Selasa, 8 November 2011

Utusan Online - Mahkamah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Mahkamah


Nurliza nafi memihak pendakwaan

Posted:

Nurliza nafi memihak pendakwaan

Nurliza nafi memihak pendakwaan

Oleh NOOR AZMAH IBRAHIM
pengarang@utusan.com.my

SHAH ALAM 8 Nov. - Pakar perubatan forensik, Dr. Nurliza Abdullah hari ini menafikan memberi keterangan yang memihak kepada pihak pendakwaan apabila beliau membuat kesimpulan bahawa 2,030 daripada 2,040 spesimen yang ditemui di Ladang Gadong dan Sungai Panchau adalah berkemungkinan besar tulang manusia.

Beliau yang memberi keterangan di Mahkamah Tinggi di sini sejak Rabu lalu menyatakan tidak bersetuju apabila dicadangkan demikian semasa disoal balas oleh peguam Manjeet Singh Dhillon yang mewakili tertuduh pertama, N. Pathmanabhan.

Nurliza juga memberi jawapan yang sama apabila peguam Amer Hamzah Arshad yang mewakili tertuduh ketiga, R. Matan, mencadangkan bahawa jawapan ''kemungkinan besar tulang manusia'' diberi bagi memastikan ia selaras dengan perkataan spesimen disyaki tulang manusia yang tertulis pada borang serahan bahan-bahan bukti.

Sebaliknya, pakar tersebut menyatakan, kesimpulan itu dibuat berdasarkan hasil pemeriksaan dan pemerhatian yang dilakukan ke atas semua spesimen yang diserahkan oleh pihak forensik polis kepadanya.

''Saya katakan ia berkemungkinan besar tulang manusia berdasarkan morfologi unik tulang manusia yang ada pada spesimen tersebut. Uniknya berdasarkan ketebalan korteks. Kami buat perbandingan ketebalannya dengan tulang manusia yang ada,'' jelas beliau.

Dalam kes ini, bekas peguam, Pathmanabhan, 42; bersama tiga pekerja ladangnya, T. Thilaiyalagan, 20; Matan, 21; dan R. Kathavarayan, 31; didakwa membunuh jutawan kosmetik, Datuk Sosilawati Lawiya , 47; pemandunya, Kamaruddin Shamsuddin, 44; peguam, Ahmad Kamil Abd. Karim, 32; dan pegawai Bank CIMB cawangan Kampung Baru, Noorhisham, 38.

Kejadian didakwa berlaku di Lot No. 2001, Jalan Tanjung Layang, Tanjung Sepat, Banting dekat sini antara pukul 8.30 malam dan 9.45 malam, 30 Ogos tahun lalu.

Nurliza yang bertugas di Jabatan Perubatan Forensik, Hospital Kuala Lumpur (HKL) serta mempunyai kepakaran dalam bidang forensik antropologi bagaimanapun mengaku tidak memeriksa lanjut spesimen bukan tulang manusia atau tulang haiwan kerana tidak mempunyai kepakaran serta tidak pernah melakukannya.

Saksi pendakwaan ke-63 itu juga mengakui bahawa serpihan tulang pelvik yang dikenal pasti daripada spesimen tersebut tidak diketahui sama ada ia milik wanita atau lelaki di samping mengakui kemungkinan tulang tersebut adalah tulang pelvik binatang.

Beliau bagaimanapun menafikan mengambil inisiatif menghantar sebahagian spesimen tersebut untuk ujian radiografi, mikroskopik tulang dan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) kerana tidak yakin dengan hasil pemeriksaannya sebaliknya ia hanya untuk ujian lanjut.

Sepanjang sesi pemeriksaan balas, peguam-peguam turut mempersoalkan kaedah yang digunakan oleh Nurliza sehingga membawa kepada kesimpulan bahawa 2,030 spesimen itu berkemungkinan besar tulang manusia.

Walaupun diasak bertubi-tubi, beliau yang pernah memberi keterangan dalam perbicaraan kes pembunuhan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu bagaimanapun kelihatan tenang.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Akhtar Tahir yang masuk hari ke-46 bersambung esok.

Full content generated by Get Full RSS.

Peniaga, bekas askar dihukum mati

Posted:

Peniaga, bekas askar dihukum mati

Peniaga, bekas askar dihukum mati

Oleh JAMLIAH ABDULLAH
utusankedah@utusan.com.my

ALOR SETAR 8 Nov. - Mahkamah Tinggi di sini hari ini menjatuhkan hukuman gantung sampai mati ke atas seorang peniaga dan seorang pesara tentera setelah didapati bersalah mengedar 4,497.3 gram kanabis, dua tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman, Mohd. Zaki Abdul Wahab menjatuhkan hukuman itu terhadap Zainal Nanyan, 48, dan Desar Din, 60, setelah pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan yang munasabah terhadap kes pendakwaan.

Zainal yang berkemeja lengan panjang berwarna biru lembut dan rakannya, Desar berkemeja-T biru gelap kelihatan tenang sebaik sahaja menerima keputusan itu.

Mereka dilihat sempat menemui keluarga masing-masing di galeri awam.

Zainal dari Bukit Kayu Hitam dan Desar dari Gurun didakwa secara bersama mengedar ganja tersebut di simpang Jalan Sungai Badak, bersebelahan kedai Tiang Roman/Batu Nesan, Gurun pada pukul 5.45 petang, 21 Mei 2009.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 39B(1)(a) Akta Dadah Berbahaya 1952 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 39B(2) akta yang sama yang memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Dalam penghakimannya, Mohd. Zaki berkata, walaupun kedua-dua tertuduh memberi keterangan secara bersumpah namun pembelaan mereka adalah sesuatu yang diada-adakan yang tidak boleh dipercayai dan diterima oleh mahkamah.

''Pihak pembelaan telah gagal menimbulkan keraguan yang munasabah dan selepas mempertimbangkan keseluruhannya, pihak pendakwaan berjaya buktikan kes terhadap tertuduh. Bagi kesalahan ini satu-satunya hukuman adalah gantung sampai mati,'' kata Mohd Zaki.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Norshuhada Mohd. Yatim, manakala Zainal diwakili peguam Datuk Salehuddin Saidin dan Desar diwakili peguam Mohd. Amir Abdul Rani.

Salehuddin dalam rayuannya memberitahu, anak guamnya mempunyai seorang isteri serta tiga anak dan selepas ditangkap, perniagaan kedai makannya telah ditutup.

''Tertuduh yang merupakan anak tunggal juga menanggung kedua ibu bapanya dan ini merupakan kesalahan pertama,'' katanya.

Mohd. Amir pula merayu, anak guamnya merupakan seorang warganegara yang baik kerana pernah bertugas selama 22 tahun sebagai anggota tentera dan tidak mempunyai rekod lampau.

Katanya, selepas bersara datuk kepada 10 orang cucu itu hanya bekerja sebagai buruh kasar dengan pendapatan antara RM200 hingga RM300 sebulan selain mendapat duit hasil pemberian tiga anaknya.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved