Ahad, 3 Julai 2011

Utusan Online - Megabait


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Megabait


Terlupa kata laluan BIOS

Posted:

Terlupa kata laluan BIOS

Terlupa kata laluan BIOS

SAYA terlupa kata laluan untuk sistem Basic Input Output System (BIOS) sebuah komputer. Bagaimanakah caranya untuk setkan semula kata laluan tersebut?

* N Day, Bukit Lada

TERIMA kasih. Sekiranya kata laluan tersebut disediakan oleh pihak pengilang yang menghasilkan BIOS tersebut, maka sila semaknya dengan pihak pengilang.

Ini bagi memastikan sama ada pihak pengilang ada menyediakan satu kata laluan yang piawai secara lalai kepada BIOS tersebut.

Sebagai contoh, bagi BIOS yang dikeluarkan oleh pihak Award atau Award BIOS ada menyediakan kata laluan seperti AWARD SW, AWARD_SW, Award SW, AWARD PW, _award, awkward, J64, j256, j262, j332, j322, 01322222, 589589, 589721, 595595, 598598, HLT, SER, SKY_FOX, aLLy, aLLY, Condo, CONCAT, TTPTHA, aPAf, HLT, KDD, ZBAAACA, ZAAADA dan ZJAAADC.

Anda boleh lakukan ini dengan mengenal pasti terlebih dahulu pihak pengeluar BIOS yang digunakan.

Dengan ini, cuba lakukan pencarian di Internet dengan menggunakan enjin carian atau terus menghubungi pihak pengeluar BIOS tersebut.

Sekiranya kata laluan tersebut disetkan oleh seseorang dan terlupa apakah kata laluan tersebut, maka, ia boleh disetkan semula dengan setkan semula sistem BIOS atau reflashed dengan cara menggunakan perisian atau perkakasan.

Bagi kaedah setkan semula sistem BIOS menggunakan perisian, kita perlu mencapai komputer tersebut yang sedang dilarikan atau log in.

Sekiranya tidak berupaya mencapai komputer yang sedang dilarikan, kaedah setkan semula sistem BIOS menggunakan perkakasan boleh digunakan.

Kaedah setkan semula sistem BIOS dengan menggunakan perisian boleh dilakukan dengan melayari laman web pihak pengeluar.

Seterusnya, muat turun program untuk setkan semula sistem BIOS yang disediakan oleh pihak pengeluar.

Gunakan program tersebut untuk setkan semula sistem BIOS komputer anda.

Selain program komputer yang disediakan oleh pihak pengeluar, boleh juga menggunakan program-program yang dihasilkan oleh pihak ketiga.

Bagaimana pun, perlu dipastikan ia sesuai dengan jenis sistem BIOS yang digunakan. Sebagai contoh, boleh menggunakan program MS DEBUG. Namun begitu, perlu tahu cara menggunakannya.

Bagi kaedah setkan semula sistem BIOS menggunakan perkakasan, ia perlu dilihat suisnya yang dikenali sebagai jumper yang berada pada papan utama. Jumper ini perlu disetkan semula untuk setkan semula sistem BIOS.

Caranya adalah seperti berikut:

1. Sila lihat manual pengguna bagi senibina papan utama atau motherboard komputer tersebut. Kenal pasti lokasi jumper bagi BIOS yang berada pada papan utama. Biasanya jumper ini mempunyai 3 pin dan jumper tersebut akan temukan dua daripada tiga pin tersebut. Konfigurasi ini boleh dilihat dalam manual pengguna papan utama tersebut.

2. Pastikan komputer tersebut sudah dimatikan. Seterusnya, cabut jumper tersebut daripada pin-pin tersebut.

3. Masukkan kembali jumper tersebut pada pin yang berlawanan dengan konfigurasi asal. Sebagai contoh, sekiranya pada asal jumper tersebut diletakan pada pin 1 dan pin 2. Jadi, kita letakan kembali jumper tersebut pada pin 2 dan pin 3. sila rujuk buku manual papan utama anda.

4. Sila tunggu dalam beberapa saat.

5. Seterusnya kembalikan semula konfigurasi jumper tersebut ke lokasi pin yang asal.

6. Akhirnya, buka komputer seperti biasa.

Antara cara lain yang boleh digunakan untuk setkan semula sistem BIOS adalah dengan mencabut bateri CMOS yang ada pada papan utama. Sebelum itu, pastikan anda telah tutup komputer. Setelah mencabutnya, boleh hidupkan semula komputer anda. Dengan ini, kata laluan bagi sistem BIOS anda akan tiada.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Memahami undang-undang jenayah siber

Posted:

Memahami undang-undang jenayah siber

Memahami undang-undang jenayah siber

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN

KINI tanya saja, siapa yang tiada laman web sosial? Seawal usia awal tadika sehingga ke usia emas boleh dikatakan mempunyai akaun laman web sosial.

Selain itu rakyat negara ini juga lebih gemar membayar bil dan membeli-belah di alam maya.

Mereka tidak perlu bimbang dengan masalah tempat letak kereta, masa kaunter bil dibuka atau mungkin diragut.

Kini semuanya di hujung jari!

Bagaimanapun dunia tanpa sempadan kini sebagai lubuk kepada penjenayah siber bagi pengguna yang leka dan tidak berhati-hati.

Walaupun modus operandinya berbeza tetapi kesan yang ditinggalkan masih sama - kerugian dan mungkin trauma.

Jika dulu banyak kes jenayah siber menjurus kepada teknikal dan melibatkan mereka yang pakar dan pengkomputeran seperti virus, botnet dan malware.

Tetapi kini jenayah siber di Internet menjurus kepada aktiviti sosial yang melibatkan pelbagai jenis penipuan.

Suatu masa dulu tentu ramai yang pernah menerima emel mengenai pemindahan harta pusaka yang melihatkan berbilion ringgit menyebabkan mangsa kerugian.

Selepas itu kenalan di laman sosial yang kononnya menghantar pelbagai barangan dan wang tunai dan 'tersangkut' di pihak kastam menyebabkan mangsa kerugian ratusan ribu ringgit.

Ini merupakan beberapa kes penipuan yang berlaku di alam siber.

Timbalan Presiden Perhubungan Jaringan Komunikasi Cyber Security Malaysia, Mohd. Shamir Hashim berkata, walaupun kes jenayah siber sama seperti jenayah lain tetapi masalah yang dihadapi oleh pihak berkuasa adalah mencari bahan bukti.

"Masalahnya dalam jenayah siber sukar bagi mendapatkan bahan bukti yang nyata seperti jenayah biasa misalnya pembunuh atau perompak.

"Bukannya tidak ada bukti tetapi mengambil masa untuk mencari bukti-bukti yang kukuh kerana segalanya adalah siber," kata beliau.

Justeru bagi merapatkan jurang antara pengamal undang-undang dan kes-kes jenayah siber, Jabatan Peguam Negara (AGC) dengan kerjasama CyberSecurity Malaysia (SCSM) akan menganjurkan seminar bertajuk Merapatkan Jurang: Perundangan dan Teknikal Mengenai Kes Jenayah Siber' bermula esok hingga Khamis ini.

Seminar yang pertama kali dianjurkan di negara ini akan menggabungkan aspek undang-undang dan teknikal bagi jenayah siber.

Seminar berkenaan disasarkan bagi membina landasan bagi mengumpulkan pakar undang-undang dan teknikal terutama mereka yang terlibat dalam kes jenayah siber.

"Mereka akan berkongsi maklumat berasaskan pengalaman dan bidang kepakaran," tambah beliau.

Sesinya direka khusus bagi memberi peluang kepada peserta berinteraksi dengan tenaga pakat serta membincangkan kaedah penyelesaian jenayah dan keselamatan siber.

Bagi memastikan semua peserta mendapatkan maklumat yang dikehendaki, tempat adalah terhad dan peserta digalakkan membuat pendaftaran.

Antara penceramah ialah Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Cybersecurity Malaysia , Lt. Kol. (B) Datuk Husin Jazri selain pegawai dari Jabatan Peguam Negara, , Polis Diraja Malaysia (PDRM) , Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) , Bank Negara Malaysia (BNM), dan beberapa tokoh dari luar negara termasuk Office of Antiterrorism Assistance (ATA).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved