Ahad, 9 Oktober 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


DAP serlah sikap sebenar

Posted:

DAP serlah sikap sebenar

DAP serlah sikap sebenar

Oleh FAIZAH IZZANI ZAKARIA
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 9 Okt. - Beberapa pihak terus mempersoalkan keputusan DAP menarik balik penggantungan selama enam bulan terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah, M. Manoharan kerana mengeluarkan kenyataan biadab di laman sosial Facebook berhubung Jalur Gemilang.

Rata-rata mereka berpendapat, keputusan itu menyerlahkan sikap sebenar DAP yang double standard selain menganggapnya sebagai tindakan terdesak parti itu untuk menyelamatkan kedudukan Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng.

Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin berkata, tindakan DAP itu dilihat tidak lebih untuk mengelakkan Guan Eng daripada dikenakan tindakan kerana kenyataannya memburuk-burukkan Johor.

"Tindakan ini menyerlahkan sikap DAP yang mengamalkan politik putar-belit dan double standard terutama terhadap pemimpin daripada kaum lain. Parti ini juga sudah menjadi seperti parti anak-beranak. Apa akan jadi jika ia memerintah negara," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas keputusan DAP semalam yang mengetepikan hukuman gantung selama enam bulan terhadap Manoharan sebaliknya, sekadar memberi amaran keras terhadap beliau ekoran kenyataannya mengenai Jalur Gemilang.

Pengerusi DAP, Karpal Singh pada mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) berkata, parti itu juga tidak akan mengambil sebarang tindakan terhadap Guan Eng ekoran kenyataannya mengenai Johor kerana dibuat atas kapasitinya sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang.

Sementara itu, Ahli Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishnan berkata, keputusan itu tidak bermakna Guan Eng boleh mengelak daripada dikenakan tindakan seperti yang dikenakan terhadap Manoharan.

"Ia adalah perkara yang berbeza (Manoharan dan Guan Eng). Guan Eng tetap perlu diambil tindakan kerana kenyataannya itu. Jangan cuba memperbodohkan orang India dengan keputusan menarik semula penggantungan terhadap Manoharan itu," katanya.

Beliau berkata, keputusan DAP melepaskan Manoharan adalah satu tindakan terdesak untuk menyelamatkan Guan Eng.

"Keputusan terhadap Manoharan itu tidak ikhlas. Ia dibuat hanya selepas saya mempersoalkan penggantungan itu di Dewan Rakyat. Mengapa pula tiada tindakan terhadap Guan Eng?" katanya.

Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee Beng berkata, keputusan DAP itu memang sudah boleh dijangka.

"Saya tidak hairan langsung dengan keputusan itu. Mereka boleh membuat keputusan sesuka hati demi kepentingan sesuatu pihak. Mereka boleh hukum atau tidak mahu hukum mana-mana pemimpin atau ahli yang melakukan kesalahan sesuka hati mereka," katanya.

Menurutnya, tindakan itu menyerlahkan lagi sikap cauvinis DAP yang kononnya mahu menjaga kepentingan semua kaum tetapi sebenarnya ia mementingkan hak satu kaum sahaja.

Dalam pada itu, bekas Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK), SD Johari Md. Yassin berkata, rakyat seharusnya menilai sendiri tindakan double standard DAP itu yang mahu menyelamatkan keadaan dan kedudukan pemimpin yang penting sahaja.

Katanya, sudah terbukti DAP merupakan parti rasis dan ia bertambah teruk lagi kini apabila pemimpin-pemimpinnya sering mengeluarkan kenyataan yang memburukkan negara.

"Memang jelas banyak tindakan DAP menyebabkan parti itu tidak boleh diterima rakyat," katanya.

'DAP tetap tidak terima hudud'

Posted:

'DAP tetap tidak terima hudud'

'DAP tetap tidak terima hudud'

IPOH 9 Oktober - Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng memberi lampu hijau kepada kepimpinan DAP negeri untuk membuat keputusan sama ada meletakkan calon Melayu untuk bertanding dalam pilihan raya umum akan datang.

Ditanya kemungkinan DAP mengambil langkah tersebut bagi mencerahkan peluang parti itu memegang jawatan Menteri Besar, Guan Eng berkata, keputusan mengenai pemilihan calon akan diuruskan kepimpinan DAP negeri.

Bagaimanapun, katanya, buat masa ini belum ada cadangan untuk menggantikan Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin sebagai calon Menteri Besar jika pakatan pembangkang kembali menguasai Perak.

"Kita biarkan perkara ini diuruskan oleh DAP Perak tetapi mereka tidak ada menyuarakan hasrat untuk mendapatkan orang baru, jadi calon Menteri Besar kekal Datuk Seri Nizar.

"Berkenaan dengan pertukaran kerusi melibatkan parti-parti dalam pembangkang, rundingan masih lagi dijalankan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Tahunan DAP Negeri Perak Ke-16 di sini hari ini.

Hadir sama Penasihat DAP, Lim Kit Siang serta Pengerusi DAP Perak, Ngeh Koo Ham dan Setiausahanya, Nga Kor Ming.

Koo Ham sebelum ini dilaporkan berkata bahawa DAP berhasrat meletakkan lebih ramai calon Melayu bertanding atas tiket parti itu pada pilihan raya umum akan datang.

Sementara itu, Guan Eng mengulangi pendirian tegas bahawa kepimpinan tertinggi DAP akan meninggalkan pakatan pembangkang sekiranya Pas meneruskan hasrat melaksanakan hukum hudud di negara ini.

Menurutnya, pendirian tersebut tidak akan berubah memandangkan pelaksanaan hukum berkenaan tidak menepati manifesto bersama pakatan pembangkang dan Buku Jingga.

Sambil mengakui isu itu boleh menjejaskan pakatan pembangkang dalam pilihan raya umum akan datang jika tidak ditangani secara berkesan, Guan Eng menegaskan, ketetapan itu dibuat memandangkan DAP seolah-olah dilihat tidak menjalankan tugas mereka.

"Pendirian DAP ialah kita tidak boleh menerima hudud tetapi boleh berkongsi dengan Pas dalam isu lain," tegasnya.

Menjawab pertanyaan mengenai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Gasing, Edward Lee yang mengancam akan keluar parti jika tidak dicalonkan dalam pilihan raya akan datang, Guan Eng berkata, pihaknya akan menyiasat dahulu kebenaran kenyataan tersebut.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved