Selasa, 12 Julai 2011

Utusan Online - Pahang


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Pahang


Bantu anak Orang Asli cemerlang

Posted:

Bantu anak Orang Asli cemerlang

Bantu anak Orang Asli cemerlang

Oleh SITI NORIZAT SHIKH ABDUL JALIL
utusanpahang@utusan.com.my


Sebahagian 162 murid Sekolah Kebangsaan Runchang, Pekan, bersama 20 mahasiswa Kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang di sekolah tersebut, baru-baru ini.


PEKAN 12 Julai - Seramai 162 murid Sekolah Kebangsaan (SK) Runchang di sini berpeluang berinteraksi dan beramah mesra bersama 20 mahasiswa Kelab In-Smartive Universiti Malaysia Pahang (UMP) di sekolah tersebut, baru-baru ini.

Program dikenali sebagai Kilauan Mutiara Sinar itu dikendalikan oleh Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC), Jabatan Pelajaran Negeri Pahang dan Pusat Pengajian Berterusan dan Pembangunan Profesional (CENFED) UMP.

Program tanggungjawab sosial korporat ECERDC itu memberi tumpuan kepada anak-anak Orang Asli peserta Taman Agropolitan Runchang di sini diberi motivasi dan galakan kepada mereka agar menjadi insan cemerlang.

Pengarah program tersebut, Nurul Noramelya Zulkefli, 22, berkata, langkah itu memberi pendedahan bermanfaat kepada fasilitator yang rata-ratanya penuntut yang baru mendaftar di universiti itu bulan lalu.

Menurut beliau, pihaknya berdepan dengan cabaran utama dalam memahami sosiobudaya mereka yang rata-rata berketurunan Orang Asli, tetapi ia pengalaman berharga bagi mahasiswa terbabit.

''Peserta ternyata bersemangat dalam menjayakan modul-modul yang dikendalikan oleh mahasiswa UMP seperti Gemuruh, Bersyukurlah Kita, Di Kala Pena Menari dan lain-lain," katanya di sini baru-baru ini.

Turut hadir Penolong Kanan Pentadbiran SK Runchang, Anuar Zabidi Mohamed Ali; Penasihat Kelab In-Smartive UMP, Wan Nazrul Helmy Wan Mohd. Zain dan Ketua Penyelaras Sinar ECER UMP, Mohd. Zainal Bahari.

Turut diadakan pada program itu adalah ceramah keibubapaan yang disampaikan pensyarah UMP, Wan Nazrul Helmy dengan disertai ibu-bapa dan penjaga murid terbabit.

Sementara itu, Pengarah CENFED, Dr. Omar Jamaludin menyeru masyarakat setempat menghargai komitmen dan keprihatinan kerajaan untuk meningkatkan kecemerlangan akademik murid sekolah terutama di luar bandar.

''Kerajaan sentiasa prihatin terhadap golongan muda yang bakal menerajui negara ini dan tidak mahu mereka ketinggalan dalam arus pembangunan hari ini ," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

31 pelajar IPTA banci anak peneroka

Posted:

31 pelajar IPTA banci anak peneroka

31 pelajar IPTA banci anak peneroka


PENUNTUT tiga IPTA bergambar bersama pengurusan Felda dan keluarga angkat selepas Program Persada di Felda Kota Gelanggi Satu, Jerantut, baru-baru ini.


JERANTUT 12 Julai - Seramai 31 penuntut daripada tiga institusi pengajian tinggi awam (IPTA) menyertai program Permuafakatan Siswa-Siswi (Persada) di Felda Kota Gelanggi 1 dekat sini, baru-baru ini.

Mereka terdiri daripada penuntut Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) dan Universiti Sains Malaysia (USM).

Program secara bersepadu itu diadakan selama tiga hari membabitkan aktiviti anak angkat bersama 25 keluarga peneroka tanah rancangan itu, selain mengumpul data mengenai latar belakang kehidupan generasi kedua di situ.

Ketua Urus Setianya, Saifuddin Basiron berkata, program itu merupakan antara cara mengukuhkan persaudaraan antara penuntut dengan warga peneroka di tanah rancangan tersebut.

"Uniknya, kesemua penuntut terbabit adalah anak peneroka dari seluruh negara bagi membuat bancian mengenai generasi kedua anak peneroka di sini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini.

Majlis penutup dan penyerahan kembali anak angkat kumpulan penuntut terbabit dilakukan oleh Pengurus Felda Kota Gelanggi Satu, Hamid Mohamad.

Saifuddin berkata, bancian itu dibuat bagi mengutip data keluarga tentang aspek pekerjaan dan pendapatan berasaskan sosioekonomi masing-masing sebelum dibawa pulang ke universiti untuk tindakan selanjutnya.

Dalam pada itu, seorang penuntut Unimas, Norain Adawiyah Rahim, 21, berkata, program itu menyuntik pengalaman kepada penuntut IPTA sebagai pelengkap diri sebelum menceburi alam pekerjaan.

Rakannya, Suhaili Adi, 21, berkata, kehidupan masyarakat peneroka menjadi role model terhadap aspek perpaduan selain penyumbang terbesar dalam sektor ekonomi berasaskan kelapa sawit dan getah di negara ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

50 sukarelawan jayakan Cakna Prihatin

Posted:

50 sukarelawan jayakan Cakna Prihatin

50 sukarelawan jayakan Cakna Prihatin


Penuntut diploma kejururawatan Kolej Universiti Shahputra mengadakan pemeriksaan kesihatan percuma di Kampung Cherating, Kuantan, baru-baru ini.


KUANTAN 12 Julai - Seramai 50 sukarelawan terlibat menjayakan program Cakna Prihatin di Kampung Cherating di sini baru-baru ini.

Program tersebut anjuran Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) Pahang dengan kerjasama Sekretariat Rakan Muda Kolej Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (KIPSAS), Kolej Universiti Shahputra dan Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Cherating.

Pengerusi GPMS Pahang, Wan Emril Nizam Wan Embong berkata, dalam program tersebut, pihaknya telah memilih sebuah rumah usang yang diduduki oleh seorang anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela), Effarizam Jabar, 33.

Menurutnya, pemilihan itu disebabkan ayah kepada empat anak dan bekerja sebagai nelayan tersebut tidak mampu memperbaiki rumahnya berikutan pendapatannya yang tidak menentu.

''Atas keprihatinan itu, semua sukarelawan terbabit memberi komitmen membaik pulih rumah tersebut supaya keluarga Effarizam dapat menduduki rumah yang lebih selesa," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar dan Hal Ehwal Orang Asli negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail telah menyampaikan peruntukkan bagi menjayakan program tersebut.

Wan Rosdy dalam ucapannya, memuji program terbabit serta mengatakan rasa bangganya kerana mereka yang terlibat dalam aktiviti sukarelawan itu terdiri daripada generasi muda.

''Program seperti ini dapat memupuk sikap dan budaya lebih positif di kalangan masyarakat dan berharap dapat dijadikan perintis bagi mewujudkan lebih banyak aktiviti serupa pada masa depan,'' katanya.

Sementara itu, Pengerusi Rakan Muda KIPSAS, Mozaid Hasbullah berkata, selain aktiviti tersebut, pihaknya turut mengadakan pemeriksaan kesihatan percuma kepada penduduk kampung.

Katanya, usaha tersebut dikendalikan oleh penuntut kejururawatan Kolej Universiti Shahputra.

Pihak-pihak lain yang turut terlibat dalam menjayakan program itu ialah Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP), Jabatan Belia dan Sukan Pahang serta Sekolah Kebangsaan Cherating.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved