Khamis, 22 September 2011

Utusan Online - Jenayah


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Jenayah


'Jangan buat tuduhan tanpa bukti'

Posted:

'Jangan buat tuduhan tanpa bukti'

'Jangan buat tuduhan tanpa bukti'

JOHOR BAHRU 22 Sept. - Anak Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu, Ahmad Saiful Islam dinasihatkan agar tidak membuat tuduhan terhadap pasukan polis tanpa mempunyai bukti.

Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar berkata, tuduhan Ahmad Saiful yang mendakwa polis menjadi dalang dalam cubaan membakar rumah mereka kelmarin tidak boleh diterima akal.

"Saya pun hairan, adakah boleh diterima akal menuduh pihak polis yang menjadi dalang dalam cubaan membakar rumah. Jangan buat tuduhan, jika ada bukti kemukakan atau boleh berjumpa saya," katanya.

Semalam, akhbar melaporkan kediaman Mohamad atau Mat Sabu cuba dibakar individu tidak dikenali selepas disimbah cecair dipercayai minyak tanah.

Bagaimanapun, dalam kejadian pukul 12.40 tengah malam itu, rumah teres dua tingkat itu tidak mengalami kerosakan teruk, sebaliknya hanya sebahagian pintu pagar yang terjejas.

Khalid ditemui selepas merasmikan Seminar Pembentangan Kertas Kerja Bengkel Cadangan Penjenamaan Penstrukturan Semula Pasukan Gerakan Marin (PGM) di sini hari ini.

Mengenai desakan banyak pihak yang mahu tindakan diambil terhadap Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Alam Shah, M. Manoharan yang menulis dalam laman sosial, Facebooknya baru-baru ini untuk menukar Jalur Gemilang jika pembangkang memperoleh kuasa, Khalid menasihatkan ahli politik supaya berhati-hati ketika mengeluarkan kenyataan.

"Ahli politik diminta tidak membuat kenyataan sesuka hati lebih-lebih lagi membabitkan isu sensitif yang boleh menggugat ketenteraman awam.

"Kebanyakan mereka yang suka buat kenyataan ikut sedap mulut semuanya orang terpelajar. Jadi, berhati-hati dan beringatlah apabila bercakap," katanya.

Mengulas lanjut, Khalid berkata, pihaknya akan mengkaji tindakan yang bersesuaian memandangkan terdapat laporan polis dibuat oleh pelbagai pihak.

Wanita trauma diragut buat laporan di bilik Triaj

Posted:

Wanita trauma diragut buat laporan di bilik Triaj

Wanita trauma diragut buat laporan di bilik Triaj

KUALA LUMPUR 22 Sept. - Seorang wanita yang trauma selepas menjadi mangsa ragut, antara pengadu yang membuat laporan di bilik Triaj di Balai Polis Sungai Besi, di sini hari ini.

Ketua Polis Balai Sungai Besi, Cif Inspektor R. Chanthran berkata, laporan polis itu dibuat oleh wanita terbabit pukul 10 pagi berhubung satu insiden ragut yang menimpa dirinya.

"Selepas meneliti aduan mangsa, dia dibawa ke bilik Triaj ekoran kes itu dilihat mendatangkan trauma terhadapnya.

"Bagaimanapun saya tidak boleh mendedahkan mengenai perkara itu," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar melancarkan Perkhidmatan Triaj PDRM di Balai Polis Travers di sini kerana melihat perkhidmatan itu merupakan satu daripada inisiatif yang disenaraikan di bawah projek Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) untuk meningkatkan tahap kepuasan pelanggan terhadap perkhidmatan PDRM.

Beliau berkata, fasa pertama perkhidmatan Triaj telah dilaksanakan mulai tahun lalu dengan lima balai (Damansara, Seksyen 15, Shah Alam; Travers, Petaling dan Sungai Besi) dipilih sebagai perintis projek tersebut iaitu dua di Kontinjen Selangor dan tiga di Kuala Lumpur.

Bilik khas di bahagian pertanyaan balai polis itu adalah untuk kegunaan pengadu yang ingin membuat laporan berkaitan kes-kes sensitif selain menjaga kerahsiaan pengadu dan bagi mengelak berlaku suasana tidak terkawal di kaunter.

Katanya, kemudahan itu diberikan kepada orang ramai yang membuat aduan berkaitan kes-kes sensitif seperti jenayah seksual, keganasan rumahtangga, culik, ragut dan kemalangan jalan raya.

Sementara itu, satu lagi laporan dibuat di Balai Polis Travers petang ini.

Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Khalid berkata, seorang pengadu wanita telah datang ke balai polis berkenaan dan dibantu menggunakan bilik Triaj.

Jelasnya, bagaimanapun, beliau tidak boleh mendedahkan masalah atau kes yang dihadapi oleh wanita terbabit kepada pihak media.

"Saya boleh mengesahkan terdapat seorang wanita datang ke Balai Polis Travers untuk membuat laporan yang dipercayai berkaitan kes-kes sensitif.

"Oleh itu, kita telah membawanya ke bilik Triaj bagi mengelak berlaku suasana tidak terkawal jika aduan dibuat di kaunter pertanyaan," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved