Isnin, 6 Jun 2011

Utusan Online - Dalam Negeri


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Dalam Negeri


Kenyataan Hadi melampau - TPM

Posted:

Kenyataan Hadi melampau - TPM

Kenyataan Hadi melampau - TPM

Oleh MOHD. KHUZAIRI ISMAIL
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 5 Jun - Tan Sri Muhyiddin Yassin menyifatkan kenyataan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang bahawa Barisan Nasional (BN) dan UMNO bertanggungjawab atas segala isu dan permasalahan rakyat sebagai sesuatu yang melampau dan tidak Islamik.

Malah, Timbalan Perdana Menteri berkata, dakwaan Abdul Hadi kononnya kerajaan lemah dalam amalan dan sistem agama yang diamalkan ketika ini juga adalah tidak berlandaskan niat yang baik, sebaliknya lebih berbaur politik.

"Saya sangkal 100 peratus apa yang disebut (Abdul) Hadi itu kerana ia sama sekali tidak berasas. Saya percaya ia dibuat atas dasar politik dan tidak berpijak di bumi nyata serta langsung tidak mengakui pencapaian dan kemajuan negara sebagai salah sebuah negara Islam contoh di dunia," katanya selepas merasmikan Simposium Manhaj Dakwah Bandar, di sini hari ini.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi kepada ucapan dasar Abdul Hadi pada persidangan Muktamar Tahunan Pas Ke-57 kelmarin yang menyalahkan BN dan UMNO sebagai punca permasalahan kepada rakyat.

Mengenai dasar baru negara berkebajikan Pas, Muhyiddin menjelaskan, Pas seolah-olah mengundur berpuluh-puluh tahun ke belakang dalam dasar itu kerana Malaysia sudah lama mengamalkannya seperti menyediakan subsidi yang besar, pendidikan percuma dari peringkat rendah sehingga menengah dan rawatan hospital secara nominal.

Jelas Muhyiddin lagi, konsep negara berkebajikan yang diamalkan kerajaan itu pula tidak menggunakan acuan Barat, sebaliknya menerusi langkah-langkah dan pendekatan berlandaskan Islam.

"(Abdul) Hadi tidak boleh kata apa yang kerajaan lakukan itu tidak Islamik. Sebagai seorang pemimpin yang juga dilihat sebagai tokoh agama, beliau tidak sepatutnya menggunakan kesempatan itu (berucap pada muktamar) untuk menidakkan perkara yang hak dan betul," tegas beliau.

Muhyiddin berkata, jika benar parti itu mahu memperjuangkan negara berkebajikan, sudah lama ia diamalkan di Kelantan yang sudah lebih 20 tahun diperintah Pas.

Berhubung keengganan Pas menjalin kerjasama dengan UMNO melainkan atas dasar kemasyarakatan, Muhyiddin menekankan, UMNO tidak pernah menutup pintu kerjasama dengan Pas demi kebaikan dan perpaduan ummah.

Jelas beliau lagi, kerjasama ke arah kebaikan itu adalah seruan dan tuntutan agama Islam dan bukannya sesuatu yang berlandaskan politik.

"Soal sama ada Pas mahu menerima kerjasama itu atau sebaliknya, ia perkara lain. Ini juga sebenarnya yang membezakan antara UMNO dengan Pas. UMNO melihat kerjasama ini dari sudut kebaikan ummah secara keseluruhan sedangkan Pas melihatnya hanya dari sudut kepartian," katanya.

Beliau ditanya mengenai pendirian Pas seperti ditegaskan oleh Abdul Hadi yang tetap menolak sebarang kerjasama dengan UMNO melainkan hanya dalam perkara yang melibatkan kemasyarakatan.

Muhyiddin menambah, apa yang ditegaskan oleh Abdul Hadi itu juga menunjukkan sikap tidak ikhlas Pas dalam menawarkan kerjasama secara memilih iaitu apabila ia hanya mendatangkan faedah politik kepada parti itu.

UMNO, tambah beliau, melihat konsep kerjasama itu dari sudut yang lebih luas iaitu dengan mengambil kira perpaduan dan kepentingan ummah secara keseluruhannya.

"Dalam soal ini, UMNO tidak memilih apa yang kita perjuangkan. Sebab itu dalam soal perpaduan ummah kita nyatakan dengan penuh perasaan keinsafan dan kesedaran supaya umat Islam di negara ini tidak berpecah dan berbalah," katanya.

Katanya lagi, UMNO juga tidak terjejas dengan pendirian Pas menolak kerjasama itu, sebaliknya akan meneruskan dengan mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan pertubuhan lain yang sealiran dengan hasrat kerajaan memperluaskan lagi konsep dan gagasan perpaduan ummah.

"Kita tidak bersandarkan kepada Pas. Kalau Pas berkata begitu tidak mengapa, banyak pihak lain yang bersedia bekerjasama dengan kita dan paling penting pihak ini tidak bersandarkan kepada tuntutan politik dan kepartian," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada agenda terselindung bangunkan Kg. Baru

Posted:

Tiada agenda terselindung bangunkan Kg. Baru

Tiada agenda terselindung bangunkan Kg. Baru


Muhyiddin Yassin (depan tengah) diiringi isteri, Noorainee Abdul Rahman berjalan menuju ke Flat Jalan Tun Razak, Kampung Baru, sempena Program 'Turun Padang' Sekitar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, semalam. - BERNAMA


KUALA LUMPUR 5 Jun - Kerajaan tidak mempunyai agenda terselindung dalam membangunkan semula Kampung Baru kecuali untuk memastikan 'khazanah' negara itu dapat dibangunkan selaras dengan kemajuan yang berlaku di sekelilingnya.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin menjelaskan, faedah yang bakal diperoleh daripada pembangunan semula itu adalah untuk penduduk setempat khususnya pemilik dan tuan tanah.

Oleh itu, kata beliau, sewajarnya perancangan yang telah disusun untuk memaju dan membangunkan Kampung Baru mendapat sokongan daripada segenap peringkat masyarakat di kawasan itu.

"Saya melihat kawasan sekeliling ada bangunan pencakar langit, bangunan tertinggi Menara Berkembar Petronas (KLCC) berada tak jauh dari sini dan bangunan-bangunan yang tersergam indah dimaju dan dibangunkan oleh pihak swasta sedangkan kawasan ini (Kampung Baru) adalah lombong emas dan saya rasa mungkin lebih daripada lombong emas.

"Sebab itu, komitmen kepimpinan negara menerusi Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar telah membawa satu rang undang-undang yang diluluskan di Parlimen. Ia berkaitan bagaimana kawasan yang bernilai tinggi yang sudah diduduki oleh masyarakat Melayu untuk sekian lama ini dapat kita bugar (bangunkan) semula.

"Dapat nilainya, kita bugar dan lipat-gandakan semula supaya hasilnya nanti akan dapat dirasai dan dinikmati oleh penduduk di sini. Tidak ada niat tertentu yang terselindung di sebalik itu, kecuali untuk memastikan supaya khazanah negara ini dapat dibangunkan setimpal dengan kemajuan yang kita lihat berlaku di kawasan sekitarnya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap sempena lawatannya ke Kampung Pindah, Kampung Baru dan Flat Jalan Tun Razak, Kampung Padang dekat Kampung Baru, di sini hari ini.

Turut sama dalam lawatan itu ialah isteri beliau, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman; Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin dan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal.

Muhyiddin berkata, penduduk di Kampung Baru perlu yakin kepada kerajaan yang tidak mahu 'khazanah' di kampung tersebut terabai untuk sekian lama.

"Pasaran tanah ini mungkin nilainya berbilion ringgit. Tapi kalau dimajukan dengan dukungan kerajaan bersama penduduk, saya kira dalam tempoh tak berapa lama lagi, kawasan ini tak akan terbiar begini. Faedah utamanya nikmat yang akan dapat dirasai oleh saudara-saudara (penduduk) sekalian.

"Itulah harapan kita. Sebab itu, saya mengajak semua bekerjasama dengan Datuk Raja Nong Chik, bekerja rapat dengan pihak-pihak yang kita tubuhkan untuk membantu melihat bagaimana pembangunan semula ini hendak dilaksanakan.

"Pastinya komitmen ini penting dan saya percaya kalau ada kesungguhan kita untuk bersama-sama melaksanakannya, ia akan berjaya," jelasnya.

Terdahulu, beliau meluluskan peruntukan sebanyak RM800,000 untuk kerja-kerja memperbaiki mendapan di Kampung Pindah dan RM450,000 bagi mengecat semula tujuh blok bangunan Flat Jalan Tun Razak, Kampung Padang.

Beliau kemudiannya mengadakan pertemuan dengan beberapa pemandu teksi yang beroperasi di sekitar ibu negara di Restoran Matahari, Kampung Baru untuk mendengar keluhan dan permintaan mereka.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Najib tiba untuk lawatan rasmi ke Kazakhstan

Posted:

Najib tiba untuk lawatan rasmi ke Kazakhstan

Najib tiba untuk lawatan rasmi ke Kazakhstan

ASTANA 5 Jun — Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tiba di sini hari ini untuk lawatan rasmi empat hari ke Kazakhstan di mana beliau juga akan menghadiri Forum Ekonomi Islam Dunia kali ketujuh (WIEF Ke-7) yang diadakan di ibu negara Kazakhstan.

Ketibaan Najib, yang diiringi ister, Datin Seri Rosmah Mansor dan beberapa menteri Kabinet, disambut di lapangan terbang antarabangsa di sini oleh Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman, Duta Besar Malaysia ke Kazakhstan, Datuk Ahmad Rasidi Hazizi dan Menteri Komunikasi dan Penerangan Kazakhstan, Askar Kuanyshevich Zhumagaliev.

Ini merupakan lawatan rasmi pertama Najib ke Kazakhstan selepas menjadi Perdana Menteri atas undangan Presiden Kazakhstan, Nursultan Nazarbayev.

Turut mengiringi Najib ialah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha dan Menteri Kerja Raya, Datuk Shaziman Abu Mansor.

Duta Besar Kazakhstan ke Malaysia, Beibut B. Atamkulov yang berada di sini berkata, lawatan Najib amat ditunggu-tunggu oleh pemimpin dan rakyat Kazakhstan yang banyak mengetahui mengenai beliau dan memandang tinggi kepada Malaysia.

Atamkulov berkata, Malaysia memang merupakan sebuah negara model bagi Kazakhstan, yang mempunyai 16 juta penduduk, sejak ia mencapai kemerdekaan dari Soviet Union 20 tahun lalu.

Sementara itu, Anifah memberitahu wartawan Malaysia bahawa lawatan Najib termasuk menyampaikan ucapan di WIEF menyediakan peluang terbaik bagi Malaysia untuk memperkukuh hubungan rapat antara kedua buah negara serta menggalakkan kerjasama dan dialog yang bermakna dalam kalangan negara membangun yang menghadiri WIEF.

Semasa lawatan itu, Najib dijadual mengadakan kunjungan hormat ke atas Nazarbayev dan mengadakan rundingan dua hala dengan rakan sejawatnya, Karim Massimov.

Para pemimpin itu dijangka mengulas mengenai perkembangan positif kerjasama dua hala dan menegaskan komitmen mereka untuk meluaskan kerjasama dalam pelbagai bidang kepentingan bersama antara kedua buah negara.

Memetik angka perdagangan, Anifah berkata, pada 2010, Kazakhstan merupakan rakan dagangan terbesar Malaysia dan juga destinasi eksport terbesar dan sumber ketiga terbesar import di Asia Tengah.

Perdagangan dua hala mencapai paras tertinggi pada 2010 kepada AS$107 juta (RM322juta), melonjak lebih daripada 300 peratus sejak 2009 dengan eksport Malaysia ke Kazakhstan berjumlah AS$106 juta (RM319 juta) dan import dari Kazakhstan berjumlah AS$760,000 (RM2.28juta).

Kazakhstan, sebuah negara majoriti Islam dan terletak di sepanjang Laluan Sutera menghubungkan Timur dan Barat, merupakan negara kesembilan terbesar dunia dengan keluasan lebih daripada 2.9 juta kilometer persegi. — BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved