Isnin, 6 Jun 2011

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


Tingkatkan pendapatan IKS

Posted:

Tingkatkan pendapatan IKS

Tingkatkan pendapatan IKS

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my


MAULIZAN Bujang (kanan) melawat salah satu gerai produk IKS di tapak Ekspo Johor Bagus 2011 di pekarangan Hotel Puteri Pacific, Johor Bahru, semalam.


JOHOR BAHRU 5 Jun - Kerajaan negeri menyasarkan pendapatan industri kecil dan sederhana (IKS) di Johor pada tahun ini antara RM330 juta dan RM350 juta berbanding RM300 juta tahun lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan, Koperasi, Pelajaran dan Pengajian Tinggi negeri, Datuk Maulizan Bujang berkata, keyakinan itu adalah berasas kerana hasil jualan IKS di negeri ini kini mengalami peningkatan 10 peratus setahun.

"Usahawan IKS Johor bukan sahaja mempunyai pasaran di seluruh negara tetapi beberapa daripadanya berjaya memasarkan produk mereka ke Singapura, Indonesia, Australia dan New Zealand.

"Sekarang terdapat beberapa usahawan terpilih yang menepati standard dan piawaian antarabangsa akan menembusi pasaran di Asia Barat pula," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Konvensyen Ekonomi dan Ekspo Johor Bagus 2011 di Hotel Puteri Pacific, di sini hari ini.

Konvensyen anjuran Biro Ekonomi, Keusahawanan dan Perumahan Bahagian Tebrau itu turut dihadiri Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tebrau, Datuk Abdul Halim Suleiman.

Maulizan yang juga Ketua UMNO bahagian tersebut berkata, sasaran itu mampu dicapai kerana bilangan usahawan IKS di Johor yang kini berjumlah lebih 2,000 orang semakin bertambah.

Katanya, kerjasama dengan agensi dan jabatan kerajaan di peringkat pusat akan memudahkan lagi usaha untuk melahir lebih banyak usahawan baru dalam bidang IKS.

Justeru, beliau menyarankan usahawan atau bakal usahawan IKS supaya sentiasa peka dengan bantuan, pinjaman dan insentif yang disediakan Kerajaan Pusat atau negeri dengan merujuk kepada Majlis Pembangunan Usahawan Negeri Johor (MPUNJ).

Terdahulu ketika berucap, beliau menegur lebih 50 peratus kontraktor bumiputera yang mendapat projek mega daripada Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar (IRDA) tetapi mengalibabakannya kepada bukan bumiputera.

Jelas beliau, berdasarkan rekod pihaknya, hanya 20 peratus kontraktor bumiputera yang tidak berbuat demikian dan keadaan tersebut amat mengecewakan.

"Kontraktor yang mengalibabakan projek ini hanya memperoleh keuntungan tiga hingga lima peratus iaitu kira-kira RM300,000 hingga RM500,000 sahaja sedangkan harga projek itu biasanya lebih RM10 juta," ujarnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jabatan Mufti anjur program tentukan arah kiblat

Posted:

Jabatan Mufti anjur program tentukan arah kiblat

Jabatan Mufti anjur program tentukan arah kiblat

PONTIAN 5 Jun - Umat Islam tidak boleh mengambil mudah penentuan arah kiblat dan perlu diberi pendedahan mengenai ilmu falak untuk pengukuran yang betul kerana ia memainkan peranan penting dalam pelaksanaan ibadat seharian.

Pegawai Perhubungan Awam Pejabat Mufti Negeri Johor, Mohamad Hafiz berkata, dengan tujuan memupuk kesedaran itu, Jabatan Mufti dalam program bersama masyarakat kini menganjurkan program 'Istiwa Kaabah' di setiap daerah agar penerangan terperinci dapat diberikan.

"Fenomena 'Istiwa Kaabah' merupakan hari yang mana matahari berada tepat di atas Kaabah pada 28 Mei tahun ini, membolehkan penentuan arah kiblat yang tepat dapat dibuat.

"Kadangkala ukuran menggunakan kompas tidak difahami dengan betul serta penarikan magnetik mengakibatkan ukuran sebenar tidak diperoleh," katanya dalam program penentuan kiblat sempena Istiwa Kaabah Peringkat Daerah Pontian di Kampung Parit Selangor, di sini baru-baru ini.

Tambahnya, amalan mengagak berpandukan anggaran daripada arah kiblat masjid juga menyumbang kepada kesalahan tersebut.

"Sebanyak 40 buah rumah terlibat dalam pengukuran arah kiblat di sini dan rata-rata penduduk menyambut baik usaha yang dilakukan itu," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved