Khamis, 22 September 2011

Utusan Online - Selatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Selatan


Orang Asli bakal miliki tanah

Posted:

Orang Asli bakal miliki tanah

Orang Asli bakal miliki tanah

Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR
utusanmelaka@utusan.com.my

SEREMBAN 21 Sept. – Lebih 7,000 Orang Asli yang menetap di 68 perkampungan membabitkan tanah seluas 1,650 hektar sekitar negeri ini bakal menerima status pemilikan tanah tetap apabila kerajaan negeri mengambil keputusan mengazetkan tanah berstatus hutan simpan kekal untuk dijadikan milik kaum minoriti itu.

Sehingga kini, sebanyak 13 kampung sudah diwartakan sebagai Rizab Orang Asli dengan pemilik rumah diberi geran milikan bersama manakala perkampungan selebihnya dalam proses penukaran status tanah.

Menteri Besar, Datuk Seri Mohamad Hasan, berkata kerajaan negeri mahu memastikan pembangunan Orang Asli tidak dipinggirkan dan mereka tidak mempunyai harta walaupun menetap di sebuah perkampungan untuk tempoh lama.

''Sebelum ini perkampungan mereka dibina di atas tanah hutan simpan atas ihsan kerajaan negeri, jadi ia sebenarnya secara tidak langsung bermakna kampung terbabit adalah kampung setinggan dan mereka tidak mempunyai sebarang hak ke atasnya.

''Justeru, kita membuat kajian bersama Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) dan mengenal pasti semua 68 kampung Orang Asli di negeri ini untuk diberi hak milik tanah kepada pemilik rumah," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Wisma Negeri, di sini hari ini.

Katanya, selain itu kerajaan negeri akan menaik taraf kawasan rayau Orang Asli dengan melantik RISDA serta FELCRA untuk mengusahakannya dengan pertanian kelapa sawit dan getah yang menjamin pulangan lumayan.

Jelasnya, agensi terbabit akan menguruskan ladang sawit serta getah di kawasan rayau berkenaan dengan setiap Orang Asli yang terbabit diberi lot saham bagi menggantikan hak milik tanah bagi mengelakkan mereka diperdaya pihak tidak bertanggungjawab.

''Sebelum ini, Orang Asli mengusahakan tanaman secara kecil-kecilan untuk makanan sendiri di kawasan rayau namun ia tidak membantu meningkatkan taraf hidup mereka.

''Dengan skim ini, mereka akan memperolehi pendapatan tetap kira-kira RM1,500 setiap bulan tanpa perlu melakukan apa-apa kerja.

Tamabah Mohamad, inisiatif tersebut akan dapat menjamin masa depan mereka, selain lot saham itu pula boleh diwariskan kepada anak-anak mereka.

Lokasi Balai Polis Sungai Lui tersorok

Posted:

Lokasi Balai Polis Sungai Lui tersorok

Lokasi Balai Polis Sungai Lui tersorok

Oleh SAJIDA ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my


Kedudukan Balai Polis Sungai Lui di sebalik kebun getah ternyata tidak strategik dan menyukarkan pengadu kerana tidak mempunyai lampu jalan terutama pada waktu malam.


JEMPOL 21 Sept. – Lokasi Balai Polis Sungai Lui, dekat sini yang terletak di sebalik kebun getah menyulitkan penduduk setempat untuk membuat laporan sekiranya berlaku sebarang kes jenayah mahupun kecemasan.

Menurut penduduk, Chelah Jantan, 67, kedudukan balai tersebut yang kini mencecah usia 30 tahun itu dianggap tidak strategik dan menyukarkan penduduk untuk melaporkan sebarang kejadian.

''Lokasinya terpencil dan tersorok kerana terletak di sebalik kebun getah, tambahan jalan untuk ke balai itu pula kecil dan gelap tanpa cahaya lampu.

''Rasanya sudah tiba masa ia diperbaharui dan diubah lokasinya. Kedudukan sekarang memang tidak sesuai. Kita faham, ia sudah dibina bagi tempoh yang lama, namun rasanya tidak salah jika sebuah balai baru dibina di lokasi yang lebih baik," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Beliau berharap pihak berkuasa tempatan dapat melakukan sesuatu bagi 'menghidupkan' semula balai tersebut.

Bagi Badly Rashid 59 pula, laluan balai yang gelap membuatkan pengadu takut untuk ke balai di waktu malam.

''Sudahlah tersorok, laluannya pula kecil dan gelap. Saya sendiri takut jika ingin ke sana pada waktu malam. Risau jika ada perkara yang tidak diingini berlaku.

''Walaupun berdekatan dengan balai, kami juga bakal berhadapan dengan pelbagai risiko kerana laluan ke balai gelap,"ujarnya.

Seorang lagi penduduk, Abdul Hamid Rajikin 65, meminta pihak berkenaan dapat melakukan sesuatu dengan memindahkan balai polis tersebut.

''Macam mana jika orang luar mahu mencari balai ini. Siapa sangka di sebalik kebun terdapat sebuah balai polis.

''Memang ada papan tanda tapi ia tidak banyak dan tidak dapat menunjukkan lokasi dengan tepat," jelasnya.

Rusnani Latip kini Pegawai Daerah Melaka Tengah

Posted:

Rusnani Latip kini Pegawai Daerah Melaka Tengah

Rusnani Latip kini Pegawai Daerah Melaka Tengah


Mohd. Ali Rustam (tengah) berkata sesuatu kepada Rusnani Latip (kiri) pada majlis perpisahan Ketua Setiausaha Sulit Ketua Menteri itu di Melaka, baru-baru ini.


MELAKA 21 Sept. - Selepas berkhidmat selama 10 tahun sebagai Ketua Setiausaha Sulit kepada Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam, Rusnani Latip dinaikkan pangkat sebagai Pegawai Daerah Melaka Tengah berkuat kuasa 16 September lalu.

Rusnani, 54, mula menjawat jawatan tersebut sejak 2001 dan sebelum itu pernah bertugas sebagai Pegawai Tadbir di Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri dan Penolong Pegawai Daerah Melaka Tengah pada 1992.

Tempat beliau kini diisi oleh bekas Penolong Setiausaha Kerajaan (swasta) di Unit Perancang Ekonomi (UPEN), Ahmad Azlan Ahmad Salleh.

Rusnani berkata, sepanjang berkhidmat sebagai Ketua Setiausaha Sulit Ketua Menteri, beliau tidak menghadapi sebarang masalah.

"Paling penting saya mesti selesaikan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan. Bila semua tugas itu berjalan lancar, tidak ada sebarang masalah yang timbul.

"Memang Mohd. Ali amat pentingkan soal kerja, kerana beliau mahu semua kerja dapat diselesaikan segera dan tidak ditangguh," katanya pada majlis perpisahan yang diadakan di Bangunan Secure Corporate Group di sini semalam.

Turut hadir Mohd. Ali bersama isteri, Datin Seri Asmah Abdul Rahman.

Pada majlis tersebut Mohd. Ali turut meraikan Ketua Cawangan Khas Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri, Asisten Komisioner Ab. Rahman Haron yang berpindah ke Ipoh, Perak dengan jawatan yang sama dan berpangkat Senior Asisten.

Mohd. Ali juga turut meraikan 29 kakitangan di Pejabat Ketua Menteri yang menyambut hari jadi masing-masing.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved