Selasa, 8 November 2011

Utusan Online - Timur


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Timur


Karnival rangsang pencapaian

Posted:

Karnival rangsang pencapaian

Karnival rangsang pencapaian

Oleh SITI AIRUNNISA ALAUI dan SAFEE MAT JUNUS
pengarang@utusan.com.my


Pelajar-pelajar turut diberi peluang mempamerkan perhidmatan di bawah mata pelajaran MPV pada Karnival Pendidikan Terengganu 2011 di Dewan Majlis Perbandaran Kemaman, baru-baru ini.


KEMAMAN 7 Nov. - Karnival Pendidikan Terengganu 2011 berlangsung di sini baru-baru ini sebagai meneruskan tradisi dalam usaha peningkatan kecemerlangan pendidikan negeri.

Melaluinya, para pelajar diberi pengiktirafan dan penghargaan atas keupayaan mereka mencipta pelbagai kejayaan dalam bidang kurikulum, kokurikulum sekaligus mengharumkan nama negeri dan negara.

Pengiktirafan dan penghargaan turut diberikan kepada sekolah -sekolah yang cemerlang dalam pengurusan prasarana serta pencapaian cemerlang sekolah dalam peperiksaan awam di peringkat negeri.

Karnival selama tiga hari itu juga dimeriahkan dengan pelbagai aktiviti para pelajar yang diperagakan melalui Pameran Keusahawanan Pendidikan Terengganu.

Ia melibatkan Kelas MPV Sekolah Menengah, Kelab Keusahawanan, Sains Pertanian, Robotik dan Roket serta acara permainan tradisional dan sukaneka.

Selain itu, forum perdana serta acara mengetengahkan bakat pelajar-pelajar turut diadakan, melibatkan penyertaan lebih 50 buah sekolah.

Pada majlis pelancaran yang disempurnakan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said di Dewan Berlian Majlis Perbandaran Kemaman itu, seramai 142 pelajar dan 85 buah sekolah menerima Anugerah Kecemerlangan Pendidikan.

Turut hadir, Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman dan Pengarah Pelajaran negeri, Razali Daud.

Sebanyak 33 kategori anugerah disampaikan antaranya Anugerah Sekolah Terbaik Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang diterima oleh Sekolah Kebangsaan (SK) Tok Randok, SK Tengku Mahmud dan SK Rantau Petronas.

Anugerah yang sama bagi Penilaian Menengah Rendah (PMR) diterima oleh Sekolah Menengah Agama Khairiah, Kuala Terengganu.

SK Tengku Mahmud, Besut dan SK Tengku Ampuan Intan, Hulu Terengganu terpilih menerima Anugerah Pelaksanaan e-Book Terbaik dalam pengajaran dan pembelajaran.

Penerima anugerah Anugerah Khas Kokurikulum (Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Lembah Bidong dan SMK Bukit Besar), Anugerah Pengurusan Kelas Pendidikan Khas Terbaik (SMK Ibrahim, Fikri dan SK Padang Mengkuang).

Anugerah Pengurusan Pendidikan Pencegahan Dadah Terbaik (SMK Guntong, SK Landas), Anugerah Pengurusan Disiplin Terbaik (SMK Kompleks Mengabang Telipot dan SK Pasir Panjang), Anugerah Pengurusan Bimbingan dan Kaunseling Terbaik (SMK Agama Tok Jiring dan SK Sultan Sulaiman I) dan Anugerah Pengurusan Surau Terbaik (SMK Seri Serating).

Anugerah Pengurusan Asrama Terbaik dimenangi SMK Pulau Serai, Dungun dan Anugerah Pengurusan Koperasi Terbaik berjaya digondol SMK Agama Sheikh Abdul Malek.

Bagi Anugerah Pengurusan Makmal ICT Terbaik ia diraih SMK Rusila, Marang dan SK Felda Jerangau Barat, Hulu Terengganu.

Sementara itu, SMK Padang Negara Kuala Terengganu, SMK Seri Berang, Hulu Terengganu dan SMK Putera Jaya Setiu menerima Anugerah Peratus Kehadiran Murid ke Sekolah Tertinggi.

Menteri Besar dalam ucapannya berkata, kerajaan negeri berusaha untuk menyediakan kemudahan pembelajaran terbaik kepada rakyat agar kejayaan yang ditempa dapat terus memperkayakan potensi diri mereka.

Menurut Ahmad, ia bagi mempersiapkan diri mereka sebagai modal insan yang hebat pada masa depan yang dapat menyumbang kepada rakyat, negeri dan negara.

Katanya, jika satu masa dahulu Terengganu bukan satu 'ancaman' kepada negeri lain dalam bidang pendidikan, kini negeri itu boleh berbangga apabila banyak kejayaan diraih bukan sahaja dalam negara malah di peringkat antarabangsa.

"Misalnya, Nurusyahamah Taqiah Nurunnajmi yang baru berusia 12 tahun yang mewakili Malaysia ke Majlis Tilawah al-Quran Kanak-Kanak Peringkat Antarabangsa di Doha, Qatar, pada Ogos lalu mendapat tempat ketiga dalam acara yang besar itu.

"Dengan pelbagai kejayaan yang dilakar oleh generasi muda di negeri ini, saya yakin Terengganu bakal menjadi sebuah negeri hebat dengan ramai pakar akan dilahirkan dalam bidang.

''Kejayaan demi kejayaan jelas membuktikan bahawa kita mengambil serius untuk memantapkan pendidikan di negeri ini," katanya ketika berucap di hadapan kira-kira 1,000 warga pendidik.

Dalam pada itu, Razali berkata, program sebegini merupakan salah satu bentuk galakan dan rangsangan secara berterusan kepada warga sekolah untuk terus mencipta kejayaan dan mewarnai landskap pendidikan negeri.

Menurut beliau, sempena karnival pendidikan itu, penghargaan turut diberikan kepada pihak pengurusan sekolah yang bertungkus-lumus menguruskan institusi itu dengan baik.

Katanya, mereka yang terdiri daripada warga belakang tabir itu merupakan tonggak sesebuah sekolah untuk menyediakan kemudahan terbaik kepada pelajar.

"Terima kasih kepada mereka ini yang bukan sahaja melancarkan tugas sesebuah sekolah malah memberi imej yang baik kepada masyarakat dalam merakyatkan pendidikan," jelasnya.

Tambah Razali, program yang sebelum ini dikenali sebagai Ekspo Pendidikan digerakkan ke setiap daerah mulai tahun ini dan Kemaman menjadi destinasi pertama.

"Atas usaha untuk berkongsi kecemerlangan pelajar dengan banyak peringkat masyarakat program tahunan ini diteruskan ke daerah-daerah lain tahun depan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Kerajaan serius soal pendidikan

Posted:

Kerajaan serius soal pendidikan

Kerajaan serius soal pendidikan

Oleh MOHD. ZUHARMAN MOHAMMAD NOR
pengarang@utusan.com.my

KOTA BHARU 7 Nov. - Kerajaan Persekutuan sentiasa menitik berat aspek pendidikan dengan menyediakan segala kemudahan dan bantuan kepada pelajar seluruh negara bagi melahirkan generasi berwawasan, berilmu dan bermaklumat.

Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri, Datuk Mohd. Fatmi Che Salleh berkata, dari semasa ke semasa, kerajaan sentiasa mengkaji pelbagai struktur pembangunan pendidikan berkesan bagi merealisasikan matlamat tersebut.

Beliau berkata, selain itu, ia juga bagi memastikan setiap pelajar dapat menumpukan perhatian dengan lebih efisien semasa di bangku persekolahan.

"Sebab itu kalau kita tengok pada Bajet 2012 yang dibentang Perdana Menteri baru-baru ini, banyak kemudahan yang diperkenalkan untuk membantu pelajar di seluruh negara dan tidak terkecuali Kelantan walaupun ia dikuasai pembangkang sepenuhnya.

"Contohnya sumbangan RM100 kepada setiap pelajar di samping menghapuskan yuran persekolahan selain sejak 10 tahun lalu kerajaan telah memperkenalkan bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) untuk pelajar yang berkelayakan," katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada majlis Perasmian Bangunan Baru Sekolah Kebangsaan (SK) Sri Bemban dan Penyampaian KWAPM 2011 kepada 308 pelajar di sekolah berkenaan di sini semalam.

Hadir sama Yang Dipertua (YDP) Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah, Romainor Ali; Pegawai Pelajaran Daerah Kota Bharu, Aziz Daud dan Guru Besar, Mariani Mustafa.

Mohd. Fatmi berkata, setiap pelajar seharusnya memanfaatkan segala faedah tersebut dengan wajar demi kemajuan diri sendiri.

Tambahnya, kerajaan sentiasa berusaha untuk memastikan setiap dasar yang dilaksanakan memberikan impak positif dengan bantuan daripada ibu bapa dan guru-guru.

Full content generated by Get Full RSS.

Kelab Komuniti Fotograf Kelantan rai 80 murid

Posted:

Kelab Komuniti Fotograf Kelantan rai 80 murid

Kelab Komuniti Fotograf Kelantan rai 80 murid


Sebahagian anak yatim dan miskin dari Sekolah Kebangsaan Pulau Kundor yang menyertai majlis keraian di Kota Bharu, kelmarin.


KOTA BHARU 7 Nov. - Seramai 80 murid dari Sekolah Kebangsaan (SK) Pulau Kundor diraikan dalam satu majlis di sebuah restoran makanan segera anjuran Komuniti Huru Hara di bawah Kelab Komuniti Fotograf Kelantan.

Pengerusi program, Jihan Meghaa Ismail memberitahu, mereka mengadakan majlis untuk memberi pengalaman baru kepada murid-murid terbabit yang tinggal di kawasan pinggir bandar serta tidak berpeluang menikmati suasana sedemikian.

"Kami mahu memberikan pengalaman itu supaya mereka tidak berasa rendah diri berikutan keadaan kehidupan keluarga mereka," katanya ketika ditemui pada majlis tersebut di sini semalam.

Jihan berkata, seramai lebih 20 ahli kelab telah berusaha mendapatkan pelbagai tajaan bagi mengadakan majlis tersebut, di mana murid-murid terbabit turut dihiburkan dengan persembahan nyanyian.

"Kami juga mengadakan kuiz dan memberi hadiah kepada mereka, selain menyediakan hadiah hari jadi bagi yang menyambut ulang tahun," katanya.

Menurut Jihan, ahli kelab sentiasa memikirkan cara untuk terlibat dalam aktiviti kebajikan khususnya membantu pelajar kurang berkemampuan menikmati kehidupan dengan lebih bermakna.

Lantaran itu katanya, pihak kelab berhasrat menjadikan program seumpama itu sebagai acara tahunan supaya dapat meraikan lebih ramai pelajar luar bandar.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved