Khamis, 22 September 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Projek besarkan kampung

Posted:

Projek besarkan kampung

Projek besarkan kampung

Oleh M.RIZAL NOR
utusanktn@gmail.com


LAU Lee mengagihkan duit raya kepada kanak-kanak di Kampung Sungai Par, Jerantut, semalam.


JERANTUT 22 Sept. - Projek membesarkan kampung di daerah ini boleh dijadikan alternatif bagi mengatasi masalah kesukaran membina rumah dan penduduk yang padat.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Damak, Datuk Lau Lee berkata, projek tersebut dapat membantu mengatasi masalah kepadatan penduduk di kawasan perkampungan yang kecil.

"Setakat ini di Jerantut kita telah jalankan projek tersebut di Kampung Bukit Genting, Bukit Dinding serta Kampung Gintong," katanya pada majlis jamuan Hari Raya Aidilfitri dan ramah mesra bersama rakyat di Kampung Sungai Par di sini, hari ini.

Menurutnya, melalui projek membesarkan kampung, setiap keluarga akan diberi tanah untuk membina rumah sendiri dan generasi kedua pula akan turut mendapat bahagian sekiranya masih terdapat kekosongan.

"Penduduk di sini meminta kerajaan membina rumah kos rendah di kawasan mereka, namun saya rasa projek membesarkan kampung lebih baik kerana ia akan memberi manfaat kepada semua penduduk.

"Ketua kampung perlu mencari kawasan lapang yang boleh dijadikan penempatan dan saya akan mengemukakan perkara tersebut kepada kerajaan negeri," ujarnya.

Sementara itu, Penghulu kampung berkenaan, Mohd. Nasir Abdullah Sani berkata, semua penduduk bersetuju dengan cadangan membesarkan kampung tersebut.

"Kami akan mencari kawasan lapang berhampiran untuk membina penempatan baru bagi mengatasi kepadatan penduduk dan sekali gus dapat mengatasi penghijrahan penduduk ke kawasan bandar," jelasnya.

Pelajar miskin terima bantuan ECER

Posted:

Pelajar miskin terima bantuan ECER

Pelajar miskin terima bantuan ECER


G. Thinish (dua kiri) bergambar bersama keluarga Fazri Hizam selepas menyampaikan sumbangan beg sekolah, meja, kipas, lampu dan buku kepada keluarga berkenaan di Temerloh, kelmarin.


TEMERLOH 22 Sept. - Dengan bergantung sepenuhnya bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM400 sebulan, kehidupan Fazri Hizam Rawi bersama isteri dan lima anaknya ibarat kais pagi makan pagi.

Malah, ada ketikanya Fazri Hizam, 43, yang menghidap tibi terpaksa mengharapkan bantuan sanak saudara terdekat berikutan keadaan kesihatannya yang semakin buruk sejak setahun lalu sehingga menyukarkannya untuk bekerja.

Semenjak itu, kehidupan mereka sekeluarga bertambah perit dengan segala wang yang ada perlu digunakan bagi tujuan makan dan minum walaupun Fazri Hizam menyedari pelajaran anak-anak juga harus diutamakan.

Bagaimanapun, bapa kepada lima orang anak itu yang sebelum ini melakukan kerja-kerja kampung bernasib baik apabila mendapat perhatian Program Empower Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER).

Menerusi program bagi meningkatkan kemajuan pendidikan anak- anak golongan miskin itu, ECER menyumbangkan meja, kerusi, beg sekolah, lampu membaca, buku dan peralatan tulis.

Selain menyampaikan sumbangan tersebut, 20 peserta program Empower turut bergotong-royong membantu membersihkan persekitaran rumah Fazri Hizam.

Penyelaras Projek Pertubuhan Kemajuan Sosial Malaysia, G. Thinish berkata, kemiskinan keluarga Fazri Hizam dikesan melalui anaknya, Nor Fadila, murid tahun enam yang dipilih menyertai program Empower.

''Selain memberikan kelas tuisyen dan motivasi kepada murid terpilih di bawah program Empower, pihak ECER juga melawat rumah keluarga pelajar terbabit .

''Daripada 48 rumah yang dilawati, kami dapati rumah Nor Fadila sangat daif dan tidak mempunyai kemudahan tempat belajar yang kondusif," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan di rumah Fazri Hizam dekat sini, semalam.

Menurut beliau, Nor Fadila adalah salah seorang daripada 10 murid SK Bandar Mentakab yang berpotensi untuk mendapat 5A dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang berlangsung baru-baru ini.

Tambahnya, walaupun Nor Fadila sudah selesai menduduki UPSR tetapi semua sumbangan itu boleh digunakan adik-beradiknya yang lain agar mereka dapat belajar dalam keadaan yang lebih selesa.

Sementara itu, Fazri Hizam memberitahu, mereka sekeluarga kini hanya bergantung kepada bantuan JKM yang disalurkan kepada anak ketiganya, Siti Nor Aini, 11, yang merupakan anak kurang upaya.

Seramai 64 golongan memerlukan terima bantuan makanan

Posted:

Seramai 64 golongan memerlukan terima bantuan makanan

Seramai 64 golongan memerlukan terima bantuan makanan

JERANTUT 22 Sept. - Seramai 64 orang terdiri daripada ibu tunggal, orang kurang upaya (OKU), warga emas dan fakir miskin dari Perumahan Awam Kos Rendah (PAKR) peringkat tiga dan empat menerima sumbangan makanan daripada UMNO Cawangan Bandar Baru, baru-baru ini.

Sumbangan makanan yang bernilai RM100 hingga RM150 itu disampaikan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Damak, Datuk Lau Lee.

Lau Lee ketika ditemui berkata, sumbangan itu merupakan amalan yang dituntut oleh semua agama tanpa mengira kaum, kepercayaan, darjat dan tempat tinggal seseorang.

"Adalah menjadi kewajipan semua pihak membantu orang miskin dan dalam kesusahan ketika menghadapi hari perayaan dan persekolahan di samping meringankan perbelanjaan mereka berikutan kenaikan harga barang keperluan harian," katanya di sini.

Beliau meminta syarikat-syarikat swasta membantu golongan yang memerlukan sama ada dari segi kewangan atau barangan keperluan harian secara sepanjang masa dan bukan sahaja pada musim perayaan sahaja.

Katanya, sumbangan itu penting untuk meringankan beban keluarga miskin, ibu tunggal, OKU dan warga emas supaya dapat menjalani kehidupan dengan lebih sempurna.

"Pihak-pihak tertentu yang mampu, tanpa mengira kaum dan agama, wajar menterjemahkan nilai kemanusiaan dengan menyalurkan bantuan. Kita menzahirkan nilai keprihatinan ini dengan menyumbang sesuatu yang boleh meringankan beban mereka," katanya.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved