Isnin, 6 Jun 2011

Utusan Online - Kota


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Kota


Kecewa ditawar rumah rosak

Posted:

Kecewa ditawar rumah rosak

Kecewa ditawar rumah rosak

Oleh ROSLAH OTHMAN
kota@utusangroup.com.my


SELAIN tiada kemudahan asas, rumah yang ditawarkan kepada Aishah juga rosak teruk termasuk tidak mempunyai sinki dan kotor. - utusan/Mohd. Naim Aziz


KUALA LUMPUR 6 Jun - Hati gembira seorang ibu tunggal kerana mendapat tawaran rumah daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bertukar sebaliknya apabila mendapati rumah itu rosak teruk dan tidak sesuai untuk didiami.

Dia yang hanya mahu dikenali sebagai Aishah Abdullah, 42, berkata, tawaran itu diterimanya menerusi satu surat bertarikh 15 April lalu dan segera menjelaskan segala bayaran cagaran yang diminta supaya dapat mendiami rumah itu dengan cepat.

"Sewaktu menerima tawaran itu, saya anggap penantian saya selama ini untuk mendapatkan rumah sudah berakhir tetapi saya sangat terkejut apabila mengunjungi rumah itu.

"Keadaannya sangat kotor manakala bekalan air dan elektrik sudah dipotong," katanya ketika ditemui di rumahnya itu yang terletak di berhampiran pusat bandar raya baru-baru ini.

Katanya, dia boleh membersihkan sampah-sarap yang bertaburan di dalam rumah itu tetapi melihat kepada keadaan rumah itu yang masih tidak diperbaiki termasuk tiada bekalan elektrik dan air, ia benar-benar mengecewakan.

"Bagaimana saya boleh mendudukinya dalam keadaan sekarang, sedangkan saya benar-benar mahu berpindah segera ke sini,'' ujarnya.

Aishah mendakwa, dia telah ke Jabatan Pengurusan Perumahan DBKL di Jalan Raja Abdullah di sini tetapi jawapan yang diterima amat mendukacitakan.

"Saya difahamkan, sebelum ini tempoh dua hingga tiga minggu diperlukan selepas mendapat surat tawaran untuk seseorang itu boleh menduduki rumah yang ditawarkan.

"Tetapi saya dimaklumkan oleh kakitangan yang bertugas bahawa saya mungkin perlu menunggu tiga hingga enam bulan lagi kerana DBKL tidak mempunyai peruntukan untuk membaik pulih unit tersebut," ujarnya.

Dakwanya, dia ada menyuarakan cadangan untuk mengupah pendawai bagi membaiki sistem pendawaian di rumah itu tetapi tidak dibenarkan.

Ibu tunggal kepada empat anak berusia 17 hingga 25 tahun itu berkata, dia amat memerlukan rumah tersebut kerana dia kini menumpang di rumah seorang rakannya di perumahan sama.

"Selepas berpisah dengan suami hampir dua tahun lalu, saya hidup sendirian. Sebelum ini saya menumpang di salah sebuah bilik di dewan berhampiran tetapi dihalau," ujarnya.

Katanya, banyak perkara yang dirancang sekiranya berpindah ke situ termasuk membawa anak-anaknya tinggal bersama selain meluangkan masa mengikuti kelas mendalami Islam kerana dia merupakan seorang saudara baru.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

2,000 unit rosak akibat vandalisme, kecurian

Posted:

2,000 unit rosak akibat vandalisme, kecurian

2,000 unit rosak akibat vandalisme, kecurian

KUALA LUMPUR 6 Jun - Terdapat lebih 2,000 unit rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam (PA) yang ditawarkan kepada orang ramai masih tidak sesuai didiami kerana rosak teruk.

Pengarah Jabatan Pengurusan Perumahan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Sukiman Surahman berkata, kerosakan itu disebabkan oleh perbuatan pihak yang tidak bertanggungjawab yang mencuri beberapa peralatan seperti wayar, sinki dan meter air.

Menurutnya, mengikuti prosedur, selepas pemohon menerima tawaran, mereka sudah boleh menduduki rumah itu dalam tempoh dua hingga tiga minggu selepas kontraktor selesai menjalankan kerja-kerja baik pulih.

"Bagaimanapun, disebabkan kesemua 36 kontraktor sebelum ini telah tamat kontrak pada Disember tahun lalu, berlaku kelewatan dalam membaik pulih rumah berkenaan.

"Kini Bahagian Pengurusan Perolehan, Jabatan Pentabdiran masih dalam proses melantik kontraktor baru dan kerja-kerja baik pulih hanya boleh dijalankan selepas kontraktor dilantik,'' ujarnya.

Namun, kata Sukiman, sekiranya ada permohonan daripada penyewa untuk melakukan sendiri kerja-kerja baik pulih, pihaknya tidak ada sebarang halangan.

Katanya, mereka hanya perlu merujuk terlebih dahulu kepada Jabatan Pengurusan Perumahan bagi kerja-kerja penilaian dan perlu mendapat persetujuan penyewa dan DBKL.

"DBKL tidak akan menanggung kos baik pulih yang dikeluarkan penyewa tetapi akan ditolak daripada sewa bulanan yang dikenakan,'' ujarnya.

Bagi yang tidak berkemampuan, mereka dinasihatkan agar bersabar sehingga kontraktor dilantik memulakan kerja mereka.

Sukiman berkata, dalam kes ibu tunggal, Aishah Abdullah, pihaknya akan menghantar 'Flying Squad' dengan kadar segera bagi mengenal pasti kerja-kerja baik pulih yang boleh dibantu.

Bagaimanapun, katanya, skuad khas di bawah jabatan itu memang membantu kes kecemasan dan kerja-kerja baik pulih tetapi agak terhad sebagai contoh mengecat.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

50 kontraktor mungkin bankrap

Posted:

50 kontraktor mungkin bankrap

50 kontraktor mungkin bankrap

Oleh AZIAN AZIZ
kota@utusangroup.com.my

SHAH ALAM 6 Jun – Kira-kira 50 kontraktor bumiputera mungkin menghadapi risiko bankrap apabila kontrak untuk mengutip sisa pepejal di kawasan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) yang diperoleh mereka ditangguhkan sejak tiga bulan lalu.

Kesemua kontraktor terbabit merupakan sebahagian daripada 61 kontraktor yang memperoleh kontrak bagi 2011 hingga 2013 secara tender terbuka dan sepatutnya memulakan kerja-kerja mengutip sisa pepejal di kawasan MPSJ mulai 1 Mac lalu.

Kontrak tersebut didakwa ditangguhkan tanpa sebab munasabah oleh Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semasa mempengerusikan Mesyuarat Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) pada 17 Februari lalu.

Menurut salah seorang kontraktor, Zamri Zakaria, 45, tender untuk memperolehi kontrak mengutip sisa pepejal tersebut dibuka pada 12 Disember 2010 dan ribuan kontraktor telah membida.

Bagaimanapun dakwa beliau, hanya 61 kontraktor dipilih dan mereka dimaklumkan mengenai keputusan itu melalui panggilan telefon daripada kakitangan Bahagian Perkhidmatan Bandar MPSJ pada Februari lalu dan dijadual diberi surat lantikan pada malam 17 Februari lalu.

"Sebagai persiapan, saya dan sebahagian besar kontraktor yang mendapat kontrak telah membeli lori yang berharga kira-kira RM300,000 dengan meminjam daripada bank serta menggaji pekerja. Kami berbuat demikian agar kerja-kerja mengutip sisa pepejal dapat dimulakan pada hari yang ditetapkan.

"Bagaimanapun, kami terkejut kerana pada hari surat lantikan sepatutnya diserahkan, Menteri Besar dalam mesyuarat MTES mengarahkan agar kontrak kami ditangguhkan tanpa memberi alasan yang munasabah," kata beliau kepada Utusan Malaysia di sini, semalam.

Zamri mendakwa, beliau dan kontraktor lain pada mulanya berharap agar penangguhan itu hanya sementara tetapi kecewa kerana sampai hari ini tiada sebarang keputusan dibuat oleh Abdul Khalid tanpa memberi penjelasan kepada pihaknya.

Katanya, apa yang merunsingkan, beliau dan kontraktor lain yang membuat pinjaman terpaksa membayar ansuran bank antara RM5,000 dan RM7,000 sebulan kerana telah membeli lori tetapi tidak mampu membayar pinjaman jika kontrak masih terus ditangguhkan.

"Jika Menteri Besar terus 'menggantung' kontrak, kami mungkin akan bankrap kerana tiada wang hendak menjelaskan pinjaman bank. Lori pula kalau jual sudah separuh harga dan kerugiannya kami yang tanggung," kata Zamri.

Sehubungan itu, beliau mewakili kontraktor yang senasib dengannya meminta Abdul Khalid agar memberi penjelasan secara terbuka mengapa kontrak mereka ditangguhkan.

Ujarnya, Abdul Khalid juga diminta agar menarik balik penangguhan tersebut agar para kontraktor yang terlibat tidak terus teraniaya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved