Ahad, 9 Oktober 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Pahang iktiraf qari, qariah

Posted:

Pahang iktiraf qari, qariah

Pahang iktiraf qari, qariah

Oleh M. SHAHRINNAHAR ABD. LATIB
nahar.latib@utusan.com.my


Adnan Yaakob menyampaikan sijil kepada salah seorang penceramah selepas menutup Program Tahsin al-Quran dan Haflah Perdana Bersama Johan Qari dan Qariah Kebangsaan dan Antarabangsa di Kuantan, semalam.


KUANTAN 9 Okt. - Kerajaan negeri akan mengumpulkan semua bekas johan kategori qari dan qariah dari negeri ini bagi merakamkan kembali bacaan mereka untuk diedarkan kepada orang ramai.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, usaha itu akan dilaksanakan bersama Persatuan Tarannum Pahang (PTP), manakala kerajaan negeri dan Yayasan Pahang akan menanggung kos yang diperlukan untuk projek berkenaan.

"Selepas direkodkan, cakera padat (CD) rakaman bacaan tersebut akan diedarkan dan hasil jualannya disumbangkan kepada qari dan qariah terlibat," katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penutup Program Tahsin al-Quran dan Haflah Perdana Bersama Johan Qari dan Qariah Kebangsaan serta Antarabangsa di Dewan Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) di sini hari ini.

Hadir sama, Timbalan Pengarah JAIP, Datuk Mohd. Ghazali Abdul Aziz; Penasihat 1 PTP, Datuk Ahmad Faizul Ghazali dan Pengerusi PTP, Mohd. Khalil Mohd Zari.

Pada majlis itu, Adnan turut melancarkan Buletin Al-Maqamat yang memuatkan program serta maklumat berkaitan PTP selain cara bacaan al-Quran yang betul.

Tambah Adnan, usaha yang akan dilakukan itu cukup relevan dalam usaha memastikan bacaan al-Quran oleh mereka yang diakui hebat di dalam bidang itu diperturunkan kepada generasi masa depan.

"Bukan senang kita dapat mendengar bacaan al-Quran daripada qari dan qariah yang berjaya di peringkat antarabangsa seperti mereka.

"Malah, saya sendiri begitu meminati bacaan al-Quran daripada qari dan qariah seperti Rogayah Sulong, Faridah Mat Saman dan Allahyarham Datuk Ismail Hashim," katanya.

Sementara itu, kata beliau, usaha yang dijalankan oleh PTP melalui program seperti ini sangat baik bagi memantapkan kemahiran membaca al-Quran dalam kalangan generasi muda ketika ini.

Katanya, kerajaan negeri sentiasa menyokong program PTP kerana mahu melihat lebih ramai golongan hafaz al-Quran dilahirkan di negeri ini.

Bajet 2012: Bantu atasi beban rakyat

Posted:

Bajet 2012: Bantu atasi beban rakyat

Bajet 2012: Bantu atasi beban rakyat

KUANTAN 9 Okt. - Bajet 2012 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kelmarin dianggap yang terbaik kerana ia meliputi segenap lapisan masyarakat di samping membuktikan kesungguhan kerajaan dalam mengatasi beberapa isu yang membelenggu rakyat selama ini.

Rata-rata penduduk yang ditemui di sini memuji langkah kerajaan Pusat tersebut yang tidak mengabaikan rakyat sama ada di luar bandar mahupun di bandar.

Seorang peniaga, Mohd. Rokman Mustafa, 35, berkata, bajet tersebut menunjukkan Barisan Nasional merupakan kerajaan yang mementingkan kesejahteraan seluruh rakyat.

"Pemansuhan yuran persekolahan juga merupakan yang terbaik kerana dapat mengurangkan beban kewangan ibu bapa setiap kali menjelang pembukaan sesi persekolahan," katanya di sini, semalam.

Sementara itu, seorang penjawat awam, Khairu Aidilnishah Rizan Jalil, 34, berkata, dia bersyukur kerana kerajaan mengumumkan untuk memberi bonus kepada penjawat awam.

"Ini memberi kelegaan kepada saya kerana dapat menampung keperluan keluarga pada awal tahun nanti.

"Pemberian bonus itu merupakan satu berita yang paling menggembirakan bagi kami kakitangan awam," katanya.

Seorang pesara kerajaan, Husin Awang Bidin, 56, berkata, langkah kerajaan memberi kenaikan pencen tahunan sebanyak dua peratus menunjukkan kerajaan amat prihatin dengan nasib pesara kerajaan.

"Kebanyakan pesara merupakan warga emas, jadi mereka tidak lagi mampu untuk bekerja.

"Oleh itu, kenaikan dua peratus pencen itu secara tidak langsung dapat mengurangkan beban sara hidup kami ketika ini," katanya.

Pekerja swasta, Siti Zuraini Mohd. Ariff, 25, pula berkata, bajet kali ini juga menunjukkan bahawa kerajaan amat memahami keperluan generasi muda.

"Terima kasih kerana kerajaan memberi peruntukan yang banyak untuk pembangunan belia yang merangkumi aktiviti dan kemahiran," kata Siti Zuraini.

Paling menarik, tambahnya, kerajaan juga tidak meminggirkan kakitangan swasta dalam bajet itu.

14 UMNO Bahagian terima van Skuad Sayang

Posted:

14 UMNO Bahagian terima van Skuad Sayang

14 UMNO Bahagian terima van Skuad Sayang

KUANTAN 9 Okt. - Sebanyak 14 buah van Skuad Sayang yang bernilai kira-kira RM90,000 sebuah diagihkan kepada semua bahagian UMNO di negeri ini semalam.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, van terbabit dikhususkan untuk kegunaan Wanita UMNO Bahagian bagi menjalankan aktiviti kebajikan mereka.

"Ia juga merupakan pengiktirafan UMNO negeri terhadap aktiviti kebajikan yang dilakukan oleh pergerakan tersebut.

"Namun, van tersebut boleh dikongsi bersama dengan sayap pergerakan lain untuk tujuan kebaikan parti," katanya pada sidang akhbar selepas Majlis Penyerahan Van Skuad Sayang kepada UMNO Bahagian seluruh Pahang di kediaman rasmi Menteri Besar di sini semalam.

Hadir sama, Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Sains, Teknologi dan Inovasi negeri, Datuk Mohd. Sharkar Shamsuddin dan Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Hal Ehwal Felda negeri, Datuk Tan Mohd. Aminuddin Ishak.

Katanya, sehubungan itu, van tersebut diharap dapat dimanfaatkan dengan sebaik mungkin bagi menjalankan aktiviti kebajikan untuk faedah semua rakyat.

"Kita harap ia akan memudahkan tugas Skuad Sayang untuk terus mendekati dan membantu rakyat yang memerlukan," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved