Ahad, 4 Disember 2011

Utusan Online - Feminin


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Feminin


Hanya mati tiada ubat - Adibah

Posted:

Hanya mati tiada ubat - Adibah

Hanya mati tiada ubat - Adibah

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my


Adibah Hassan Noorhadi


PADA pertemuan di Pusat Sumber dan Pendidikan Kanser (CaRE) di Tingkat 7, Blok Makmal A, Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan, Universiti Putra Malaysia (UPM), Adibah Hassan Noorhadi, 22, kelihatan mendiamkan diri.

Mungkin dia menganggap menganggap dirinya antara pesakit paling muda berbanding pesakit dan bekas pesakit kanser yang lain.

Bekas penuntut UPM itu disahkan menghidap kanser kelenjar atau Hodgkin's Lymphomamay Mei lalu.

Pertemuannya dengan CaRE seperti satu jodoh kerana Adibah sebelum ini pernah mengacara salah satu majlis anjuran pusat tersebut.

Justeru, sebaik sahaja disahkan kanser, Adibah segera ke CaRE mendapatkan maklumat dan berkongsi pengalaman dengan pesakit lain.

Baginya, selain kekuatan sendiri, cerita orang lain menjadi pembakar semangatnya.

Pada awalnya, dia tidak menyangka diserang penyakit serius kerana hidupnya di universiti hanya tertumpu pada pembelajaran dan aktiviti kokurikulum.

"Apabila saya hanya mampu baring di katil, ingatan saya kuat pada arwah ibu. Ibu meninggal pada bulan puasa lalu ketika saya sedang bertarung nyawa melawan penyakit ini.

''Kemudian saya sentiasa ingat, kalau saya sakit, saya pejamkan mata dan kuatkan semangat. Saya berkata pada diri sendiri, aku kena hidup untuk diri sendiri dan keluarga," katanya.

Gemarkan aktiviti lasak seperti bersukan, Adibah berkata, pesakit kanser perlu kuatkan fizikal, mental, rohani dan jasmani dalam mengharungi penyakit serius.

"Gabungan empat perkara ini boleh melegakan sebarang kesakitan, walaupun terpaksa melaluinya seorang diri. Jangan mudah putus asa apabila disahkan menghidap kanser kerana selagi ada usaha, pasti ada ubat untuk penyakit itu, kecuali mati," jelas Adibah.

Berdikari

Walaupun dirinya masih lagi memerlukan satu lagi rawatan kimoterapi, banyak urusan dilakukannya sendiri. Dia tidak mahu menyusahkan keluarganya kerana sejak universiti lagi wanita muda ini sudah berdikari.

"Saya kuatkan semangat walaupun sukar menerima hakikat saya menghidap kanser. Saya masih ingat lagi awal tahun dahulu, saya sering batuk dan sakit dada.

''Saya ingat itu hanya penyakit biasa. Kebetulan saya baru sahaja mendapat keputusan sarjana muda dengan kelas pertama kepujian. Selepas itu saya memohon kerja dan berjaya mendapat tawaran pekerjaan.

''Tawaran tersebut serentak dengan keputusan penyakit saya dari pihak hospital dan akhirnya saya terpaksa melupakan cita-cita," ujarnya.

Berkongsi pengalamannya ketika menjalankan rawatan kimoterapi, dia turut merasai simptom seperti muntah dan keletihan.

Bagaimanapun, katanya, doktor mengakui badannya masih kuat untuk melakukan kimoterapi.

''Saya hanya mengalami keguguran rambut yang serius selepas seminggu menjalani rawatan kimoterapi.

"Ketika memegang dan menyikat rambut saya dapati rambut gugur. Hari demi hari semakin banyak. Saya pun mengambil keputusan mencukur rambut. Ia lebih mudah diuruskan lebih-lebih lagi saya perlu menjalani rawatan susulan," katanya.

Walaupun kanser sudah sampai ke bahagian dada, Adibah masih beruntung kerana ia tidak menyerang organ penting dalaman.

Selepas menjalani rawatan kimoterapi, atas nasihat doktor, Adibah mungkin akan menjalani rawatan pemindahan sel darahnya.

Dalam pada itu, Adibah mengakui persatuan seperti Persatuan Kanser Network Selangor Wilayah Persekutuan (KanWork) di bawah CaRE banyak membatu pesakit-pesakit kanser muda sepertinya.

"Apabila kita disahkan sakit, mungkin kita tak tahu hala tuju atau sukar mengembalikan semangat. Tetapi di sini, kami berkongsi dan memberi motivasi tanpa mengira usia atau jenis kanser," ujarnya.

Bagi mereka yang inginkan maklumat tentang pelbagai jenis kanser, boleh menghubungi CaRE di talian 1-800-22-2233.

Full content generated by Get Full RSS.

Rawat wajah di rumah

Posted:

Rawat wajah di rumah

Rawat wajah di rumah

Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my


Krim wajah asas ini melindungi kulit wajah daripada sinar matahari dan sebagai gantian bedak asas.


GAYA hidup banyak mempengaruhi penampilan diri seseorang termasuk wajah. Dulu barangkali tidak ramai wanita atau lelaki yang peka bahawa perawatan kulit mereka adalah penting. Mencuci muka dengan sabun mandi pun mungkin sudah mencukupi.

Hari ini semakin ramai yang mengambil berat tentang penjagaan kulit mereka secara teratur.

Pelbagai jenis produk penjagaan kulit juga dicari untuk memenuhi kehendak mereka. Pengguna mengharapkan pembaharuan dalam rejimen penjagaan kulit mereka seharian.

Bagi memenuhi kehendak tersebut, Nano-V memperkenalkan produk penjagaan wajah berasaskan hablur emas 24K.

Itu termasuk memperkenalkan kaedah nano yang telah diuji secara klinikal dan memberikan penyerapan sempurna.

"Kulit memerlukan penjagaan setiap hari. Kulit semula jadi akan mudah menjadi berkedut, kusam dan kering akibat stres yang mengakibatkan kulit wajah kelihatan tidak sihat. Proses penjagaan wajah sendiri di rumah dengan membersih wajah, menggunakan penyegar wajah, pelembap, krim dan topeng wajah dapat mengurangkan masalah penuaan wajah. Justeru setiap orang memerlukan vitamin, mineral serta kolagen untuk kulit yang bersifat anti oksida.

Terdapat dalam tiga rangkaian untuk kulit biasa, pigmentasi dan berjerawat, Nano-V sesuai untuk mereka yang berumur 25 tahun ke atas," ujar pengasas produk Nano-V, Nur Furyna Azmeer yang ditemui di pejabatnya, No 42-1, Jalan Temenggung 19/9, Bandar Mahkota Cheras, Selangor.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved