Ahad, 18 Mei 2014

Utusan Online - Luar Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Luar Negara


China pindah 3,000 rakyatnya

Posted: 18 May 2014 12:36 PM PDT

Gambar bertarikh 16 Mei lalu, menunjukkan sebahagian warganegara China, tiba di Kemboja melalui lintasan sempadan Bavet di wilayah Svay Rieng. - REUTERS

BEIJING 18 Mei - Kerajaan China memindahkan lebih 3,000 rakyatnya dari Vietnam hari ini, ekoran bantahan ganas anti-China yang tercetus di negara tersebut akibat tindakan Beijing membina pelantar minyak di kawasan perairan yang menjadi rebutan kedua-dua negara.

Pemindahan tersebut dilaksanakan selepas penduduk Vietnam semalam menggesa lebih banyak tunjuk perasaan anti-China diadakan selepas rusuhan pada awal minggu ini menyaksikan dua pekerja China terbunuh dan lebih 100 lagi cedera.

Kementerian Luar China dalam kenyataannya berkata, kesemua pekerja negara ini pulang ke tanah air dengan bantuan Kedutaan China di Vietnam.

Menurut kedutaan itu, kerajaan juga akan menghantar sebuah pesawat yang disewa khas dan lima buah kapal untuk membawa pulang pekerja syarikat China 19th Metallurgical Corporation, yang terjejas teruk akibat keganasan baru-baru ini.

Terdahulu, Beijing menasihati rakyatnya agar tidak berkunjung ke Vietnam buat sementara waktu ekoran rusuhan anti-China yang terburuk pernah berlaku dalam tempoh berpuluh-puluh tahun.

"Baru-baru ini, keganasan tercetus di selatan Vietnam yang menyaksikan kilang-kilang asing rosak teruk akibat menjadi sasaran perusuh selain kematian dua rakyat China.

"Sehubungan itu, rakyat dan pemilik kilang China di Vietnam turut dinasihatkan sentiasa berwaspada, meningkatkan langkah keselamatan dan mengelak daripada meninggalkan premis masing-masing," jelas Kementerian Luar melalui laman web rasminya.

Dalam pada itu, pihak berkuasa Vietnam memberi amaran akan menjalankan tindakan tegas bagi mengekang berlakunya lebih banyak keganasan berkaitan konflik itu.

Sepanjang minggu lalu, sebanyak 22 daripada 63 wilayah di Vietnam mengadakan tunjuk perasaan secara besar-besaran bagi membantah tindakan China mencabuli kedaulatan negara itu di Laut China Selatan.

Banduan merusuh tawan 122 orang termasuk ahli keluarga

Posted: 18 May 2014 12:36 PM PDT

Sebahagian anggota polis berkumpul di hadapan penjara Advogado Jacinto Filho, selepas banduan penjara berkenaan bertindak menawan 122 orang tebusan, kelmarin. - AGENSI

BRASILIA 18 Mei - Penghuni penjara Advogado Jacinto Filho di sini, bertindak menawan 122 orang tebusan semalam selepas beberapa tuntutan mereka tidak dilayan pihak berkuasa penjara.

Jurucakap penjara, Sandra Melo berkata, empat daripada tebusan berkenaan adalah pengawal penjara, manakala bakinya merupakan ahli keluarga banduan yang kebetulan datang melawat ke penjara yang terletak di timur laut Sergipe itu.

"Rusuhan hanya berlaku di satu bahagian penjara sahaja. Saya rasa mungkin ada kaitan dengan permintaan banduan untuk dipindahkan," jelas Melo, sambil menambah seorang pengawal penjara cedera ringan dan dua ekor anjing dibunuh ekoran rusuhan berkenaan.

Kata Melo lagi, pihaknya sudah menghubungi polis bagi menangani masalah tersebut dan rundingan bagi pembebasan tebusan disambung awal pagi ini.

Menurut laporan, antara perkara yang diminta oleh banduan berkenaan selain mahu dipindahkan, adalah mereka mahu layanan yang lebih baik diberikan oleh pihak penjara, selain waktu lawatan dipanjangkan.

Ketua Polis Sergipe, Mauricio Iunes berkata, rundingan kini sedang giat dijalankan, tetapi tidak dapat dipastikan bila masalah itu akan selesai.

"Kami percaya banduan tidak akan mencederakan ahli keluarga mereka. Namun, saya bimbang dengan keselamatan pengawal penjara yang dijadikan tebusan," ujar Iunes.

Ketika ini terdapat kira-kira 548,000 orang banduan menjalani hukuman di penjara Brazil, dengan penjara-penjara yang berada di negara tersebut hanya mampu menempatkan 340,000 banduan sahaja. - AFP/AGENSI

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved