Ahad, 4 Mei 2014

Utusan Online - Keluarga


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Keluarga


Posted: 04 May 2014 06:31 AM PDT

Oleh RASDAN AHMAD
rasdan_utusan@yahoo.com

Ceramic animal 1.

PAMERAN berjudul Remark merupakan sebuah pameran kali pertama yang dianjurkan oleh Galeri Artcube untuk menonjolkan kehebatan pelukis-pelukis muda kontemporari Malaysia.

Menampilkan enam pelukis muda, Azad Daniel, Al-Khuzairie, Azrin Mohd, Daud Rahim, Dhavinder Singh dan Anniketyni Madian, pameran ini secara tidak langsung mempamerkan koleksi karya seni yang cukup menarik untuk diperkatakan.

Dengan perkembangan bidang seni yang cukup meriah ketika ini, pameran Remark ini juga memberikan peluang yang cukup besar terhadap bakat-bakat muda yang terpilih ini.

Kesemua enam orang artis ini memaparkan gaya seni kontemporari yang cukup memukau hadirin yang akan menghadiri pameran yang baru sahaja berlangsung ini dan dijangkakan tamat pada 30 Mei nanti.

Dalam pameran ini, artis Azad Daniel telah menggunakan teknik seni berunsurkan simen terhadap karya-karya seninya kali ini. Kaedah seperti ini merupakan kaedah yang masih lagi jarang dilakukan oleh mana-mana pengkarya seni tempatan.

Paling menarik ialah berkenaan pelukis muda yang dikenali, Al-Khuzairie. Dalam pameran kali ini, beliau telah mengetengahkan hasil karya seni berunsurkan kehidupan.

Pengkarya yang berasal dari Pahang ini telah menetap selama enam tahun Di Shah Alam, Selangor. Difahamkan di kawasan penempatannya merupakan kawasan kehidupan liar terutamanya tapir.

Kebetulan itulah yang menyebabkan Al-Khuzairie mendapat idea untuk menghasilkan karyanya berdasarkan tentang kehidupan semula jadi haiwan.

Baginya, haiwan dan manusia merupakan makhluk Tuhan yang sering bersangkut paut antara satu sama lain. Tanpa haiwan mungkin manusia juga tidak mampu untuk hidup di atas muka bumi ini, kerana ia petunjuk kuasa Tuhan yang amat besar.

Melalui karya seninya juga, Al-Khuzairie ingin menjelaskan sesuatu terhadap manusia yang terlalu rakus demi kepentingan diri semata-mata hinggakan menceroboh kawasan hutan yang menjadi habitat haiwan.

Memaparkan karya seni berbentuk seramik, bentuk tubuh haiwan serta rangka-rangka yang dicipta oleh pengkarya ini begitu menarik dan mempunyai pemahaman yang tersendiri.

Dalam pada itu, Azrin Mohd mempunyai kekuatannya tersendiri apabila menampilkan karya seni berunsur kraf dalam pameran kali ini.

Unsur seni yang cukup sukar untuk dihasilkan ini memberi kekuatan sebenar kepada Azrin untuk memenangi hati pengunjung dengan hasil kraf yang cukup menarik dalam pameran Remark ini.

Sementara itu, bagi Daud Rahim dalam memaparkan karyanya kali ini, beliau nampaknya dalam eksplorasi atau ujikaji melalui teknik yang dikenali sebagai teknik unduran (reverse technique).

Teknik ini juga merupakan salah satu teknik yang masih lagi jarang-jarang dilakukan oleh mana-mana pengkarya tempatan dan teknik ini juga merupakan teknik yang masih lagi baru.

Dhavinder Singh yang masih segar melalui pameran solonya baru-baru ini, masih mengekalkan konsep asli konfiguratif. Baginya ini merupakan usaha untuk membangunkan pergerakan seni tempatan.

Pameran Remark yang mula berlangsung pada Rabu lalu diadakan di Artcube Gallery, 3-10 & 3-13, Level 3, Intermark Mall, The Intermark, 348 Jalan Tun Razak,50400 Kuala Lumpur.

Restoran citarasa Serina

Posted: 04 May 2014 06:31 AM PDT

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN

Serina turut mengambil inisiatif untuk mempelbagaikan menu di restorannya.

Jika rindu char koew teow persis di Pulau Pinang, apa kata singgah di Restoran Char Koay Teow Simply Delicious Penang Mai, di The Strand, Kota Damansara.

Restoran milik Serina Redzuawan anak chef selebriti Redzuawan Ismail atau lebih dikenali dengan Chef Wan memang minat dengan char koay teow Penang. Dulu jika rindu atau setiap kali teringin menjamah char koay teow, Serina akan ke Pulau Pinang tetapi kini restorannya menjadi tempatnya melepas rindu.

Lebih menarik, Serina mengambil semua bahan 'rahsia' dari Pulau Pinang bagi memberikan rasa yang saling tidak tumpah bagaikan di Pulau Mutiara itu.

"Saya memang gemar char koay teow dan setiap kali teringin saya akan turun ke sana. Jadi apa salahnya saya bawa bahan 'rahsianya ke sini," katanya semasa ditemui di restorannya di Kota Damansara.

Restoran yang dibuka hampir setahun lalu beberapa hari sebelum Hari Raya Aidilfitri mendapat sambutan menggalakkan terutama daripada peminat serta rakan-rakan yang sentiasa menyokongnya.

Bermula dengan hanya beberapa menu, kini dengan maklum balas dan sokongan peminat dan pelanggan, Serina telah mempelbagaikan menunya dengan bermacam-macam jenis seperti nasi goreng, sate, otak-otak, murtabak, karipap, pau dan menu terbaru - ais krim goreng dan crepe durian.

Selain itu pelanggan boleh memilih minuman panas, sejuk serta jus buah-buahan mengikut selera masing-masing.

"Bagi minuman, saya sukakan minuman yang biasa supaya pelanggan tidak susah untuk menyebutnya," katanya.

Restoran bertemakan warna merah jambu ceria ini boleh memuatkan kira-kira 300 pelanggan turut sedia menerima tempahan untuk pelbagai jenis acara dan katering.

Serina mengalu-alukan peminat untuk datang menjamu selera sambil bersantai dengan rakan artis lain.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved