengan kelajuan 8 kilometer sejam (km/j) dan apabila bertukar menjadi bot mampu meluncur laju di atas permukaan air dengan kelajuan 35 knot (64.82 km/j).

Apa yang menarik, kenderaan hibrid ini boleh menggunakan mod elektrik sepenuhnya apabila melalui kawasan-kawasan yang sensitif yang memerlukan ia sangat senyap dan tidak mencemarkan udara.

Penggunaan roda getah berantai memudahkan proses kenderaan itu untuk memasuki ke dalam air atau menaiki darat dari air. Ia juga boleh digunakan sebagai kenderaan pengangkut barangan atau peralatan dari kapal-kapal besar ke pelabuhan.

Iguana kini boleh membawa dua hingga enam penumpang dan versi lebih besar yang boleh membawa 10 penumpang akan dibangunkan selepas ini.

Potensi

Mengapa kenderaan amfibia penting dan mempunyai potensi besar dalam pasaran? Menurut kajian, sembilan daripada 10 manusia tinggal berhampiran dengan kawasan air seperti laut, sungai, tasik atau kolam.

Bagi golongan itu, memiliki kenderaan yang boleh digunakan di darat dan air memberikan banyak kelebihan dalam pergerakan harian terutama bagi mereka yang tinggal di pedalaman dan pulau.

Walaupun telah banyak kenderaan amfibia dibangunkan sebelum ini, kelebihan Iguana ialah ia boleh dikendalikan dalam sebarang keadaan dan telah dicipta oleh Antoine Brugidou yang mendapat inspirasi untuk mengatasi masalah pengendali bot di antara teluk di Mont St. Michel dan selatan Jersey, Perancis.

Keadaan di kawasan itu sangat menyukarkan bot kerana air surut sejauh berkilometer dan pelancong terpaksa berjalan di dalam pasir, batu dan juga kadang kala arus yang pasang secara tiba-tiba apabila hendak menaiki ke darat.

Maka, Iguana yang menggunakan enjin 40 kuasa kuda (hp) mungkin sesuai digunakan untuk kawasan yang mempunyai muka bumi seperti itu.

Canggih

Jika anda ingin melihat bagaimanakah bentuk hoverkraf atau bot amfibia yang berciri futuristik, kenderaan konsep Aqua Volkswagen adalah jawapannya.

Reka bentuk kenderaan ciptaan Zhang Yuhan, 21, graduan dari bidang reka bentuk industri, Universiti Xihua, China ini sememangnya sangat menarik kerana mempunyai ciri-ciri seperti kereta dalam filem Back To The Future walaupun tidak boleh terbang.

Hoverkraf konsep berkuasa elektrik yang mesra alam ini sememangnya masih di peringkat kajian dan tiada tarikh diberikan bilakah ia akan menjadi realiti.

Rekaan konsep ini merupakan rekaan yang berjaya memasuki peringkat akhir dalam pertandingan CDN China Car Awards yang memberi penghargaan kepada para pereka muda dan baru.

Penjelasan mengenai kereta itu ia dirancang akan dimajukan oleh syarikat Volkswagen untuk pemandu bergerak bebas di jalan-jalan lasak yang banyak terdapat di negara China.

Seperti kebanyakan hoverkraf, kenderaan menggunakan tiga roda itu akan disokong oleh tolakan angin ketika berada di darat dan boleh bergerak di pelbagai jenis permukaan termasuk tasik, sungai, paya, jalan lasak, salji dan ais.

Kenderaan ini menggunakan motor yang dipacu oleh kuasa elektrik dan hidrogen bagi menghasilkan kenderaan yang bersih, mudah dan linear.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved