Ahad, 9 Oktober 2011

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Tablet jadi tumpuan

Posted:

Tablet jadi tumpuan

Tablet jadi tumpuan

Oleh NAZRUL AZIM SHARUDDIN
nazrul.sharuddin@utusan.com.my


Zalman Aefendy Zainal Abidin (dua dari kiri) bersama Ketua Operasi Advance Data Celcom Axiata Berhad, Afizulazha Abdullah (tengah) dan Ketua Bahagian Mobile Phone Samsung Malaysia Electronic Sdn. Bhd., Lee Jui Siang menunjukkan Galaxy Tab 10.1 di Majlis Pelancaran Samsung Galaxy Tab 10.1 di ibu negara baru-baru ini.


SEJAK syarikat teknologi Apple Inc. memperkenalkan komputer tabletnya, iPad pada tahun lepas, produk seumpama itu terus mendapat tempat di hati penggemar gajet dunia.

Popularitinya yang semakin meningkat adalah disebabkan ia mempunyai reka bentuk serta binaan cukup ringkas selain menawarkan aplikasi canggih dan menyeluruh.

Seringkas nama tablet, peranti berkenaan mempunyai saiz yang kompak, ringan, nipis, mudah di bawa dan digunakan di mana-mana sahaja.

Tahun 2011 menyaksikan banyak syarikat teknologi dunia berlumba-lumba menghasilkan produk tablet mereka dengan tawaran pelbagai spesifikasi menarik dan sofistikated.

Tujuannya adalah untuk memberi lebih pilihan dan menarik perhatian pengguna memiliki produk mobiliti berkenaan.

Malah, sambutan luar biasa yang diterima produk tablet ketika ini dikatakan bakal mengatasi pasaran komputer netbook menjelang tahun 2012.

Berikut disenaraikan beberapa model komputer tablet yang baru diperkenalkan di pasaran negara.

Sambutan 130 tahun kecemerlangan OKI

Posted:

Sambutan 130 tahun kecemerlangan OKI

Sambutan 130 tahun kecemerlangan OKI

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN


PENCETAK OKI yang mempunyai spesifikasi memudahkan pengguna.


SEBUAH syarikat pengeluar produk teknologi komunikasi dan maklumat (ICT) termasuk pencetak LED, OKI menyambut ulang tahunnya ke 130 sejak diasaskan di Tokyo, Jepun pada 1881.

Semasa sidang akhbar yang diadakan di Seri Kembangan, Selangor baru-baru ini, OKI Data, sebuah subsidiari kepada OKI Electric Industry pakar pencetak bagi pernigaan mengumumkan ulang tahun ke 130 jenama OKI dan melancarkan pencetak mono digital LED B800 siri A3 ke pasaran negara ini.

Ini merupakan permulaan kepada pencetak akan datang iaitu A4 mono MFP.

Diasaskan oleh Kibataro Oki pada tahun 1881, OKI membangunkan telefon domestik pertama Jepun dinamakan Microsound tidak lama selepas pelancarannya.

Antara produk yang mendapat pengiktirafan dalam sejarah Jepun adalah telefon automatik pertama Jepun dan komputer transistor pertama buatan Jepun yang menggunakan memori OKITAC-5090.

Sepanjang tempoh berkenaan, OKI menjadi pengasas bagi beberapa produk yang mendapat permintaan dunia seperti pencetak LED pertama dunia pada tahun 1981, mesin teler automatik (ATM) pada 1982, sistem Voice over Internet Protocol (VoIP) pertama di Jepun pada 1996 dan pelayan telefoni IP serasi Microsoft.NET bagi industri.

Dalam berkongsi kejayaan OKI, Timbalan Presiden OKI Data Corporation mendedahkan kejayaan OKI terletak kepada 'semangat keusahawan' yang subur dan diwarisi dalam sejarah syarikat.

"Kami melihat diri sebagai syarikat yang menyokong pembangunan infrastruktur sosial sama ada di Jepun atau luar negara.

"Dengan melihat pelanggan sebagai teras kejayaan, OKI sentiasa memastikan dan berusaha memenuhi keperluan pasaran dalam membangunkan produk bagi memuaskan hati pelanggan serta menyumbang kepada pembangunan masyarakat bermaklumat," katanya.

Perniagaan OKI seluruh sedunia merentasi bidang Penyelesaian dan Perkhidmatan, Sistem Telekom, Sistem Infrastruktur Sosial, Sistem Mekatronik dan Pencetak.

Pada majlis yang sama, OKI memperkenalkan pencetak A3 mono LED, B820n dan B840n.

Pencetak mono siri B800 datang dengan kelajuan, kepelbagaian dan menggunakan peralatan bagi kertas A4 selain menawarkan kemudahan mencetak A3 apabila diperlukan.

Pengurus Besar Jabatan Pengurusan Produk, Kumpulan Pencetak Bisnes, Kumpulan OKI Data, Hirotomo Nonaka berkata, B840 direka khusus bagi memenuhi keperluan mencetak menggunakan kertas A3 bagi industri kecil dan sederhana (IKS), bisnes besar, pasaran vertikal termasuk syarikat pembinaan.

Siri B800 merupakan alternatif terbaik bagi mereka yang mencari pencetak yang pantas, kos rendah, mudah digunakan ditambah dengan penggunaan kertas cetak A3.

B840dn juga didatangkan dengan kaedah 'bayar per cetak' (dinamakan ES8140) di bawah 'Jumlah Urus Cetak', program Perkhidmatan Pengurusan Cetakan OKI (MPS) yang membantu organisasi mengurangkan cetakan dengan menyingkirkan bahan buangan melalui penyelesaian cetakan intuitif.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved