Khamis, 23 Jun 2011

Utusan Online - Politik


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Politik


Anwar dicabar bersihkan nama dahulu

Posted:

Anwar dicabar bersihkan nama dahulu

Anwar dicabar bersihkan nama dahulu

KUALA LUMPUR 23 Jun - Datuk Seri Anwar Ibrahim dicabar supaya membersihkan namanya terlebih dahulu daripada segala tuduhan perlakuan tidak bermoral sebelum berhasrat membersihkan sistem pilihan raya negara ini dengan menyertai perhimpunan haram pada 9 Julai ini.

Ahli Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishnan (gambar) berkata, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu hanya perlu menyerahkan sampel asid deoksiribonukleik (DNA) dan menunjukkan jam tangan Omega sebagai bukti beliau bukan pelaku dalam video aksi seks yang tersebar sebelum ini.

"Saya percaya dalam usaha Anwar memberitahu rakyat mengenai sistem pilihan raya yang kononnya tidak adil, rakyat juga berhak mengetahui tentang perilaku sebenar beliau.

"Tanpa melakukan dua perkara itu, Anwar sepatutnya berasa malu untuk turut terlibat dalam perhimpunan haram Bersih sedangkan beliau tidak berani membersihkan namanya sendiri," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

Gobalakrishnan berkata, walaupun perhimpunan haram tersebut seakan-akan dianjurkan oleh gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), namun beliau percaya Anwar merupakan dalang di sebaliknya.

Katanya, perkara itu dapat dilihat jika mengambil kira sikap Anwar yang sanggup mempergunakan sesiapa sahaja bagi kepentingan dirinya jika berada dalam keadaan terdesak.

"Saya percaya perhimpunan itu hanya bertujuan mahu memesongkan perhatian rakyat terhadap kes yang membabitkannya.

"Anwar memerlukan keadaan huru-hara untuk menghasilkan gelombang kebencian terhadap kerajaan untuk memastikan hasrat politiknya tidak lenyap dalam arus konsep 1Malaysia," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Transformasi politik tidak perlu - Dr. M

Posted:

Transformasi politik tidak perlu - Dr. M

Transformasi politik tidak perlu - Dr. M

KUALA LUMPUR 23 Jun - Malaysia tidak memerlukan transformasi dalam sistem politik meskipun sedang melakukan perubahan ekonominya untuk menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, ini kerana sistem politik sedia ada tidak begitu teruk dan boleh diperbaiki.

''Sistem politik negara ini tidak boleh mengalami transformasi (hanya) kerana negara-negara lain melakukan perubahan. Transformasi sistem (politik) hanya boleh dilakukan apabila ada keperluan dan ia perlu mendatangkan kebaikan,'' katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama bertajuk Politik Malaysia: Perlukah ia berubah selari dengan transformasi ekonomi? anjuran Yayasan Kepimpinan Perdana di sini hari ini.

Dr. Mahathir berkata, sistem politik Malaysia bukan mudah untuk ditransformasi kerana negara ini begitu unik dengan mempunyai pelbagai kaum, budaya, agama, bahasa dan 30 etnik.

''Falsafah asas penubuhan negara mengambil kira bahawa semua rakyat mesti bersedia untuk menerima dalam memastikan kestabilan.

''Sebab itu kalau kita tengok, orang Melayu atau Cina menerima apa sahaja kelebihan dan kekurangan masing-masing selama separuh abad ini, sejak merdeka,'' katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved