Ahad, 4 Disember 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Pastikan banjir tidak berulang

Posted:

Pastikan banjir tidak berulang

Pastikan banjir tidak berulang

Oleh MOHD. HAFIZ ABD. MUTALIB
kota@utusan.com.my


JOHAN Aziz (tiga dari kiri) bertanya kepada salah seorang penduduk ketika melawat untuk menyampaikan bantuan kepada mangsa banjir di Kajang, Selangor, kelmarin.


KAJANG 4 Dis. - Banjir yang melanda pekan Kajang dan sekitarnya baru-baru ini jelas sekali membawa pengalaman buruk yang tidak dapat dilupakan penduduk.

Sehubungan itu, bagi mengelakkan kejadian itu terus berulang, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semenyih, Datuk Johan Abd. Aziz berharap suatu penyelesaian yang konkrit dapat dilaksanakan.

Katanya, pihaknya telah mengenal pasti beberapa perkara yang menjadi punca kepada kejadian banjir baru-baru ini, terutamanya keadaan Sungai Jelok di kawasan itu yang alirannya tidak lancar.

Katanya, kerja-kerja mendalamkan dan meluaskan Sungai Jelok perlu dilakukan segera memandangkan setiap kali hujan air sungai tersebut pasti melimpah.

Menurutnya, beliau telah memaklumkan perkara tersebut kepada Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) dan mereka akan melaksanakan kerja-kerja itu dalam masa terdekat.

"Selain itu saya juga menyeru agar kerajaan negeri segera bertindak menyelesaikan masalah ini. Kita tidak mahu setiap kali berlakunya hujan lebat dan setiap kali itu juga banjir melanda," katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas menyampaikan sumbangan makanan kepada keluarga yang terlibat dengan banjir di Sungai Kantan dan Kampung Paya, Batu 14, di sini, semalam.

Beliau turut meminta Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKP) membuat bancian bagi mengenal pasti jumlah keluarga yang terlibat dengan bencana itu.

Katanya, mereka yang dikenal pasti itu nanti akan diberikan bantuan supaya dapat meringankan beban.

Full content generated by Get Full RSS.

Penduduk Taman Angkasa bakal dapat CF

Posted:

Penduduk Taman Angkasa bakal dapat CF

Penduduk Taman Angkasa bakal dapat CF


Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin menyampaikan sumbangan keperluan asas kepada Nonah Bedok selepas merasmikan Kempen Sayangi Jiran Anda di Taman Angkasa, Lembah Pantai, Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 4 Dis. - Rumah sudah didiami hampir 20 tahun, namun penduduk rumah pangsa Taman Angkasa di Lembah Pantai di sini tidak pernah memperoleh Sijil Layak Menduduki (CF) rumah mereka.

Bagaimanapun, penantian panjang itu bakal berakhir dalam tempoh terdekat.

Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin, berkata, perumahan yang terdiri daripada 20 blok rumah pangsa itu tidak pernah mempunyai CF selama ini.

Katanya, melihat kepada situasi tersebut, beliau telah berusaha untuk mendapatkan CF bagi penduduk di situ dan akhirnya usaha yang dilakukan itu telah membuahkan hasil.

"Sejak memegang jawatan menteri, antara perkara penting yang saya perjuangkan adalah untuk mendapatkan CF buat penduduk di situ.

"Usaha itu telah berjaya diselesaikan dan mereka akan memperoleh CF dalam masa terdekat ini. Selain itu, penduduk juga bakal memperoleh status hak milik tanah di situ selepas ini," katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan Majlis Sayangi Jiran Anda di Perumahan Taman Angkasa hari ini.

Majlis tersebut dianjurkan oleh Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Taman Angkasa dengan kerjasama Penggerak Perpaduan Masyarakat, Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional Wilayah Persekutuan.

Program itu akan diteruskan lagi di 28 KRT yang lain di sekitar Lembah Pantai selepas ini.

Sementara itu, Pengerusi KRT Taman Angkasa, Abdul Rahman Nordin berkata, beliau dan penduduk lain berasa sungguh gembira apabila mereka mendapat tahu penantian penduduk selama ini bakal berakhir.

Katanya, mereka sudah terlalu lama tinggal di perumahan itu tanpa CF walaupun rumah yang dibeli sudah lama habis dibayar.

"Saya dan penduduk lain mengucapkan ribuan terima kasih kepada Datuk Raja Nong Chik yang berusaha menyelesaikan masalah ini," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Mangsa kebakaran rayu bantuan

Posted:

Mangsa kebakaran rayu bantuan

Mangsa kebakaran rayu bantuan

PELABUHAN KLANG 4 Dis. - Kebakaran rumah sudah hampir sebulan berlalu, namun pihak yang sepatutnya menolong dilihat tidak berusaha sepenuh hati untuk membantu mangsa.

Mangsa kebakaran, M. Tamil Vanal, 53, berkata, dia kesal kerana kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor yang diharap menghulurkan bantuan hanya menyumbang sebanyak RM500 sahaja sedangkan jumlah kerugian yang ditanggungnya lebih daripada itu.

"Sekarang saya dan keluarga seramai 10 orang tinggal bersama saudara di Kota Pandamaran kerana tidak mampu memperbaiki rumah yang rosak teruk di bahagian dapur dengan kos sebanyak RM6,000 dengan sumber kewangan yang terhad.

"Saya berharap mana-mana pihak yang sudi membantu dapat menghulurkan bantuan kewangan kerana saya hanya bekerja sebagai pemandu lori dan berpendapatan rendah," katanya dalam sidang akhbar di rumahnya baru-baru ini.

Rumahnya di Taman Seri Pandamar terbakar pada 5 November lalu.

Hadir sama Presiden Pertubuhan Kebajikan India Malaysia (PKIM), Adam Prakash dan Ahli Jawatankuasa Parti KITA Selangor, P. Kottapan.

Tamil Vanal berkata, sebagai rakyat Selangor beliau berhak mendapat pembelaan sewajarnya daripada kerajaan negeri pimpinan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang gah melaungkan slogan Merakyatkan Ekonomi Selangor.

Sebaliknya, Tamil Vanal terharu kerana pihak Barisan Nasional (BN) melalui Penyelaras BN Parlimen Pelabuhan Klang, Datuk Mazly Noor Abd. Latif yang sudi menghulurkan bantuan.

"Saya harap ada pihak sudi membantu kerana pada masa ini saya sedang bercuti selepas mendapat rawatan penyakit bisul di tengkuk sebelah kiri yang hanya akan sembuh dalam masa tiga bulan," katanya.

Sementara itu Kottapan menempelak sikap kerajaan negeri yang diterajui PKR hanya pandai beretorik dengan slogan merakyatkan ekonomi tetapi tidak membantu rakyat dengan simpanan RM2 bilion milik kerajaan negeri.

"Saya kesal kerana saudara Tamil Vanal tidak dibantu oleh kerajaan negeri Selangor. Jika mereka benar-benar adil dengan rakyat saya harap bantulah Tamil Vanal dengan memasukkan wang ke dalam akaun beliau," katanya.

Pihak yang mahu membantu mangsa kebakaran itu boleh memasukkan wang ke Akaun Ambank Islamic nombor akaun 248-001-000397-9 milik Tamil Vanal.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved