Ahad, 11 Mei 2014

Utusan Online - Johor


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Utusan Online - Johor


2,200 sertai Ronda Riadah Mega Ride

Posted: 10 May 2014 12:43 PM PDT

utusanjohor@utusan.com.my">

ABDUL Rahmad Mohamed Dewam (tiga dari kanan) melepaskan peserta berbasikal sempena Ronda Riadah Mega Ride 2014 di Bandar Dato Onn, Johor Bahru, semalam. - UTUSAN/BAAZLAN IBRAHIM

JOHOR BAHRU 10 Mei - Seramai 2,200 peserta menyertai acara berbasikal sempena Ronda Riadah Mega Ride 2014 anjuran Kelab Berbasikal Ronda Riadah Ibu Pejabat Polis Daerah Johor Bahru Selatan (IPDJBS) dengan kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Johor Land di sini hari ini.

Acara berbasikal yang melibatkan jarak sejauh 56 kilometer itu dibahagikan kepada lima kategori iaitu kategori terbuka PDRM, veteran 45 tahun dan ke atas, lelaki 22 hingga 44 tahun, junior 21 tahun ke bawah dan wanita dengan menawarkan hadiah wang tunai serta pingat.

Pengerusi Kelab Berbasikal Ronda Riadah IPDJBS, Hasbullah Noor berkata, penganjuran acara tersebut dimulakan pada tahun 2011 dan dijadikan sebagai acara tahunan di Bandar Dato Onn sejak itu.

Pada hari ini sukan berbasikal semakin diminati oleh pelbagai lapisan masyarakat. Aktiviti riadah yang mencerminkan gaya hidup sihat ini boleh dijadikan medium dalam menyatu dan merapatkan hubungan antara kita.

Penyertaan pada tahun ini melibatkan lebih 350 peserta dari luar negara, antaranya Singapura, Indonesia, United Kingdom, Australia, Jerman, Filipina, Ireland, Jepun dan Belanda," katanya sebelum acara kayuhan bermula di Balai Polis Bandar Dato' Onn di sini hari ini.

Pelepasan peserta disempurnakan Datuk Bandar Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB), Abdul Rahman Mohamed Dewam.

Yang turut hadir Timbalan Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan (JBS), Supritendan Abdul Wahid Musa.

Selain acara berbasikal, turut diadakan Karnival Hartanah Johor Land, pertandingan mewarna bagi kanak-kanak, sukan rakyat, pemeriksaan kesihatan dan cabutan bertuah.

Hasbullah memberitahu, acara tersebut adalah contoh terbaik kerjasama antara pihak polis, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), agensi kerajaan dan syarikat korporat dalam menjayakan program Community Policing PDRM.

Segerakan pembinaan rumah mampu milik - Perkasa

Posted: 10 May 2014 12:43 PM PDT

LEDANG 10 Mei - Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) negeri menggesa semua syarikat milik kerajaan (GLC) dan pemaju swasta menyegerakan pembinaan rumah mampu milik bagi membolehkan golongan bumiputera memiliki kediaman di negeri ini.

Yang Dipertuanya, Samat Atan berkata, masih ramai golongan bumiputera yang tidak mampu membeli rumah dan pembinaan rumah mampu milik itu dilihat dapat menyelesaikan masalah tersebut terutama di kawasan bandar.

Pembinaan rumah mampu milik dalam projek perumahan sudah pun diluluskan di negeri ini. Perkasa Johor berharap agensi pelaksana memastikan syarikat pemaju terbabit membina rumah jenis mampu milik dengan segera terutama di bandar Johor Bahru dan Wilayah Iskandar Malaysia.

Selama ini, sebahagian syarikat pemaju ini hanya mengutamakan rumah harga mahal kerana mengejar keuntungan dan melengah-lengahkan pembinaan rumah mampu milik yang menjadi tanggungjawab sosial mereka," katanya ketika ditemui selepas mengadakan pertemuan dengan pemimpin Perkasa daerah Ledang di Tanjung Agas di sini baru-baru ini.

Beliau mengulas kenyataan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin baru-baru ini yang mahu rumah mampu milik dibina lebih banyak di kawasan bandar sekalipun terpaksa membeli tapak bagi tujuan itu.

Samat berkata, Perkasa bimbang jika tindakan tegas tidak diambil, syarikat perumahan akan mengambil mudah hal itu dan bakal menimbulkan kesan besar terhadap usaha mengatasi masalah perumahan golongan berpendapatan rendah di negeri ini.

Menurut beliau, ini kerana harga rumah teres dua tingkat di kawasan bandar Johor Bahru dan Iskandar Malaysia kini begitu mahal iaitu melebihi RM500,000 seunit, harga yang tidak mampu dibeli golongan berpendapatan rendah.

Kredit: www.utusan.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Utusan Malaysia

Copyright 2010 All Rights Reserved